DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
Élő cikkek

Az első tesztnap eseményei Bahreinben

Kövessétek velünk az első idei F1-es tesztnap eseményeit: hírek, információk, eredmények, minden, ami Bahreinben történik.

- Rosszul indult az Aston Martin napja, tíz perccel a kezdés után megállt Felipe Drugovich alatt az autó.

- Az első tesztnap délelőttjén Max Verstappen volt a leggyorsabb (1:32,959) – a rejtegetett RB19-cel, amelyet ma látott először a közönség.

- Délután az Aston Martin és McLaren számára estek ki értékes körök, de alapvetően az autók megbízhatóan teljesítettek csütörtökön.

- A délutánt is Verstappen zárta legjobb körrel, egy tizedet javítva (1:32,837), meglepetésre Fernando Alonso problémái után második pozícióba zárkózott fel.

 

Köszöntjük kedves olvasóinkat az idei első szöveges élő közvetítésünkben: ez azt jelenti, hogy kezdődik a szezon!

A mai lesz az első a három bahreini tesztnap közül, 8:00-kor nyit a bokszutca, majd egy egyórás ebédszünettel egészen 17:30-ig tart majd a munka. 

A mai nap felállása, míg a teljes hét pilótabeosztása itt elérhető: https://formula.hu/f1/2023/02/22/ki-mikor-ul-autoba-a-bahreini-f1-es-teszten

  Csütörtök    
Red Bull Verstappen    
Ferrari Sainz / Leclerc    
Mercedes Russell / Hamilton    
Alpine Gasly / Ocon    
McLaren Piastri / Norris    
Alfa Romeo Zhou / Bottas    
Aston Martin Drugovich / Alonso    
Haas Hülkenberg / Magnussen    
AlphaTauri Tsunoda / De Vries    
Williams Albon / Sargeant

És már jönnek is az első képek a helyszínről az új autókról, íme például a Red Bull, amelyet eddig nem igazán láthattunk: 

 

A hivatalos fotózás már megtörtént:

A Red Bull padlólemeze egyelőre elég érdekesnek tűnik:

Albert Fabrega képei a Mercedesről:

 

Csak egy gyors megerősítés: sem eső, sem más probléma nem várható Bahreinben a három nap során, már ami az időjárást illeti, napos, tiszta időben gyakorolhatnak a csapatok. 

Alonso mosolygósan érkezett meg az Aston Martin szerelésében:

Még öt perc és nem lesz ilyen csendes a pálya...

Elkezdődött a körözés, jönnek az autók, egyelőre Max Verstappen áll az élen Carlos Sainz és George Russell előtt, de ezt annyira zárójelben írjuk csak, amennyire lehet: a köridők annyira sokadlagosak jelenleg, hogy csak érdekességként jegyezhetjük fel.

Felipe Drugovich is kigördül a pályára Lance Stroll Aston Martinjával, így mind a tíz autó kimerészkedett már az aszfaltcsíkra!

Egyelőre egyébként leginkább csak installációs köröket láttunk az első tíz percben, George Russell viszont nem vacakol, már öt kört tett meg a Mercedesszel.

Na, ez nem tartott sokáig: tíz perc elteltével piros zászló! Az éppen csak kigurult Drugovich leparkolta az Aston Martin a pálya szélén és ki is szállt belőle. Nincs füst vagy hasonló egyértelmű jel, de még az installációs kör során megállt az AMR23-as.

A humoros kommentek már érkeznek is Fernando Alonso újabb remek igazolásáról...

A megállt Aston:

A leállás előtt egyébként Yuki Tsunoda is nagy lendülettel dolgozott és vitte magával a tv-antennákat...

Sikerült eltakarítani az Astont, mindjárt nyit a bokszutca, és megint Russell áll oda elsőként. Nagyon lelkes a Mercedes fiatalja!

Pierre Gasly az első köre után úgy értékelt, hogy "az autó erősnek érződik." Közben pedig már újrakezdődött a munka!

A visszatérő Nico Hülkenberg elfékezi az egyes kanyart, de pályán marad, nem gyűri meg a Haast.

Az új autók...

 

Csak hogy mennyire nem kell komolyan venni ilyenkor a köridőket: tavaly az első tesztnapon Lando Norris volt a leggyorsabb a McLarennel, ami után nagyon sokat azt fejtegették, hogy végre megérkezett a topcsapatok szintjére és győzelemre esélyes lehet a wokingi alakulat. Aztán ötödik lett a konstruktőri pontversenyben.

Verstappen is belebotlik kicsit az egyes kanyarba, ő a pálya széléről hozza vissza a Red Bullt. Kis hiba, nem hiba, most még legalábbis biztosan nem!

Egy kicsit egyébként mintha tolná az orrát a Red Bull a kanyarok közepén, amikor Verstappen próbál vele valamelyest sietni, de a tapadás most nagyon alacsony a pályán.

Eddig Verstappen, Gasly, Russell és Tsunoda jutott egyébként tíz megtett kör fölé. 

Ez pedig nagyon beszédes kép: mindenki próbálja megfigyelni az új Red Bullt...

Oscar Piastrinál első szárnyat cserélt közben a McLaren, az ausztrál már egy új verziót vitt ki a pályára. 

Közben a nap során először nem Verstappen áll a táblázat élén: Sainz 1:33-as körrel átveszi a vezetést a Ferrarival.

Szóval jelenleg ez a leggyorsabb autó! Egy óra teszt után. 

Piastri is megejt egy nagyobb elfékezést, egyelőre az alacsony tapadás és a keményebb gumik (ezeket nyúzzák főleg) miatt sok az ilyen jellegű hiba. Közben Hülkenberg a második!

Érdekes jelenséget figyelhetünk meg a Ferrarinál: az autó orra nagy tempónál mintha deformálódna. Érdemes lesz ezt külön is nézni a folytatásban.

 

Rövid videón a jelenség.

 

Közben Albon Williamsét félig McLarenre festette a csapat:

Leszakadt egy elem a Haasról, Hülkenberg túl durván küldte át az autót egy kerékvetőn. 

Albon 1:33,6-tal az élen! Ilyen is kell...

A tíz délelőtti versenyzőnől Drugovich mellett Piastrinak sincs még mért ideje, ami érdekes, hiszen ő azért köröz. Most ismét Verstappen vezet, de Russell és Tsunoda mellett is inkább csak egy beírt köridő van, mint valós, érdemi kör.

A Red Bull az autó megváltoztatott részét szórta meg festékkel:

Így mozog Verstappen Red Bullja és Sainz Ferrarija:

 

Sainz, Verstappen, Albon és Zhou is 1:33-as körnél jár, úgy néz ki, hogy most egyelőre ezzel a programmal ennyit lehet hozni ezen a pályán.

"A nap első felében Yukival azt nézzük meg, hogy a pályán nyert adataink egyeznek-e azzal, mint amiket a szimulátorban láttunk" - mondta nemrég a Formula.hu jelenlétében Jody Eggington, az AlphaTauri technikai igazgatója.

Egyrészt nagyon szép az Alfa, másrészt ilyen elfékezésből látni elég sokat eddig. 

Közben viszont melegszik az idő és a pálya, ez már csak abból is látszik, hogy a szerelők és csapattagok kezdenek árnyékba húzódni.

Egyelőre azt is érdemes figyelni, hogy bizonyos autók milyen keménynek tűnnek, már ami a futóművet illeti. Az Alpine és a Haas is elég feszesre hangolt egyelőre, de a többieknél is látni erre utaló jeleket.

Az viszont érdekes, hogy pattogást, delfinezést nem látni, úgy fest, hogy ezt végleg sikerült száműzniük a csapatoknak és az új szabálynak.

Információ a helyszínről: a Ferrari állítólag azt mondja, hogy a korábban látott orrbehorpadás nem volt szándékos. 

Hoztunk egy fotóválogatást a mai reggelről, itt megtekinthető: https://formula.hu/galeria/mozgasban-az-uj-f1-es-autok#95159

 

Mick Schumacher a garázsban figyeli, hogy mire megy a W14-essel George Russell. Schumacher nem vezetheti a Mercedest a teszten, mert az összesen rendelkezésre álló három nap alatt ilyenre nincs lehetőség: muszáj, hogy a két éles pilóta gyűjtsön tapasztalatokat.

A köridők lényegtelenségéről már írtunk, de egy dolgot azért jegyezzünk fel: tavaly 1:33,9 volt az első nap legjobb körideje Bahreinben, akkor Pierre Gasly futotta meg. Most két óra után 1:33,2-vel áll az élen Sainz.

A pole-kör mondjuk 1:30,5 volt, de azt még ennyire sem érdemes nézni egy teszten.

Adrian Newey szerint az Aston Martin is komoly csapat, akár ellenfél is lehet a Red Bull számára idén. 

Nos, az első tesztnap első órájában egy fél kört sem tudtak megtenni. Innen szép visszajönni! Most már Drugovich autózik egyébként, összerakták az AMR23-ast.

Itt még a Mercedes kormányának kábelezése is jól látszik:

Eddig nincsenek nagy különbségek a körszámokban sem. Sainz már elérte a 40-et, Verstappen 38-nál, Albon 36-nál tart, de Russell, Hülkenberg és Gasly is átlépte a 30-at, sőt a technikai hiba miatt később kezdő Drugovich is elérte már a 16-ot.

Az Auto Motor und Sport információi szerint a Russell kormányán látott kábelek egy plusz szenzorhoz vannak bekötve, ami a vibrációt méri. 

A Ferrari a hírek szerint szeretné majd megoldani azt a behorpadást, amit a nap korai részében láttunk az orrkúpon: nem szándékos, nem tervezett, az elem kibírta a szükséges töréstesztet, de a további kérdések elkerülése végett szeretné megszüntetni ezt a jelenséget.

Videón az új McLaren és Oscar Piastri:

 

Carlos Sainz és Fred Vasseur a Ferrari garázsában beszélik át az eddigi tapasztalatokat, a spanyol autóján dolgoznak a szerelők, alkatrészt cserélnek, így a körszámok terén már Verstappen áll az élen.

Vasseur figyeli az eseményeket. Ha lemaradtatok volna, itt van a nap egyik legfontosabb híre: lecserélte a Ferrari (versenyhétvégés) stratégiai vezetőjét! https://formula.hu/f1/2023/02/23/uj-strategiai-vezetot-nevezett-ki-a-ferrari

 

Az elmúlt időszakban egyébként nem javulnak a köridők, még az eddigiekhez képest is kimértebb tempót diktálnak a csapatok, és a minél több megtett kör, a minél több kipróbált dolog uralja a munkát.

Ahogy az egy teszten normális.

Pierre Gaslyt még szoknunk kell ezekben a színekben.

A mostani visszajátszások szerint a Ferrarinál azért némi delfinezés mégis tapasztalható. Nem súlyos, nem veszélyes, de kicsit azért dobálja magát az autó.

Ismét jönnek a hibák, Sainz is kiszélesít egy kanyart a szél miatt és Verstappen is méterekkel elvét egy csúcspontot. A Red Bull nem pattog, de szintén elég feszesnek tűnik.

Egyre rosszabb a Ferrari pattogása, lehet, hogy módosítottak a beállításokon. A kanyarok bejáratánál is pattog még az autó, jön is belőle 1-2 hiba.

Jelentős a különbség...

A Red Bull autója sem annyira kényelmes így a nap előrehaladtával, legalábbis szemre. A hátsó szárny rengeteget mozog, és ha nem is pattog az RB19, de elég feszes, és közel áll hozzá...

A pilóták hosszabb etapokat teljesítenek, majd a garázsba való visszatéréskor egyrészt átbeszélik a mérnökökkel a tapasztalatokat, másrészt átállítják az autót, és teljesen más beállításokkal térnek vissza.

Egyelőre az Aston kezdeti megállását leszámítva nem mutatkozott technikai probléma, mindenki futhatja a maga programját.

Gasly sisakja is pattog most kicsit az Alpine-ban az egyenesek vége felé...

Egy óra van hátra az első tesztnap első feléből, mielőtt ebédszünetre vonul a mezőny. 

Alex Albon 57, Verstappen 54, Sainz 51 körnél tart, Russell is elérte az 50-et, 40 felett pedig még Zhou tart. 

A két etap közötti csapatfőnöki sajtótájékoztatón részt vesz majd Fred Vasseur, Christian Horner és Toto Wolff is.

A Formula.hu is képviselteti magát Mészáros Sándor kollégánk jóvoltából, hozzuk majd az információkat, és hogy mi hangzik el ezen a beszélgetésen!

Lewis Hamilton türelmesen várja, hogy átvehesse a Mercedest Russelltől.

Ezt délután megteheti, mert minden csapat pilótát cserél ebéd után, kivéve a Red Bullt, ahol az első másfél nap egyben Verstappené, majd a második másfél nap Perezé.

Na jó, Alonso már kevésbé türelmes 

 

Azt egyébként elmondhatjuk, hogy csak az Astonnál volt technikai gond, és a tempót tekintve is egyben van a mezőny: a hasonló mennyiségű munkához hasonló sebesség társul egyelőre, a top négy fél másodpercen belül van egymáshoz képest, a top kilenc pedig 1,6 másodpercen belül. Nos, Drugovich és az Aston egy kicsit kilóg egyelőre.

Verstappen bemegy 1:33 alá, 1:32,9-cel átveszi a vezetést, három tizedet ad Sainznak.

Jó lesz az RB19-es, de nem számít olyan domináns diadalmenetre dr. Helmut Marko, mint 2022-ben. Szerinte a Mercedes a fő ellenfelük, de a Ferrari is erősebb lesz.

Részletek: https://formula.hu/f1/2023/02/23/marko-a-mercedes-a-fo-ellenfelunk-a-ferrari-is-erosebb-lesz

 

Russell lepróbálta, hogy milyen követni egy másik autót, egy körön keresztül haladt Gasly nyomában, mire végre megelőzte. 

Albon eléri a 70 megtett kört, Sainz, Russell és Verstappen 62-64-nél tart, a többiek 60 alatt vannak még.

Drugovich, Tsunoda és Piastri marad el egyelőre jelentősen, de a 100 nekik is tartható lehet a nap végéig. 

Verseny van! 

Van, aki szerint az éppen nem autóban ülő pilóták mémalapanyagokat gyártanak jelenleg...

 

Még 15 perc ebédig, kissé elcsendesedtek a dolgok Bahreinben az utóbbi időben, bár most is kint van a pályán hat versenyző, de nagyon az átlagtempó és a tesztkilométer számít, probléma pedig szinte egész délelőtt nem merült fel. 

Most éppen az FIA is tesztel: bedobták a virtuális biztonsági autót, hogy csekkolják a procedúrát. 

A VSC után már csak Druvogich és Zhou van a pályán, nagyjából itt ér véget a nap első fele. 

Most intették le az első idei tesztnap első felét, így állunk most - egy óra múlva jön a folytatás, addig meghallgatjuk, hogy mit mondanak a résztvevők a sajtótájékoztatón, beszámolunk róla, 13:15-től pedig folytatjuk élő eseménykövetésünket!

13:15-től kezdődik a tesztnap második 4 óra 15 perces fele. Kilenc új versenyző ül autóba a csapatoknál, mutatjuk a délutáni felállást:

Red Bull

Verstappen

Ferrari

Leclerc

Mercedes

Hamilton

Alpine

 Ocon

McLaren

Norris

Alfa Romeo

Bottas

Aston Martin

Alonso

Haas

Magnussen

AlphaTauri

De Vries

Williams

Sargeant

 

Közel negyedóra elteltével még senki sincs a pályán – túlzás, hogy az ebédszünetet hosszabbították meg a csapatok, de még az összes garázsban babrálnak az autókon. Addig mutatjuk, mit mondott Sergio Perez a sajtótájékoztatón az általa és csapattársa által preferált autóról:

„Szerintem nem sok pilóta kedveli az alulkormányzott az autót, csak nagyon kevesen. Én a magam részéről azt mondom, hogy a különbség annyi, hogy Max képes egy instabilabb hátsó tengellyel is megbirkózni hozzám képest. Mindketten azt szeretjük, ha az autó eleje jól befordul, a különbség az, hogy mennyire tud stabil lenni a hátsó tengely, és Max könnyen elbír egy instabilabbal is” – mondta Perez a Formula.hu részvételével zajló sajtótájékoztatón.

Csak emelgetnünk kellett Verstappent: az egyetlen versenyző, aki délelőtt is vezetett, az első a pályán délután.

Ocon mellett két újonc is megteszi első hivatalos 2023-as tesztkörét, Sargeant és De Vries. Utóbbi az eredménylista 11. helyére is fellép, igaz, egy hat másodperccel lassabb eredménnyel.

45 perc után az újonnan autóba ülők mindegyike járt már a pályán és mért kört is csak ketten nem futottak: Logan Sargeant és Fernando Alonso. A spanyol két installációs kör után kiszállt, a délután sem indul jól az Aston Martin számára.

Ha már Aston Martin, a déli sajtótájékoztatón szóba került Lance Stroll visszatérése. „Még nem tudjuk” – felelte Felipe Drugovich arra a kérdésre a Formula.hu jelenlétében, hogy jövő hétvégén versenyen is autóba kell-e majd ülnie. „Tulajdonképpen napról napra vizsgálják a helyzetet, szóval én sem tudom, mi fog történni.”

Stroll sérüléséről Mike Krack nem nagyon akart részleteket elárulni: „A keze, a csuklója sérült meg, de nem akarok részletekbe bocsátkozni a privát szférája miatt.”

A sztoriról bővebben itt olvashattok.

Verstappen délután is gyors, néhány lila miniszektort teljesített 1:33,237-es körében, amely csak negyed másodperccel marad el a nap eddigi legjobbjától.

Az új Red Bull RB19-ről, amelyet csak ma látott először a nyilvánosság, technikai elemzésünket ajánljuk. A legnagyobb átalakulás az oldaldoboznál és a versenygép súlyában történt.

Alonso neve mellett a két kör száma továbbra sem nőtt – sok minden a spanyol arcára van írva.

Három órával a tesztnap vége előtt egyelőre nem keverednek az eredménylistán a délelőtt és délután vezető versenyzők – a frissen autóba ülő pilóták közül a legjobb, Charles Leclerc a 11. helyen áll. A helyzet most:

A korábbi F1-es Jolyon Palmer a 4-es kanyarban figyeli az autókat. Arról számolt be, hogy az autók nem igazán pattognak a kanyar előtti hosszú egyenesben. Ugyanakkor Hamilton sokkal jobban küzdött befordulásnál a Mercedesszel, mint Verstappen a Red Bull-lal.

A Red Bull első csapatként átlépte a 100 kört. Igaz, segítette őket, hogy az autót nem kellett átállítani másik versenyzőre, így Verstappen gurult ki leghamarabb az ebédszünet után: de az RB19 megbízható versenygépnek tűnik, már az első pillanattól. A Williams 95, a Ferrari 93 körnél tart eközben – tehát nem nagy a differencia.

Az Aston Martin eközben csupán 45-nél – Alonso problémája viszont elhárult, a spanyol újra a pályán!

Közben az eredménylista is kezd formálódni, Hamilton Russell elé az ötödik helyre lépett, Leclerc a hetedik a délutáni műszak szereplői közül.

A célegyenes végén pattognak az autók, de az Autosport szaklap rámutat, hogy ez nem a versenygépek, hanem a pálya jellegzetességéből fakad: azon a pályaszakaszon található egy nagy bukkanó, amely megzavarja az egyensúlyt.

Az Aston Martin tájékoztatása szerint Alonso kimaradásának oka a padlólemez sérülése volt. A spanyol azóta 8 körnél tart.

A dolgok a McLarennél sem mennek zökkenőmentesen. Az autó első kerekénél folyik a munka, rengeteg ragasztószalag került fel a területre, melyet hősugárzókkal melegítenek. Norris csak 5 körnél jár, ezzel Alonso mögé az utolsó helyre került ebben a tekintetben.

A McLaren-bokszban zajló munka egy kicsit távolabbról:

Hamilton tovább gyorsul, a harmadik helyre lépett fel a délután legjobb köridejével, 0,549 másodpercre Verstappentől.

A teszt eddigi legjobb köre az eddigi leggyorsabbtól: egy tizedet lefaragva Verstappen 1:32,837-es kört teljesített a C3 abroncson.

Tavaly Bahreinben az első nap legjobb köre 1:33,902 volt – a teszt legjobbja viszont 1:31,720.

A nap lement Szahírban, villanyfényben folytatódik a teszt – még 80 perc van hátra a mai napból.

A legidősebb F1-es világbajnok, Jackie Stewart is felbukkant a bahreini paddockban. Így ritkán látjuk őt: baseballsapkában és egykori csapata, a Tyrrell nevét viselő pólóban.

Nem maradnak el az ilyen felvételek sem: W14 a naplementében.

Christian Horner friss megszólalása Max Verstappenről: „Mikor kiszállt, röviden beszéltem vele ebédidőben. Már a részletekbe is belement, ami általában jó jel. Azt jelenti, nincsenek alapvető bajok az autóval. Most ki kell ismerni, jövő héten pedig meglátjuk, mennyire versenyképes.”

Úgy néz ki, a címvédő istálló beletalált az új autóval is…

Egyetlen óra maradt a tesztnapból: a délután fontos eseményei közé tartozik, hogy Verstappen egy tizeddel megjavította délelőtti idejét, Hamilton a harmadik helyre lépett, kezdeti problémái után pedig Alonso a hatodik pozícióig kapaszkodott fel.

Hoppá, Alonso ugrott előre egy nagyot: a spanyol a második helyen, csupán 29 ezredre Verstappen mögött, legjobb utolsó szektorral!

Norris és Sargeant is felkapaszkodtak a lista hátsó részéről a top 10-be.

Leclerc is javított, a negyedik helyen, csapattársa mögött, így Hamilton ötödik pozícióba szorult. Gyaníthatóan vannak még a mezőnyben, akik az utolsó háromnegyed órára tartogattak egy-egy tempós próbálkozást.

Valtteri Bottas különleges sisakkal készült a tesztre:

150. körét teljesítette Max Verstappen – megtett távban és köridőben is a Red Bull vezet.

Lando Norris is javított, a fiatal brit az ötödik, még egy pozícióval hátratolva Hamiltont. Ahhoz képest, hogy milyen döcögősen indult Norris és Alonso délutánja, senki sem gondolta volna, hogy ilyen elöl állnak a végén.

Akárcsak a délelőtti etap vége felé, ismét beiktattak egy virtuális biztonsági autós tesztet – az autók a szabályokat betartva lassan csordogálnak a pályán.

Az utolsó 8 percre feloldották a VSC-tesztfázist, kíváncsiak vagyunk, lesz-e javulás ebben a kis időben. Verstappen mindenesetre egy gyors kerékcseregyakorlásra hajtott a bokszba.

Leclerc Ferrariján szokatlan toldalék tűnt fel: merevítők kötik össze az első szárnyat az orrkúp hátsó részével. Ez a tesztelés lényege, ilyenkor mindent szabad.

Lejárt az idő, nyolc és fél óra után befejeződött a 2023-as szezon első tesztnapja – a címvédő bajnokkal az első helyen Fernando Alonso előtt.

Az első tesztnap eredménye: