DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. március 21. péntek
F1

Leclerc-ék megúszták – de miről szólt a rádiózása?

Nem büntették a monacóit, amiért nem tartotta be a deltaidőt az SQ2-ben, amikor Hamiltont engedte el – de mi vezetett a csapat kéréséhez?

Megúszta szankció nélkül Charles Leclerc, hogy a Formula-1-es Kínai Nagydíj sprintidőmérőjének második felvonásában nem tartotta magát az előírt deltaidőhöz az egyik levezető körében. Mindez akkor történt, amikor a csapat kérésére elengedte maga mellett Lewis Hamiltont.

A stewardok arra jutottak a telemetriai adatokat és a felvételek áttanulmányozása után, hogy ugyan Leclerc elmaradt az előírt 1:54,0-s deltaidőtől, de a monacói előtt ott haladt Lance Stroll (akit amúgy szintén vizsgáltak hasonló miatt, erről lentebb), mögötte pedig Hamilton, akit a csapat említett kérésére el is engedett.

f1-leclerc-ferrari-kina



A felügyelők megállapítása szerint Leclerc mindvégig észszerű tempóban közlekedett a pályán, miközben igyekezett megfelelő távolságot kialakítani Hamilton mögött a következő gyorsköre előtt, de eközben nem tartott fel senkit, nem közlekedett „szükségtelenül lassan” – így éppen a megfelelő lépései miatt nem sikerült tartania a deltaidőt, és ezért nem érdemelt büntetést.

Hasonlóan járt amúgy az említett Stroll is: őt Lando Norris előzte meg a hűtőkörén a 10-11-es kanyarok között, a kanadai pedig elmagyarázta a felügyelőknek, hogy kompromittálta volna a gyorskörét, ha nem hagy elég távolságot a McLarenhez képest. A stewardok megállapították, hogy a deltaidő nagyjából hat másodperces túllépése valóban Norris előzésének volt köszönhető, így itt sem járt büntetés.

Ez azt is jelenti, hogy Leclerc és Stroll is megtarthatja a negyedik, illetve a tizedik starthelyét a szombati sanghaji sprintfutamra.

 

De miért kérte Hamilton elengedésére Leclerc-t a Ferrari?

Visszatérve a Leclerc-féle esethez: a közvetítésbe is bejátszották a Ferrari rádiózását arról, hogy engedje el maga mellett Hamiltont, a monacói pedig meglepődött a kérésen, mondván, hogy „soha nem csináltak még ilyesmit”.

f1-ferrari-leclerc-sanghaj-day0

A RaceFans.net szaklap a teljes rádiózást és a GPS-adatokat áttanulmányozva felgöngyölítette, hogy mi is történt pontosan a sprintidőmérő második szakaszában. Az etapnak Hamilton vágott neki előrébb, őt követte Leclerc, aki aztán az első gyorskörébe belerontott, így elvette a gázt.

Leclerc a mérnökével folytatott rádiózás során arra jutott, hogy a félbehagyott körét töltő- és hűtőkörnek fogja használni, hogy a következő körét megnyomhassa. Ezzel azonban aszinkronba került Hamiltonnal, aki végigvitte a gyorskörét, és a következőt szánta levezetőnek. Ezen a körön az utolsó kanyarokban érte utol a tempóban érkező Leclerc a lassabb hétszeres világbajnokot, aki a mérnöke, Riccardo Adami figyelmeztetése után félre is állt kollégája elől.

Csakhogy ez azt eredményezte, hogy a következő körnek Leclerc, Hamilton sorrendben vágtak neki a Ferrari-versenyzők, méghozzá közel egymáshoz. A 40 éves brit számára ez problémát jelentett, és mint az az eddigiekből kiderült, ezen a hétvégén a jelek szerint Hamiltoné a prioritás, azaz ő közlekedhetett a pályán előrébb az időmérős etapokon.

Amikor Adami arról kérdezte a később sprintpole-ig jutó Hamiltont, hogy szeretne-e helycserét, a pilóta így felelt: „Igen, ott kellene lennem” – utalt a pályapozícióra. Ezután érkezett Leclerc irányába az említett kérés, amelynek a monacói meglepetten ugyan, de eleget is tett.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: