DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. március 19. szerda
F1

Technika: Ez lehet a McLaren F1-es autójának egyik titka?

Rob Marshall egyik megoldása szokatlannak számít, de tökéletesen illeszkedik az új F1-es McLaren átalakított koncepciójába.

A Racingnews365.com technikai elemzője, Paolo Filisetti mutatott rá egy érdekes technikai megoldásra a mezőny előtt járó McLaren 2025-ös F1-es autójával kapcsolatban.

A megfigyelés az MCL39-es fékdobjaira vonatkozik, pontosabban a belső dobot jellemző összetett szellőzőcsatornákra.

Ez Filisetti szerint egy áramlástani mérnöki bravúr. Nemcsak a fékek hűtése szempontjából funkcionális a kialakítás, hanem az első kerekek körüli aerodinamikai hatásokat is optimalizálja. 

f1-mclaren-norris-melbourne-2025



A belső dob összetett összeállítása tökéletesen illeszkedik az első felfüggesztés szokatlan geometriájához. A felső keresztlengőkar még hátrébb helyezkedik el a hátsó rögzítési pontjával, ami egy kifinomult aerodinamikai módosítás 2025-re.

Az első fékdobok extrém kialakítása egyrészt nyerő húzás lehet aerodinamikai szempontból, de mechanikailag is fontos szerepet játszik a leszorítóerő, és a terhelés elosztásában.

A dobok összetettsége az első felfüggesztés szokatlan geometriájával kombinálva az autó egyik kulcsfaktora. Rob Marshall vezető tervező a legjobb dinamikus viselkedést próbálta elérni az első felfüggesztés koncepciójának szélsőségesebbé tételével, figyelembe véve az összes lehetséges kritikus problémát is, amely egy szélsőséges koncepcióból adódhat.

A McLaren rizikós koncepciót választott a tavalyi győztes autó helyett, de sikerült úgy optimalizálnia az első lengőkarok helyzetét, hogy a túl merev első tengely negatív hatásait csökkentsék – eközben pedig a fékdobok a fékcsövekkel együtt tökéletesen irányítják az első kerekek körüli áramlást, jól kontrollálhatja ezeket a csapat.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: