DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
Élő cikkek

Így zajlott az F1-es Szingapúri Nagydíj

Az edzések még Ferrari-fölényt hoztak, az időmérőn mégis Hamilton szerezte meg a pole-t, szóval újabb izgalmas versenyre van kilátás – tartsatok velünk, hogy ne maradjatok le semmiről!

Kellemes délutánt kívánunk kedves Olvasóinknak, hamarosan elrajtol a Formula-1-es szezon tizenötödik futama, a Szingapúri Nagydíj - tartsatok velünk a következő bő két órában!

Ez az F1-es naptár egyetlen igazi éjszakai versenye, hiszen Bahreinben és Abu Dhabiban is naplementében rajtol a nagydíj: Szingapúrban már beesteledett, lassan este nyolc óra lesz.

Mint az látható, a mezőny már a rajtrácson:

 

Ha pedig valaki ide kattint, azt is láthatja, milyen sorrendben, de a lényeget itt is leírjuk: Lewis Hamiltoné a pole, mellőle Max Verstappen indul, míg Sebastian Vettel "csak" a harmadik helyre kvalifikálta magát.

Ami a világbajnoki összetett állását illeti: Hamilton 30 ponttal vezet Vettel előtt, s bár még hat futam ezt követően is lesz a szezonban, a ferrarisnak mindenképp el kellene kezdenie a közeledést mercedeses riválisához, ha szorossá akarja tenni az idény végét.

Szól a himnusz a helyszínen:

 

Érdekes kép a rajtrácsról: a Red Bull szerelői igyekeznek felszárítani a biztonsági autóból kifolyt folyadékot, ami pont Max Verstappen rajtkockáját érinti - nyilván nem Hamiltonét, elvégre a safety car is egy Mercedes (hogy némi összeesküvés-elméletet szítsunk!).

 

Annak ellenére, hogy Hamilton indul az élről, nem biztos, hogy ő a favorit: a pénteki versenytempók alapján a Ferrarik és még akár a Red Bullok is erősebbek lehetnek nála - más kérdés, hogy utcai pályáról lévén szó a pozícióelőnynek nagyobb jelentősége van, mint máshol.

Két hete Monzában rendkívül gyors és időben rövid volt a futam, Szingapúrban viszont rendre előfordul, hogy a kétórás limit lép életbe - már csak azért is, mivel eddig az összes itteni nagydíjon pályára kellett küldeni a biztonsági autót.

Szingapúr egyébként a Mercedes mumuspályájának számít annak ellenére, hogy a turbóérában csupán egyszer nem az ő pilótájuk nyert - tavaly Hamilton sikeréhez persze Vettel, Verstappen és Raikkönen emlékezetes rajtbalesete is kellett.

Reméljük, a perceken belül induló futam legalább olyan izgalmas lesz, mint amilyen csodálatos ez a látkép!

 

Elindult a felvezető kör, most már senki ne menjen sehova!

Állnak fel az autók a rajtrácsra... Lássuk akkor!

És rajt! Az eleje simán megúszta a rajtot, marad a Hamilton, Verstappen, Vettel sorrend - de csak néhány kanyarig, mert a német megelőzte a hollandot! Hátrébb Ocon a falban, biztonsági autó!

Ocont éppen saját csapattársa, Sergio Perez rakta bele a falba - újabb házon belüli ütközés a Force Indiánál!

"Nem volt elég hely, nem is igazán láttam" - mondta Perez a rádión. Vizsgálják a történteket a felügyelők.

Képen mindez:

 

Emlékezzünk meg Vettel előzéséről is, roppant fontos lehet ez akár a bajnokság, de a futam szempontjából mindenképp: közvetlenül Hamilton mögött így a ferraris.

Alonso fedélzeti kamerájából Ocon balesete:

 

A safety car még mindig pályán, mögötte Mercedes, Ferrari, Red Bull sorminta az első hat helyen: Hamilton, Vettel, Verstappen, Bottas, Raikkönen, Ricciardo. Közben Szirotkin a bokszban, az első szárnyára ragadt fel egy elem a baleset után.

Verstappen: "Megint üresbe kapcsol" - nem múltak el a Red Bull motorgondjai... És közben jön be a safety car a bokszba!

Az ötödik körben újraindul tehát a verseny, nincs előzés az élen: Hamilton, Vettel, Verstappen az első három.

Hamilton egy kör alatt egy másodperc fölé növelte az előnyét, mögötte nagyjából hét-nyolc tized a különbség az autók között.

Ennél az egy másodpercnél azonban nem tud jobban elszakadni Hamilton, Vettelre pedig olykor elég komolyan megérkezik Verstappen. Most már a DRS-t is használhatják a versenyzők.

Szépen beállt a vonat, az első hat helyezett bő öt másodpercen belül még!

Közben egyébként eldőlt, hogy senkit nem büntetnek az Ocon-Perez rajtbalesetért.

Innentől kezdve az lesz a legfontosabb kérdés, hogy ki meddig tudja életben tartani a hiperlágy gumikat - és aki legtovább kint marad a pályán, milyen tempóban és hány kört tud még rápakolni a többiekre.

Hamilton azért leggyorsabb körökkel tartja a távolságot Vettelhez képest, a képen az is látszik, nagyjából milyen távolságból követik egymást:

 

Az első hatos kezd első ötössé olvadni: Ricciardo apránként szakad le az előtte haladó Raikkönenről, már két és fél szekundum az ausztrál lemaradása.

Izgalmas taktikai csata kezd kibontakozni - ki lesz az első, aki kiáll kereket cserélni?

Hamilton azt üzente, hogy fogynak az abroncsai, ezt persze közölték Vettellel is, aki azonnal rávágta: "Nem hiszek neki!". Megy ám a csata a két négyszeres vb-első között!

Hopp-hopp, elkezd szemerkélni az eső! Na ez milyen fordulat lenne!

Közben pedig a különbségek elkezdtek megnőni, most már nagyságrendileg két-két másodperc a differencia az autók között. Lassan jöhetnek tényleg a bokszkiállások.

Itt a radarkép, ha valaki olvasni tud belőle:

 

Hamilton nagyon rákapcsolt, már három másodperccel vezet Vettel előtt, a versenyben futott leggyorsabb kört is megdöntötte már a brit.

És Vettel jön először a bokszba, ultralágyat kap a német. Hetediknek jön vissza a Ferrari. Na vajon reagál-e a Mercedes?

"Adj bele mindent!" - közlik Vettellel. Kulcspillanatok a versenyen.

Hamilton jött is a bokszba rögtön, ő viszont a lágy gumit kapta! De így is marad Vettel előtt, Verstappen pedig átvette a vezetést nyilván.

Vettel némileg beragadt Perez mögé. ez Hamiltonnak kedvezhet. Közben pedig jön Bottas és Raikkönen is?

Vettel megelőzi Perezt, de azért így is értékes időt bukott Hamiltonhoz képest. Bottas pedig valóban bejött a bokszba, Raikkönen viszont nem. És akkor a kérdés: meddig tud és milyen tempóban kint maradni Verstappen?

Verstappen a bokszban, lágy gumikat kap a holland, akárcsak Hamilton. És pont bejön Vettel elé, visszaveszi a rajtnál elveszített pozíciót a Red Bull-os!

"Yesss!" - kiáltotta Verstappen a rádióba. Elképesztően szoros volt ez Vettellel!

Egész pontosan ennyire volt szoros:

 

Vettel szerint nem fogják végigbírni az ultralágyak a Ferrarin. Rossz taktikán a Ferrari?

Közben amúgy Raikkönen vezet Ricciardo előtt, de ők ketten még nem jártak a bokszban, a mögöttük érkező Hamilton, Verstappen, Vettel, Bottas négyes igen.

Raikkönen a bokszban, ő már lágyat kap a Ferraritól, ellentétben Vettellel. Így most Ricciardo vezet - ha nem tévedünk, akkor elvileg ezzel a három élcsapat összes pilótája állt az élen ezen a versenyen, de lehet, hogy elszámolunk valamit.

Máris javítjuk magunkat: mivel Vettel volt az első kiálló, ő természetesen nem vezetett.

Perez kínlódik az egyik Williams megelőzésével: "Nem tudom, miért raktatok erre a taktikára" - panaszkodik a mexikói.

Egyes kameraállásokból úgy tűnik, hogy bizonyos pontokon erősödik az eső - érdekes...

Ricciardóval közlik is, hogy néhány helyen csepeg az eső, de nem várható komolyabb csapadék. Pedig földrajztanulmányainkból úgy rémlik, hogy ha ezen a tájékon esik, akkor biza' esik.

Közben Gasly és Leclerc csatázott egy szépet a kilencedik helyért, amelyet immár a leendő ferraris monacói birtokol.

Képen az előzés:

 

És akkor az élmezőnyből utolsóként Ricciardo is megejti a kerékcseréjét, mivel közeledünk a féltávhoz, ő már ultralágyat kap. Így Hamilton visszavette a vezetést, előnye négy és fél másodperc Verstappen előtt, őt két és félre követi Vettel.

Perez még mindig szenved Szirotkinnal, már a rádión is panaszkodik a mexikói, tényleg eltolta ezt a taktikát a Force India.

Szép csata, kár, hogy a 13. helyért zajlik...

 

Miközben Perezéket nézzük, Hamilton az élen továbbra is öt másodperccel vezet Verstappen előtt, Vettel hátránya további három és fél szekundum.

És ütközésig fajult Szirotkin és Perez csatája, defekt a mexikóinál! Hülkenberg pedig kapásból megelőzi az oroszt - így kellett ezt volna csinálni...

Nem egészen világos, mit akart itt Perez...

 

GIF az esetről:

 

Perezt vizsgálja is a felügyelőség, jár is majd az elmarasztás a mexikóinak alighanem.

Közben az élmezőny utolérte a középmezőny végét, ahol elképesztő csaták zajlanak, ez még itt érdekes lehet.

Hamilton nagyon sokat is bukik Verstappennel szemben, ez is fontos lehet még.

És Verstappen rá is esik Hamiltonra, elképesztő! Grosjeanék egyáltalán nem törődtek velük.

Hamilton és Verstappen is őrülteknek nevezte Grosjeant és Szirotkin, itt képen is az iménti szoros szituáció:

 

Tényleg nem sokon múlt, hogy Verstappen elkapja Hamiltont, de máris újra három másodperc fölé hízott Hamilton fórja.

Perez megkapja az áthajtásos büntetését a Szirotkin-esetért, de az iménti feltartókat is vizsgálgatják.

Most vagyunk a táv kétharmadánál, Hamilton három és fél másodperccel vezet Verstappen előtt, Vettel hátránya további négy szekundum.

Újabb szankció: Grosjean kap öt másodpercet Verstappen feltartásáért. Közben pedig Sainz némi csikicsuki után megelőzte Ericssont.

Egy érdekes fejlemény: Fernando Alonso megfutotta a leggyorsabb kört. A spanyol egyébként parádés versenyt fut, a három nagycsapat pilótái mögött a hetedik helyen halad a McLarennel.

Perez a büntetése után immár harmadszor előzi meg Szirotkint - akit pedig vizsgálni kezdtek Hartley iménti leszorításáért.

És meg is kapja Szirotkin a maga öt másodpercét.

Az első három helyen nincs komoly csata, Hamilton már négy fél másodperccel vezet Verstappen előtt, őt hét és félre követi Vettel. Raikkönen viszont egy másodpercre csak Bottastól, a két finn mögött pedig ott várakozik Ricciardo is.

A forgalom megint komoly szerepet játszik a különbségek alakulásából, Verstappen ismét bejött három másodperc alá. A Bottas, Raikkönen, Ricciardo trió pedig teljesen együtt. Tíz kör még.

Magnussené a leggyorsabb kör. Ha kellett volna fogadni arra, milyen mondat nem fog elhangozni írásban a mostani élő közvetítés alatt, ez az egyik fő esélyes lett volna.

Hamilton és Verstappen között a különbség folyamatosan ingázik három és négy másodperc között, de már csak hat kör van hátra, aligha lesz itt már változás.

Ahol még lehet változás, az a két finn csatája a negyedik helyért. Ricciardo egy pillanatra eltűnt mögülük, de most újra két másodpercen belül hozzájuk képest.

Mutatjuk is képen:

 

Bottas és Raikkönen a körúti dugóban, ez még esetleg variálhat valamit kettejük között.

Közben megkezdődött az utolsó előtti kör, Hamilton győzelmét semmi sem veszélyezteti.

És nincs már több fordulat: Lewis Hamilton negyedik győzelmét aratja a Szingapúri Nagydíjon! Verstappen a második, Vettel a harmadik.

Mögöttük is maradt a sorrend: Bottas a negyedik, Raikkönen az ötödik, Ricciardo a hatodik. Alonso a "best of the rest", az első tízbe pedig Sainz, Leclerc és Hülkenberg fért még be.

Hamilton 69. nagydíjgyőzelme ez karrierje során, és komoly lépést tett ötödik vb-sikere felé is, hiszen ezzel 40 pontra nőtt a fórja Vettellel szemben.

"Fantasztikus hétvége volt végig!" - mondták a rádión a britnek. Valóban, az a tegnapi időmérős kör volt a mostani győzelem alapja.

Szép kis helyre parkolt be Hamilton...

 

"Nehéz futam volt, örülök, hogy vége, Max szép csatára késztetett" - mondta el Hamilton az interjúkat készítő Coulthardnak.

"A csúcssebességünk nem volt túl jó, de a stratégiánk igen, így visszajöttünk a második helyre" - így értékelt Verstappen.

Vettel: "Összességében nem volt meg a versenytempónk, az elején próbáltunk agresszívek lenni, utána pedig más gumikon futottunk".

No, ez volt a Szingapúri Nagydíj, zárjuk élő közvetítésünket, de maradjatok továbbra is a Formulával, hiszen sorjáznak majd a nyilatkozatok - amúgy pedig folytatás két hét múlva Szocsiban!