DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 27. péntek
14:27

Ricciardo felkatapultálta a Red Bullt a második helyre. Ez az állás jelenleg az élen:

Mi persze akkor is itt leszünk, és tegyetek így ti is. Az élő közvetítésünk ezzel véget ért, de a pilóták nyilatkozatai még csak most jönnek.

Amíg mi itt magyaráztunk, csendben meglengették a kockás zászlót a célvonalnál, ezzel véget ért a mai második szabadedzés is, és lassan az összes autó visszacsorog a bokszba, hogy holnap délelőtt 11-ig elő se jöjjenek.

A két McLaren is ott van az első tízben, akárcsak Grosjeannal a Haas.

Hamilton mögött kéttizedre tanyázik Rosberg a második helyen, további kettő és félre Vettel, további kettőre Raikkönen és további háromra Verstappen. Ők alkotják az első ötöst, és ők vannak egy másodpercen belül.

Mi pedig lassan eredményt is hirdethetünk, hiszen a köridők alapján már egyébként is háromnegyed órája kirajzolódott a végeredmény. Mielőtt a mezőny megkezdte volna a hosszú etapos gyakorlást, Hamilton futotta meg a legjobb időt, így Rosberg délelőtti elsősége után most a másik Mercedes végzett az első helyen. 

Buttonnak szóltak, hogy na jó, most már tényleg elég az adatgyűjtésből. De nem csak ő, szép lassan mindenki befejezi a mai munkát, legalábbis a pályán.

Kvjat is nyomott egy füstölős padlóféket a bokszbejáratnál. Ez ma délután a Toro Rossók sajátossága.

Buttonnak eközben jóval mélyreszántóbb gondolatai vannak. A brit is bejelentkezett a rádión, és elmondása szerint már teljesen felesleges tovább körözniük a kilométereket gyűjtve, hiszen egy ideje már semmi újat nem tanulnak.

Vettel 22. körét fejezte be a lágy keverékeken, de most már jelzi mérnökének, hogy igencsak küszködni kezdett a hátsó gumik tapadásával.

A Williams elkészült Massa autójával, a közepes keverékekkel felvértezett brazil még kihajt néhány utolsó körre.

A visszajátszásokból látszik, hogy Sainz és Hamilton is kiegyenesítették az utat az első sikánnál - pontosabban kicikázták, mert a behelyezett lassító akadályok miatt nem lehet ám csak úgy egyenesen elszáguldani. Sainz azért érintőre is vette az egyik ilyen bóját.

Csak Ocon és Massa nincsenek a pályán az utolsó negyedóra megkezdésekor. A Williamsnek valamilyen problémát kell elhárítania a brazil autóján.

Mit nekünk lelátó, amikor itt van ez a parlagon hagyott oválrész? Ezt gondolhatta ez a két néző, akik sajátos helyet találtak az edzés követésére.

 

A második hosszú etapra megosztotta a feladatokat a Mercedes: Hamilton a lágy, Rosberg a közepes keverékeket viseli. Ezzel szemben a Ferrarinál eddig Vettel a lágyakon, Raikkönen a szuperlágyakon gyakorol.

A csúcssebességek listáját a Haas vezeti a Williams és a Force India előtt. Tavaly Monzában 358, km/óra volt a mért legnagyobb tempó.

Bernie Ecclestone közben a sajtótájékoztatón bejelenti, hogy három évvel hosszabbítottak Monzával, azaz 2017 és 2019 között is még biztosan itt lesz az F1-es futam.

És épp a bokszba hajtottak mindketten: Rosberg 19, Hamilton 18 kört tett meg.

Helyszíni értesülések szerint a Mercedes azzal a céllal küldte a pályára pilótáit, hogy leteszteljék, képesek-e egy szett szuperlágy gumival egy 19 körös etapra. A számítások szerint ennyi kellene ugyanis ahhoz, hogy a versenyen egy keményebb keverékre váltva egyetlen kiállással teljesíteni lehessen a távot.

Közben nagy esemény közeleg: Ecclestone és az Olasz Nagydíj promótere épp a szerződéshosszabbítást készülnek aláírni a média nagy érdeklődése mellett. Meg lehet nyugodni: Monza még marad néhány évig.

A többség a piros oldalfalú abroncsokat preferálja az első hosszabb etapra. Csak Vettel és Magnussen visel lágyakat jelenleg, és csak Palmer döntött a közepes keverékek mellett.

A McLaren jelenti: "Fernando autóján akadt egy kisebb gond, de a szerelők gyorsan megjavították. Máris a pályán van egy szett szuperlágy gumival."

A Mercedesek már 12-13. körüknél tartanak egyhuzamban a hétvége leglágyabb abroncsain. Rajtuk kívül Bottas tart még hasonlóan hosszú etapon.

Ecclestone-ék befejezték a találkozót, amiről közvetítésünk elején ejtettünk szót. A FOM elnökét máris megtalálta a paddockban egy korábbi F1-es versenyző, Arturo Merzario, aki cowboy-kalapjával mindig feltűnő jelenség.

Carlos Sainz hatalmas füstfelhőt húzva maga után érkezett vissza a bokszba - nem az autójával volt gond, inkább a lelkesedésével. Túl nagy tempóval közelítette meg a bejáratot, így erősen a fékekre kellett taposnia, hogy ne kelljen csekkeket befzietnie csapatának bokszutcai gyorshajtásért. 

Alonso autóját hátrafelé tolják a bokszban, ami semmi jót nem jelent. A spanyol jelzi a rádión, hogy a kuplung nem reagált, amikor ki akart volna hajtani a pályára. Ez még mindig hidraulikai hibának tűnik, ami miatt az edzés elején javítgatták a McLarent.

A Mercedesek ismét a pályát tapossák a szuperlágy gumikon, ezúttal viszont már hosszú etapot teljesítenek - már amennyire Monzában lehet hosszú etapot teljesíteni szuperlágyakon.

Ott van a helyszínen Giancarlo Fisichella is, aki 2009-ben éppen Monzában versenyezhetett először a Ferrari színeiben. A csapatszerelés még most is megvan, de Fisi ma már inkább riporter, mint tesztpilóta egy F1-es paddockban.

Itt egy kép Ocon parkolásáról, de közben már el is hárult mindenféle veszély, teljes tempóval folytatódhat tovább a körözés.

A Manort a második sikánt követően hagyta el az erő, de annyira, hogy a francia meglepettségében az aszfalton állt meg vele. Most sikerült letolniuk a fűre a pályabíróknak.

Csak megemlítettük a Manort, és máris lecsapott rájuk a baj. Esteban Ocon autója állt meg a pályán és nem is tud tovább menni. Virtuális biztonsági autó lépett érvénybe.

Az évek óta sereghajtóként megbélyegzett Manornál reménykedhetnek abban, hogy ezen a hétvégén a középmezőnyben csatázhatnak. Ocon épp most futott egy 12. legjobb időt, és az erősségüket legjobban az egyenesekben kihasználó autók Monzában egyelőre semmivel sem tűnnek rosszabbnak, mint a Renault, a Sauber vagy a Toro Rosso.

Alonso autóját közben működőképes állapotba hozták - a spanyol az 1-es kanyarban az első kerekeinek blokkolásával mutatkozott be.

...akik annak rendje és módja szerint át is veszik a vezetést. Hamilton az első 1:22,801-gyel, Rosberg a második 1:22,994-gyel.

És máris van változás: Vettel felhúzta a szuperlágyakat, és 1:23,254-gyel az élre repült. De jön a két Mercedes is ugyanezekkel...

Időjárás-jelentés a Pirellitől: meleg van. A levegő hőmérséklete 29, az aszfalté 41°C, ami a spái körülményekhez hasonlatos. A hétvégi forróság a gumikat is a kelleténél jobban megterhelheti - a Mercedes panaszkodott is arra, hogy Belgiumban emiatt nem tudták kihozni autójukból a maximumot, és előnyük csökkent az üldözőkhöz képest.

A Mercedeshez különleges vendég kopogtatott be a Benettont és a Renault-t is a csúcsra vezető korábbi csapatfőnök, Flavio Briatore személyében. Ha elsőre nem ismerős az arca, akkor nem veletek van a baj: az olasz nemrég arcplasztikán esett át.

Buttont megdicsérték a rádión, hogy úgy érte el a hetedik legjobb időt, hogy már csak öt versenyző nem rendelkezik mért körrel. A McLaren 1,8 másodperccel lassabban ért körbe, mint az imént Hamilton.

Hamilton átvette a vezetést: 1:23,732. Míg őt lágy, addig Rosberget közepes keverékeken küldte ki a Mercedes az első menetre.

Köztudott, hogy Vettelnél kis túlzással nem múlhat el edzés integetés nélkül, de ez a mostani most egy kellemesebb fajta. A Ferrari németje nem valaki miatt, hanem valakiknek integet - így üdvözli az immár érte szorító tifosit.

A Ferrari utolsó zsetonjainak felhasználásával felfrissített erőforrással érkezett, amelyet a második edzésre mindkét pilótájuk megkapott. Ez viszont azzal jár, hogy Vettel és Raikkönen a hajtáslánc több egységéből is elérték az utolsó büntetlenül felhasználhatót. Ha ezekkel gond adódna a szezon végéig, és a korábbiaka sem tudnák már használni, akkor rájuk is rajtbüntetés leselkedik.

A mezőny felének már van is mért ideje, így fest most az első ötös - Ferrari-vezetés.

Magnussen már be is mutatott egy látványos ugratást a kerékvetékön. Grosjean inkább előrelátóan már meg sem próbálta bevenni az első sikánt, inkább a lassítókkal tűzdelt menkülőutat választotta.

A McLarennél már az első edzésen is akadtak gondok Alonso autójával, amelyek mostanra sem oldódtak meg teljesen. Hidraulikus problémát kell kijavítaniuk a szerelőknek, de terveik szerint a spanyolnak még lesz ideje pályára hajtani a délután folyamán.

Ha már Haas: az amerikai csapat monzai, alacsony leszorítóerős hátsó szárnya vonzotta a legnagyobb érdeklődést eddig mind közül, hiszen annak alsó részét látványosan hullámosra szabták. Az alábbi képen látszik a régi (fent) és a mostani (lent) változat.

Elstartolt az edzés, Pascal Wehrlein vezetésével néhány autó máris a pályán van. Gutierrez kissé megvárakoztatta a bokszkijáratnál mögötte sorakozó Renault-t, amíg a Haas pilótája készülődött egy rajtgyakorlatra.

Közben egy sebtében összedobott születésnapi ünneplést is lezavartak a Sauber motorhome-jában, még mielőtt zöldre váltottak volna a lámpák a bokszutca végén. Marcus Ericsson ma lett 26 éves, s a svédet csapatfőnöke, Monisha Kaltenborn ajándékozta meg egy tortával, miközben a csapattagok az ilyenkor szokásos dalt énekelték. 

Két és fél órával az első végét követően már indul is a második edzés Monzában. Az idő napos, a lelátók pirosak, Bernie Ecclestone motorhome-jában pedig csúcstalálkozó zajlik, hiszen a kollegánk által küldött alábbi kép tanúsága szerint Jean Todt is megérkezett a pályára, s a két vezető elvonult egy kis privát beszélgetésre.