DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 29. péntek
F1

Megegyezés: változnak az F1-es versenyzési irányelvek

Az F1-es Katari Nagydíj előestéjén tartott versenyzői megbeszélésén prezentálta az FIA a várható módosításokat: Russell szerint produktív találkozó volt.

A többek között az előzések kritériumait meghatározó „Versenyzési irányelvek” a Max Verstappen és Lando Norris között a Formula-1-es USA Nagydíjon és Mexikóvárosi Nagydíjon történtek után kerültek reflektorfénybe: az incidensek után többen is változtatásokat sürgettek.

Ez pedig meg is történik: a Katari Nagydíj csütörtök estéjén – azaz nem a szokásos pénteki második edzést követő időpontban – összehívták a pilótákat egy megbeszélésre, ahol az FIA vázolta a tervezett módosításokat. Ezek akár már a mostani hétvégétől életbe léphetnek.

f1-verstappen-norris-mexiko



George Russell, a GPDA elnöke a nagyjából egyórás találkozó után így értékelt a sajtónak nyilatkozva: „A fő beszédtémát az előzések jelentették. Sok versenyző egyetért abban, hogy ha te vagy az előző autó a belső íven, akkor az első számú szabály, hogy a pályán kell tudnod maradni” – idézi a brit szavait a Motorsport.

„Ha a pályán tudsz maradni, akkor jogod van a másik pilótát szélesre szorítani, ahogy ez a helyzet mindenkinél már a gokartozás óta: ha belülről előzöl valakit, jogod van kiterelni őket. Jelenleg van egy sor a szabályzatban, amely azt mondja, hogy a belső íven haladó versenyzőnek helyet kell hagynia a kívül lévőnek a kanyar csúcspontjától a kijáratig. Szerintem ezt ki fogják venni, és remélem, már ettől a hétvégétől kezdve.”

Russell hozzátette: a külső íven történő vagy megkísérelt előzéseket illetően nem lesz nagy változás az irányelvekben, azokat rendben találták a pilótákat. Akik egyébként hasznosnak találták a csütörtöki megbeszélést:

„Meglehetősen produktív volt. Úgy vélem, mind egyetértünk abban, hogy nincs szükség jelentős változtatásokra az irányelvek tekintetében. Szerintem csak a furcsa mondatokat kell kivenni vagy módosítani.”

f1-russell-mercedes-1_2

„De szerintem mindenki számára világos, hogy ami Austinban történt, azt büntetni kellett volna, a mexikóiakat pedig jogosan büntették. Összességében pedig az év során szerintem eléggé rendben voltak a döntések. Talán csak Austin volt a kivétel. Úgyhogy igen, csak apró változtatások kellenek.”

 

„Sárga lap” a szabálytalonkódnak?

Russell csapattársa, Lewis Hamilton ugyancsak arról beszélt a médiának, hogy hosszú ideje ez volt a legproduktívabb megbeszélés, amelyen részt vett. A hétszeres világbajnok azt is elárulta, hogy felmerült egy olyan elképzelés, hogy először figyelmeztetésben részesítsék az irányelvekkel szembemenő pilótákat:

„Alapvetően olyan ez, mintha lenne egy sárga lapod” – magyarázta Hamilton, aki azt is elmondta, hogy a terv viszont gyorsan lekerült a napirendről: „Ha vársz a szezon utolsó versenyéig, hogy elhasználd ezt a figyelmeztetést, akkor ez nem működik.”

 

A problémák fő forrását a pályák jelentik

f1-verstappen-norris-austin

A változtatásokat elsősorban Verstappen említett manőverei váltják ki. A holland egyébként cáfolja azt a teóriát, miszerint Mexikóvárosban ő lett volna az a pilóta, akire Russell anno célzott azzal a megjegyezésével, hogy „20-ból 19 versenyző egyetértett” abban, hogy azonnali változtatások kellenek: „Nem, nem az volt a helyzet, hogy egy konkrét versenyző értett vagy nem értett egyet bizonyos dolgokkal.”

Az immár négyszeres világbajnok szerint egyébként is a nagy gond, hogy a pályák bukóterei lehetővé teszik az ilyen manővereket: „A fő probléma, hogy a pályák lehetővé teszik az ilyesmit. Ha kavicságyak lennének, azok ténylegesen megakadályoznánk ezt, hogy több kockázatot vállalj, mint általában.”

Ezzel egyébként Russell is egyetértett: „Beszéltünk számos problémáról Austinban. Szerintem sok előzést meg sem próbáltak volna, ha kavicságy lenne ott, mint például Ausztriában a 4-es kanyarban. A sóderágyban kötsz ki, ha 1-2 százalékkal túlléped a határokat.”

„Silverstone-ban, a Stowe-ban is láthattunk egy remek versenyt pár éve Lewisszal, Checóval és Charles-lal, amikor mindenki lement a pályáról, de ez azért volt, mert a pálya lehetővé tette. A pályák jelentik a probléma gyökerét, az irányelvek pedig csak átmeneti megoldásokat, amiben meg kell állapodnunk, amíg megfelelően át nem alakítják az összes helyszínt.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: