DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Miért tűnt el a Red Bull tempóelőnye az F1-ben?

Az energiaitalosok F1-es technikai igazgatója árult el néhány tényezőt – de szerinte eleve várható volt, hogy összerázódik a mezőny.

Hasonlóan domináns formában kezdte a 2024-es Formula-1-es szezont a Red Bullt, mint amilyennel a tavalyit teljesítette: az első négy futamból hármon is kettős győzelmet arattak. Aztán viszont a riválisok – mindenekelőtt a McLaren, de az utóbbi időben már a Mercedes is – utolérték őket, így mostanra már egyáltalán nem az RB20-as tűnik az etalonnak az autók között.

Ennek köszönhetően az energiaitalosok konstruktőri világbajnoki előnye 42 pontra is olvadt a McLarennel szemben – igaz, eközben Max Verstappen még mindig 78 egységgel vezet legközelebbi üldözője, Lando Norris előtt.

f1-redbull-mclaren-spa-1



Mindenesetre a relatív tempóvesztés egyértelmű a Red Bullnál, Pierre Wache technikai igazgató pedig a Motorsportnak nyilatkozva beszélt néhány tényezőről, ami ebben szerepet játszhatott – mindenekelőtt a szélcsatornájukat kiemelve:

„Néhány dolog a szélcsatorna és a pályán látottak közötti korrelációnak tudható be. A szélcsatornánk viszonylag régi, a bajnokságban elfoglalt helyezésünk miatt pedig kevesebb órát is tölthetünk el benne” – utalt az esélykiegyenlítést szolgáló aerodinamikai hendikeprendszerre, amely értelmében a vb-sorrend alapján a hátrébb állók több időt tölthetnek a szélcsatornás tesztekkel.

Wache azt is elmondta, melyik területen veszített az erősségéből az RB20-as: „Az autó kétségkívül jobb, mint a tavalyi, de nem teljesítettünk minden területen úgy, ahogy azt vártuk. Úgy gondolom, sokat javultunk a lassú és közepesen tempós kanyarokban, másrészt viszont a gyors kanyarokban nem vagyunk olyan jók, mint az előző évben.”

f1-wache-redbull

Amúgy is várható volt az F1-es mezőny összerázódása

Wache emellett azt is megjegyezte, amit többek között Red Bull-os főnöke, Christian Horner is rendszeresen hangoztatni szokott: az állandó szabályok rendre azt eredményezik az F1-ben, hogy közel kerülnek egymáshoz az autók és a csapatok.

„A 2022-es idény elején még a Ferrarié volt a leggyorsabb autó, 2023-ban pedig sokkal nagyobb ellenállásra számítottunk, ami nem valósult meg. A várakozásainkkal ellentétben ez még az első 2024-es versenyeken is így maradt, de aztán négy-öt futam elteltével több csapat is mellénk ért.”

„Ha elég sokáig stabilizálják a szabályokat, szinte garantálható, hogy közelebb kerül egymáshoz a mezőny. Ez nem azt jelenti, hogy elértük volna a fejlesztési plafont. Mindig inspirációt lehet meríteni mások ötleteiből. Az elmúlt két év során a többi csapat leginkább tőlünk merített ihletet, de szükség van rá, hogy mások is rátaláljanak dolgokra, hogy tehess egy lépést előre.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: