Mint arról mi is írtunk, az FIA júliusban írt át egy részt a Formula-1-es technikai szabályzatban, amely azt mondja ki, hogy az adott tengelyen lévő két kerékre ugyanolyan fékerőnek kell érkeznie – tiltottnak számít tehát az aszimmetrikus fékerő, legalábbis a szándékos vagy rendszerszintű alkalmazása.
A Racingnews365.com úgy tudja, hogy a módosítást az válthatta ki, hogy a Red Bull a Kínai Nagydíjig egy olyan rendszert használt, amely a brake-by-wire rendszeren keresztül eltérő fékerőt fejtett ki a hátsó tengelyen lévő két kerékre, amivel az alulkormányozottság megszüntetését és jobb kanyarbejáratot érhetett el az istálló.
A portál információi szerint egy olyan szelepet találtak ki Milton Keynesben, amely egyértelműen nem a Brembo, a fékbeszállító eszköze, és csak akkor működött, amikor a pilóta kanyar közben lépett a fékre, az egyenesekben egyenletesen osztotta el a fékerőt.
Az eltérő nyomás miatt a kanyarbejáratokon precízebbnek és stabilabbnak bizonyulhatott az RB20-as, és ez az a viselkedés, ami a Miami Nagydíjtól kezdve már nem figyelhető meg – olyannyira, hogy a fejlesztések hatására sem sikerült orvosolni ezt. A gyanú szerint ráadásul ez a megoldás okozta Max Verstappen kiesését Ausztráliában, amikor az első körök után kigyulladt a Red Bull hátsó fékje.
A Motorsport.com szaklap most azonban arról ír, hogy a júliusi szabálymódosításnak nincs köze a Red Bullhoz – sőt, semelyik másik alakulat esetleges trükközéséhez sem. „Nem igaz az, hogy bármely csapat ilyen rendszert használt volna” – jelentette ki az FIA egy szóvivője a portálnak nyilatkozva.
A lap szerint az FIA-nál úgy érzik, a szabály eredeti szövegezése is már elégséges volt ahhoz, hogy tiltottnak minősüljön mindenféle aszimmetrikus fékrendszer használata. A módosítás minimális, hiszen az eredeti szöveg is előírta, hogy a féknyereg mindkét oldalán egyenlő erőnek kell érnie a fékbetéteket, az új rész ezt csupán azzal egészíti ki, hogy konkrétan kimondja, hogy tilos az aszimmetrikus féknyomaték a tengelyeken.
A változtatást a Motorsport szerint az váltotta ki, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség szerette volna, ha minél egyértelműbbek és világosabbak a jövőre nézve a szabályok. Éppen ezért ugyanez az új szövegezés került be a készülő 2026-os szabályzatba is – és a csapatok kérésére beillesztették a kiegészítést az idei és a jövő évi előírásokba is, hogy addig se használja ki senki az ilyesfajta szürke zónát.
A szabály így most már az eddiginél is egyértelműbben tiltja az olyan megoldásokat, amelyet például a McLarennél láthattunk 1997-ben és 1998-ban, ahol egy extra fékpedált szereltek az autóba, hogy csökkentsék az alulkormányzottságot – minderről itt írtunk bővebben korábban.
A mostani változtatásról még a korábbi információk fényében a Pitwall hétfői adásában is beszélgettünk: