DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. február 22. szombat
F1

„Sok területen magasabbra tettük a lécet” – Stella

A tavalyi F1-es konstruktőri világbajnoki cím ellenére sem dőlt hátra a McLaren: csapatfőnökük és a két pilóta elmagyarázta, miért újították meg az MCL39-est.

Az aerodinamikai hatékonyság növelése és a gumikkal való interakció javítása: ezt a két területet emelte ki Andrea Stella, amely miatt innovatív hozzáállással tervezték meg az idei F1-es McLarent, de Lando Norris és Oscar Piastri is egyetértett abban, hogy helyes hozzáállás volt, hogy nem dőltek hátra.

2024-ben a McLaren 26 év után konstruktőri világbajnokságot nyert, ennek ellenére a csütörtökön álcafestéssel a silverstone-i aszfalton leleplezett idei versenygép, az MCL39-es számos pontján megújult elődjéhez képest. Változott az első futómű, az oldaldoboz, illetve a motorburkolat is – a részletekről itt írtunk bővebben.

A wokingiak csapatfőnöke elmagyarázta, hogy miért nyúltak hozzá drasztikusan a tavalyi autójukhoz: „Amit ezzel az új autóval próbáltunk elérni, az innovatív” – idézi Stellát a Motorsport.com portál. „Ez egy olyan autó, amellyel számos területen igyekeztünk magasabbra helyezni a lécet, beleértve az alapvető elrendezést is.”

„Nyilván alaposan értékeltük mindezt, mert az MCL38-as is már egy versenyképes autó volt, szóval tudatosnak és megfontoltnak kellett lennünk, hogy milyen mértékben akarunk újítani. De végső soron egy viszonylag kihívást jelentő megközelítést választottunk olyan szempontból, hogy mennyi innováció van ezen az autón.”

f1-stella-mclaren-1



„Ez főként azt szolgálja, hogy növeljük az aerodinamikai hatékonyságot” – magyarázta Stella. „Ezzel egyidejűleg szerettünk volna fejlődést elérni a gumikkal való interakció terén is, hogy javítsunk a hosszabb etapok tempóin.”

„Gyakorlatilag az elrendezés minden alapvető eleme átesett valamiféle újításon, hogy nyerjünk, olykor nem is csak kicsit, hanem néhány technikai lehetőséget is a fejlesztésre. Mindent optimalizáltunk, olykor fokozatosan, máskor meglehetősen az alapjaitól kezdve.”

A McLaren-vezér azt is elárulta, hogy a tavalyi kiélezett élmezőny is arra sarkallta őket, hogy agresszív megközelítést válasszanak – és bár a bahreini teszten nagyjából azzal az autóval fognak kigördülni, mint a tegnapi filmes napos bejáratáson, hamar érkezhetnek fejlesztések az MCL39-eshez:

„Igyekeztünk lehető leggyorsabban fejleszteni az autót, ami azt jelenti, hogy lesz néhány fejlesztés a szezon korai versenyein, de ez a 2026-os szabályváltozások nélkül is így lenne.” – jegyezte meg Stella.

„Nagyon is tisztában vagyunk vele, hogy bár tavaly sikeres évünk volt, a különbségek miatt agresszívnek kellett lennünk az autónkkal, hogy a lehető legtöbb teljesítményt nyerjünk. Annyira kicsik voltak a különbségek, hogy figyelembe véve más csapatok esetleges fejlesztéseit, akkor ha mi nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, akkor elég hamar elveszíthettük volna minden előnyünket.”

„Azzal, hogy négy csapat volt győzelemre alkalmas helyzetben minden hétvégén, nagyon könnyen visszaeshetsz a pole-ból a nyolcadik rajthelyre, szóval egyértelműen teljes gázzal fejlesztünk, aztán meglátjuk, hogy sikerült-e jobban fejlesztünk a 2024-es autónkhoz képest 2025-re.”

f1-mclaren-silverstone-1

Milyen érzés volt először vezetni az MCL39-est?

A két pilóta a filmes napos bejáratást követően szintén nyilatkozott röviden: „A körülmények nem ideálisak, szóval vizes pályán mentünk. Nyilván ezek nem is a tényleges gumik, amikkel versenyzünk, szóval ez is változtat néhány dolgon” – magyarázta az első körei után Lando Norris.

„De azt mondanám, szokásosnak tűnt, szóval jó első lépés ez, mivel eléggé innovatív néhány dizájnelem és vannak dolgok, amelyekkel igyekeztek támadó szellemet képviselni az idei autón. A srácok nagyon jó munkát végeztek abban, hogy még több területet felfedezzenek és kitolják a határokat.”

„Mindig kicsit ideges vagy amiatt, hogy a dolgok esetleg nem tökéletesek, amikor kipróbálod őket, és hogy mennyire fognak egyezni a pályán és a szélcsatornában látottak, de szerintem minden úgy működött, ahogy annak kell, és minden szokásosnak érződött.”

A csapattárs Oscar Piastri méltatta a McLaren hozzáállását a 2025-ös autó kapcsán: „Ugyanazok lesznek idén a szabályok, de nem álltunk egy helyben. Vannak dolgok, amelyek változtak, van néhány újítás az autón, és szerintem ezt kell tenned ahhoz, hogy megpróbálj az élen maradni.”

„Láthattuk korábban, hogy más csapatok is folyamatosan pakoltak fel új dolgokat az autójukra. Tavaly természetesen mi jöttünk ki győztesen a konstruktőri világbajnoki harcból, de az egész szezonban nagyon szoros volt a verseny. Szóval nemigen engedheted meg, hogy egy helyben állj, mivel sok csapat próbál megelőzni minket.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: