DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. január 20. hétfő
F1

Elismerte a Red Bull: meglepte a McLaren évközi fejlődése

Miami után állt be jelentős fordulat tavaly az F1-es erőviszonyokban: az energiaitalosok technikai igazgatója sem tudja pontosan, minek volt köszönhető a wokingiak előretörése.

A 2024-es szezon hasonló Red Bull-dominanciával indult, mint amilyet a teljes 2023-as idényben láthattunk: az első ötből négy futamot megnyert Max Verstappen, sőt háromszor kettős győzelmet arattak az energiaitalosok.

Aztán az F1-es Miami Nagydíjon némi biztonsági autós szerencsével Lando Norris diadalmaskodott, s onnantól kezdve összességében a McLaren tűnt a legjobb konstrukciónak, miközben a Red Bull olykor csak harmadik-negyedik erőnek bizonyult. A wokingiak be is húzták a konstruktőri vb-címet – igaz, egyéniben viszont Norris nem tudta utolérni Verstappent.

f1-mclaren-redbull



A fordulat részben egybeesett a McLaren nagy fejlesztési csomagjával, részben pedig azzal, hogy mint utólag kiderült, az FIA szigorított a szabályzaton és az új szövegezéssel betiltotta az aszimmetrikus fékek használatát.

Akkoriban fel is merült a gyanú, hogy esetleg a Red Bull azért esett vissza, mert módosítaniuk kellett, ám ezt akkor az FIA tagadta – és most Pierre Wache, a bikások technikai igazgatója is cáfolta a Motorsport.com holland változatának adott interjúban:

„Nem változtattunk az autón. Nem változtattunk azon, ahogy beállítottuk az autót, szóval úgy tűnik, inkább a többiek hajtottak végre nagy változtatást, nem mi. De hogy igazságosak legyünk, Miamiban meg kellett volna nyernünk a futamot.” – fogalmazott a szakember, aki ezután az ellenfelek váratlan javulásáról beszélt:

f1-wache-redbull

„Ugyanakkor már nem voltunk többé a leggyorsabbak. Kiegyenlítetté vált a dolog, és egyértelműen változott valami abban, amit csináltak, különösen a McLaren. Mindenki másnál kisebb volt a gumikopásuk, a csomagjuk pedig úgy tűnt, nagyon jól működött utána. Nem tudom, mit csináltak, őket kell megkérdezni, nem engem.”

„De azt tudom, velünk mi a helyzet és mit csináltunk mi az autóval. A viselkedése hasonló volt, mint Kínában. Vittünk fejlesztéseket Suzukába és Kínába, és azok remekül működtek. Miamiban többé-kevésbé ott voltunk a futamon, de láttuk, hogy a McLaren rátalált a megfelelő pontra a teljesítményüket illetően.”

Wache nem tagadta, hogy váratlanul érte a Red Bullt a McLaren évközi fejlődése: „Sokkal inkább meglepődtünk a többiek előrelépésén. Ha pedig megnézzük, ők mit csináltak fejlesztések terén, az sem volt jelentős… inkább arról volt szó, hogy összeállt az autójuk. Szóval elég nagy meglepetés volt.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: