Kaotikus versenyen győzött Lando Norris a Formula-1-es Ausztrál Nagydíjon: a futam elején vizes pályán startolt el a mezőny, a hajrában pedig újra visszatért az eső az Albert Parkba, így több intermediate és slick gumi közötti váltásra is szükség volt. A brit is hibázott az eső megérkezésekor, de összességében uralta a melbourne-i futamot a McLaren pilótája.
A wokingiak akár kettős győzelmet is arathattak volna, Oscar Piastri viszont a füvön ragadt az esőben, így Max Verstappen jött fel másodiknak a Red Bull-lal, George Russell pedig harmadiknak a Mercedesszel. Alexander Albon, Andrea Kimi Antonelli, Lance Stroll és Nico Hülkenberg is óriási eredményt hozott, a Ferrarik viszont rosszul taktikázva csak 8. és 10. helyeken jöttek be Charles Leclerc, Lewis Hamilton sorrendben.
Összesen hatan estek ki: Isack Hadjar már a felvezetőkörön eldobta a Racing Bullst, Jack Doohan az első körben, Carlos Sainz pedig a biztonsági autó mögött hibázott. Fernando Alonso balesete váltotta ki a második SC-fázist, a hajrában pedig Liam Lawson és Gabriel Bortoleto törte még össze az autóját.
Így zajlott a futam
Ahogy azt az előrejelzések ígérték, megérkezett vasárnapra az eső Melbourne-be, amely azonban a rajt idejére már elállt, de így is vizes körülmények között startol el a 2025-ös Formula-1-es szezon nyitófutama, az Ausztrál Nagydíj. A rajtprocedúrát azonban félbe kellett szakítani, a körülmények ugyanis kifogtak Isack Hadjaron: a Racing Bulls újonca a felvezető körön, az első kanyarkombinációban forgott bele a falba – így csak negyed óra csúszással startolhatott el a maradék mezőny, méghozzá intermediate gumikon.
A pole-pozícióból induló Lando Norris megőrizte a vezetést, Oscar Piastrit azonban már az első kanyarok után megelőzte Max Verstappen. George Russell maradt a negyedik, Charles Leclerc viszont átlépte Yuki Tsunodát és Alexander Albont. Hátrébb viszont nem úsztuk meg baleset nélkül: Jack Doohan csapta falnak az Alpine-t – majd immár az emiatt beküldött biztonsági autó mögött Carlos Sainz is hibázott és összetörte a Williamst!
A safety car a hetedik kör végén állt ki, az újraindítás után pedig Verstappen próbált tapadni Norrisra. Néhány kör elteltével viszont már inkább a hollandnak kellett hátrafelé figyelnie Piastri miatt – ráadásul mivel lassanként száradt az aszfalt, a versenyirányítás engedélyezte a DRS használatát is a 12. körtől. Az első hármas így teljesen összeállt, előzési helyzetbe azonban nem kerültek, így akciót hátrébb láthattunk Andrea Kimi Antonellitől, aki a top 10-en kívül ment el Nico Hülkenberg mellett – hogy aztán egy megforgással el is veszítse a pozíciót.
A táv harmadához érve aztán Verstappen mutatott be egy tőle szokatlan hibát, elfékezte magát, így Piastri megelőzte őt, feljött a második helyre. A holland ezt követően nagy tempóban le is szakadt a McLarenekről, Piastri viszont tizedmásodpercről tizedmásodpercre elkezdte közelebb lopni magát Norrishoz, sőt féltávnál már másodpercen belülre került a csapattárshoz képest. Az ausztrálnak viszont szóltak rádión, hogy tartsák a pozíciót, amíg fel nem szárad a pálya és le nem körözik a sereghajtókat – majd amikor Piastri leszakadt több másodpercre, már engedték neki a csatát.
A 34. körben jött egy újabb baleset: Fernando Alonso a pontot jelentő 10. helyről csapta oda a falhoz az Aston Martint! Ismét jött a biztonsági autó – ezt pedig gyakorlatilag a Haasokon kívül a komplett mezőny kihasználta arra, hogy slick gumikra váltson (majd az SC-fázis vége előtt Esteban Ocon és Oliver Bearman is kiállt). A keverékek terén azonban volt eltérés: az első tízből Verstappen, Tsunoda és Albon a közepes, a többiek a kemény abroncsra szavaztak.
A 42. körben jött az újraindítás, maradt a Norris, Piastri, Verstappen, Russell, Leclerc, Tsunoda, Albon, Hamilton sorrend. Csakhogy pár perc múlva visszatért és leszakadt az eső: mindkét McLaren lerohant a pályáról, Piastri pedig a csúszós füvön ragadt! Norris egyből jött a bokszba intermediate gumikért, Verstappen viszont a pályán maradt, így az élre állt – de csak átmenetileg, mert két körrel később neki is váltani kellett, ahogy a szintén sokáig váró Ferrariknak is.
A körülmények pedig ismét többeken kifogtak: Liam Lawson forgott bele a falba a Red Bull-lal, és hibázott Gabriel Bortoleto is – emiatt pedig újfent érkezett a safety car! Mögötte teljesen átrendeződött a mezőny: Norris visszaállt az élre, de mögötte Verstappen, Russell, Albon, Antonelli, Lance Stroll, Nico Hülkenberg, Pierre Gasly, Hamilton, Leclerc volt a sorrend a pontszerzők között – utóbbi amúgy szintén bemutatott egy törés nélküli megforgást.
Az utolsó hat körre indították újra a futamot: Norris megtartotta a vezetést Verstappen és Russell előtt, hátrébb viszont a Ferrarik között helycsere történt, Leclerc megelőzte Hamiltont. Előttük ráadásul Gasly hibázott, így mindketten elmentek az Alpine mellett – sőt, még a füves hibája után versenyben maradó Piastri is levadászta.
A fináléra Verstappen ugyan meghajtotta Norrist, de a brit nem ingott meg: a McLaren pilótája nyerte az őrült melbourne-i évadnyitót! A dobogót Russell tette teljessé, és bár Antonelli megelőzte Albont a pályán, veszélyes kiengedésért öt másodperces büntetést kapott az újonc, így visszasorolódott az ötödik helyre. Stroll hatodik az Astonnal, Hülkenberg a szenzációs hetedik helyen a Sauberrel, majd jött Leclerc, illetve a Hamiltont is elkapó Piastri a top 10 végén. Mindössze 14-en látták meg végül a kockás zászlót.
FRISSÍTÉS: Antonelli büntetését utólag visszavonták a Mercedes felülvizsgálati kérelme nyomán, így mégis ő lett a negyedik, Albon pedig az ötödik.
A futam végeredménye:
1. | Lando Norris | McLaren/Mercedes | |
2. | Max Verstappen | Red Bull/Honda RBPT | 0.895 |
3. | George Russell | Mercedes | 8.481 |
4. | Andrea Kimi Antonelli | Mercedes | 10.135 |
5. | Alexander Albon | Williams/Mercedes | 12.773 |
6. | Lance Stroll | Aston Martin/Mercedes | 17.413 |
7. | Nico Hülkenberg | Sauber/Ferrari | 18.423 |
8. | Charles Leclerc | Ferrari | 19.826 |
9. | Oscar Piastri | McLaren/Mercedes | 20.448 |
10. | Lewis Hamilton | Ferrari | 22.473 |
11. | Pierre Gasly | Alpine/Renault | 26.502 |
12. | Yuki Tsunoda | Racing Bulls/Honda RBPT | 29.884 |
13. | Esteban Ocon | Haas/Ferrari | 33.161 |
14. | Oliver Bearman | Haas/Ferrari | 40.351 |
Kiesett: | |||
Liam Lawson | Red Bull/Honda RBPT | ||
Gabriel Bortoleto | Sauber/Ferrari | ||
Fernando Alonso | Aston Martin/Mercedes | ||
Carlos Sainz | Williams/Mercedes | ||
Jack Doohan | Alpine/Renault | ||
Isack Hadjar | Racing Bulls/Honda RBPT |