DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 29. péntek
Élő cikkek

Nézd vissza a második edzés történéseit

Így zajlott élő közvetítésünk az Olasz Nagydíj második gyakorlásáról, amely során a virtuális biztonsági autó bevetésére is szükség volt, és egy nagy bejelentés is történt.

Két és fél órával az első végét követően már indul is a második edzés Monzában. Az idő napos, a lelátók pirosak, Bernie Ecclestone motorhome-jában pedig csúcstalálkozó zajlik, hiszen a kollegánk által küldött alábbi kép tanúsága szerint Jean Todt is megérkezett a pályára, s a két vezető elvonult egy kis privát beszélgetésre.

Közben egy sebtében összedobott születésnapi ünneplést is lezavartak a Sauber motorhome-jában, még mielőtt zöldre váltottak volna a lámpák a bokszutca végén. Marcus Ericsson ma lett 26 éves, s a svédet csapatfőnöke, Monisha Kaltenborn ajándékozta meg egy tortával, miközben a csapattagok az ilyenkor szokásos dalt énekelték. 

Elstartolt az edzés, Pascal Wehrlein vezetésével néhány autó máris a pályán van. Gutierrez kissé megvárakoztatta a bokszkijáratnál mögötte sorakozó Renault-t, amíg a Haas pilótája készülődött egy rajtgyakorlatra.

Ha már Haas: az amerikai csapat monzai, alacsony leszorítóerős hátsó szárnya vonzotta a legnagyobb érdeklődést eddig mind közül, hiszen annak alsó részét látványosan hullámosra szabták. Az alábbi képen látszik a régi (fent) és a mostani (lent) változat.

A McLarennél már az első edzésen is akadtak gondok Alonso autójával, amelyek mostanra sem oldódtak meg teljesen. Hidraulikus problémát kell kijavítaniuk a szerelőknek, de terveik szerint a spanyolnak még lesz ideje pályára hajtani a délután folyamán.

Magnussen már be is mutatott egy látványos ugratást a kerékvetékön. Grosjean inkább előrelátóan már meg sem próbálta bevenni az első sikánt, inkább a lassítókkal tűzdelt menkülőutat választotta.

A mezőny felének már van is mért ideje, így fest most az első ötös - Ferrari-vezetés.

A Ferrari utolsó zsetonjainak felhasználásával felfrissített erőforrással érkezett, amelyet a második edzésre mindkét pilótájuk megkapott. Ez viszont azzal jár, hogy Vettel és Raikkönen a hajtáslánc több egységéből is elérték az utolsó büntetlenül felhasználhatót. Ha ezekkel gond adódna a szezon végéig, és a korábbiaka sem tudnák már használni, akkor rájuk is rajtbüntetés leselkedik.

Köztudott, hogy Vettelnél kis túlzással nem múlhat el edzés integetés nélkül, de ez a mostani most egy kellemesebb fajta. A Ferrari németje nem valaki miatt, hanem valakiknek integet - így üdvözli az immár érte szorító tifosit.

Hamilton átvette a vezetést: 1:23,732. Míg őt lágy, addig Rosberget közepes keverékeken küldte ki a Mercedes az első menetre.

Buttont megdicsérték a rádión, hogy úgy érte el a hetedik legjobb időt, hogy már csak öt versenyző nem rendelkezik mért körrel. A McLaren 1,8 másodperccel lassabban ért körbe, mint az imént Hamilton.

A Mercedeshez különleges vendég kopogtatott be a Benettont és a Renault-t is a csúcsra vezető korábbi csapatfőnök, Flavio Briatore személyében. Ha elsőre nem ismerős az arca, akkor nem veletek van a baj: az olasz nemrég arcplasztikán esett át.

Időjárás-jelentés a Pirellitől: meleg van. A levegő hőmérséklete 29, az aszfalté 41°C, ami a spái körülményekhez hasonlatos. A hétvégi forróság a gumikat is a kelleténél jobban megterhelheti - a Mercedes panaszkodott is arra, hogy Belgiumban emiatt nem tudták kihozni autójukból a maximumot, és előnyük csökkent az üldözőkhöz képest.

Ricciardo felkatapultálta a Red Bullt a második helyre. Ez az állás jelenleg az élen:

És máris van változás: Vettel felhúzta a szuperlágyakat, és 1:23,254-gyel az élre repült. De jön a két Mercedes is ugyanezekkel...

...akik annak rendje és módja szerint át is veszik a vezetést. Hamilton az első 1:22,801-gyel, Rosberg a második 1:22,994-gyel.

Alonso autóját közben működőképes állapotba hozták - a spanyol az 1-es kanyarban az első kerekeinek blokkolásával mutatkozott be.

Az évek óta sereghajtóként megbélyegzett Manornál reménykedhetnek abban, hogy ezen a hétvégén a középmezőnyben csatázhatnak. Ocon épp most futott egy 12. legjobb időt, és az erősségüket legjobban az egyenesekben kihasználó autók Monzában egyelőre semmivel sem tűnnek rosszabbnak, mint a Renault, a Sauber vagy a Toro Rosso.

Csak megemlítettük a Manort, és máris lecsapott rájuk a baj. Esteban Ocon autója állt meg a pályán és nem is tud tovább menni. Virtuális biztonsági autó lépett érvénybe.

A Manort a második sikánt követően hagyta el az erő, de annyira, hogy a francia meglepettségében az aszfalton állt meg vele. Most sikerült letolniuk a fűre a pályabíróknak.

Itt egy kép Ocon parkolásáról, de közben már el is hárult mindenféle veszély, teljes tempóval folytatódhat tovább a körözés.

Ott van a helyszínen Giancarlo Fisichella is, aki 2009-ben éppen Monzában versenyezhetett először a Ferrari színeiben. A csapatszerelés még most is megvan, de Fisi ma már inkább riporter, mint tesztpilóta egy F1-es paddockban.

A Mercedesek ismét a pályát tapossák a szuperlágy gumikon, ezúttal viszont már hosszú etapot teljesítenek - már amennyire Monzában lehet hosszú etapot teljesíteni szuperlágyakon.

Alonso autóját hátrafelé tolják a bokszban, ami semmi jót nem jelent. A spanyol jelzi a rádión, hogy a kuplung nem reagált, amikor ki akart volna hajtani a pályára. Ez még mindig hidraulikai hibának tűnik, ami miatt az edzés elején javítgatták a McLarent.

Carlos Sainz hatalmas füstfelhőt húzva maga után érkezett vissza a bokszba - nem az autójával volt gond, inkább a lelkesedésével. Túl nagy tempóval közelítette meg a bejáratot, így erősen a fékekre kellett taposnia, hogy ne kelljen csekkeket befzietnie csapatának bokszutcai gyorshajtásért. 

Ecclestone-ék befejezték a találkozót, amiről közvetítésünk elején ejtettünk szót. A FOM elnökét máris megtalálta a paddockban egy korábbi F1-es versenyző, Arturo Merzario, aki cowboy-kalapjával mindig feltűnő jelenség.

A Mercedesek már 12-13. körüknél tartanak egyhuzamban a hétvége leglágyabb abroncsain. Rajtuk kívül Bottas tart még hasonlóan hosszú etapon.

A McLaren jelenti: "Fernando autóján akadt egy kisebb gond, de a szerelők gyorsan megjavították. Máris a pályán van egy szett szuperlágy gumival."

A többség a piros oldalfalú abroncsokat preferálja az első hosszabb etapra. Csak Vettel és Magnussen visel lágyakat jelenleg, és csak Palmer döntött a közepes keverékek mellett.

Közben nagy esemény közeleg: Ecclestone és az Olasz Nagydíj promótere épp a szerződéshosszabbítást készülnek aláírni a média nagy érdeklődése mellett. Meg lehet nyugodni: Monza még marad néhány évig.

Helyszíni értesülések szerint a Mercedes azzal a céllal küldte a pályára pilótáit, hogy leteszteljék, képesek-e egy szett szuperlágy gumival egy 19 körös etapra. A számítások szerint ennyi kellene ugyanis ahhoz, hogy a versenyen egy keményebb keverékre váltva egyetlen kiállással teljesíteni lehessen a távot.

És épp a bokszba hajtottak mindketten: Rosberg 19, Hamilton 18 kört tett meg.

Bernie Ecclestone közben a sajtótájékoztatón bejelenti, hogy három évvel hosszabbítottak Monzával, azaz 2017 és 2019 között is még biztosan itt lesz az F1-es futam.

A csúcssebességek listáját a Haas vezeti a Williams és a Force India előtt. Tavaly Monzában 358, km/óra volt a mért legnagyobb tempó.

A második hosszú etapra megosztotta a feladatokat a Mercedes: Hamilton a lágy, Rosberg a közepes keverékeket viseli. Ezzel szemben a Ferrarinál eddig Vettel a lágyakon, Raikkönen a szuperlágyakon gyakorol.

Mit nekünk lelátó, amikor itt van ez a parlagon hagyott oválrész? Ezt gondolhatta ez a két néző, akik sajátos helyet találtak az edzés követésére.

 

Csak Ocon és Massa nincsenek a pályán az utolsó negyedóra megkezdésekor. A Williamsnek valamilyen problémát kell elhárítania a brazil autóján.

A visszajátszásokból látszik, hogy Sainz és Hamilton is kiegyenesítették az utat az első sikánnál - pontosabban kicikázták, mert a behelyezett lassító akadályok miatt nem lehet ám csak úgy egyenesen elszáguldani. Sainz azért érintőre is vette az egyik ilyen bóját.

A Williams elkészült Massa autójával, a közepes keverékekkel felvértezett brazil még kihajt néhány utolsó körre.

Vettel 22. körét fejezte be a lágy keverékeken, de most már jelzi mérnökének, hogy igencsak küszködni kezdett a hátsó gumik tapadásával.

Buttonnak eközben jóval mélyreszántóbb gondolatai vannak. A brit is bejelentkezett a rádión, és elmondása szerint már teljesen felesleges tovább körözniük a kilométereket gyűjtve, hiszen egy ideje már semmi újat nem tanulnak.

Kvjat is nyomott egy füstölős padlóféket a bokszbejáratnál. Ez ma délután a Toro Rossók sajátossága.

Buttonnak szóltak, hogy na jó, most már tényleg elég az adatgyűjtésből. De nem csak ő, szép lassan mindenki befejezi a mai munkát, legalábbis a pályán.

Mi pedig lassan eredményt is hirdethetünk, hiszen a köridők alapján már egyébként is háromnegyed órája kirajzolódott a végeredmény. Mielőtt a mezőny megkezdte volna a hosszú etapos gyakorlást, Hamilton futotta meg a legjobb időt, így Rosberg délelőtti elsősége után most a másik Mercedes végzett az első helyen. 

Hamilton mögött kéttizedre tanyázik Rosberg a második helyen, további kettő és félre Vettel, további kettőre Raikkönen és további háromra Verstappen. Ők alkotják az első ötöst, és ők vannak egy másodpercen belül.

A két McLaren is ott van az első tízben, akárcsak Grosjeannal a Haas.

Amíg mi itt magyaráztunk, csendben meglengették a kockás zászlót a célvonalnál, ezzel véget ért a mai második szabadedzés is, és lassan az összes autó visszacsorog a bokszba, hogy holnap délelőtt 11-ig elő se jöjjenek.

Mi persze akkor is itt leszünk, és tegyetek így ti is. Az élő közvetítésünk ezzel véget ért, de a pilóták nyilatkozatai még csak most jönnek.