DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Már tíz éve nem Newey a főnök, de még mindig nélkülözhetetlen

Adrian Newey nem dirigál, helyette mentorként kamatoztatja óriási F1-es rutinját és vizsgáztatja a technikai stábot – a mérnöklegenda különleges státuszáról beszélt a műszaki igazgató.

Ha a Red Bull elmúlt két szezonjának domináns autói mögött álló technikai stábról beszélünk, még mindig Adrian Newey jut elsősorban a többség eszébe. A brit mérnök valóban szerves része a műszaki csapatnak, de már tíz éve nem annak vezetőjeként, a technikai igazgatóként.

Newey még 2014-ben állt félre ebből a posztból: a Red Bull a vezető technikai igazgató tisztséget kreálta számára, egy szabadabb tervezői pozíciót, ami túlmutatott a Formula-1-es projekten, hogy Newey új kihívások után nézhessen, miközben változatlanul a csapat tagja marad. Az elmúlt tíz évben néha jobban belemélyedt az F1-es tervezés folyamatába, néha más projektekre koncentrált, mint az Aston Martin Valkyrie – a nagyobb szabadság miatt mentesült a Formula-1-es műszaki részleg vezetésének napi feladataitól.



A Red Bull eleinte nem jelölt ki új technikai igazgatót, hanem megosztotta Newey korábbi teendőit a mérnökigazgató, vezető tervező, aerodinamikai igazgató és egyéb szakemberek között. 2018 óta újra betöltött a technikai igazgató pozíciója Pierre Wache révén. Ő a műszaki stáb tényleges vezetője.

„Adrian jelentős része a csapatunknak, és nagy része van abban, amit elértünk, de természetesen a szerepe átalakult az utóbbi években” – beszélt Newey feladatköréről Christian Horner csapatfőnök. „Van mögötte egy technikai csapat, amit Pierre Wache irányít, csodálatos munkát végeznek, és nem támaszkodnak Adrienre.”

Newey új szerepe az Aston Martinnál

A három csapattal 12 konstruktőri bajnoki címet nyerő Newey korábbi feladatait vivő, említett Pierre Wache is nyilatkozott a britről – Hornernek némileg ellentmondva kiemelve, mennyire kardinális jelenleg is a szakember szerepe:

„Nélkülözhetetlen, nem lehet pótolni őt! Napi szinten nem része a folyamatainknak, de oldalról igyekszik segíteni minket, vagy épp felhívja a figyelmünket különböző aspektusokra a csapatban, legyen szó mechanikai, aerodinamikai vagy járműdinamikai tervezésről” – mondta Wache az Autosport lapnak.

Newey, Horner és Wache a Mexikóvárosi Nagydíj díjátadóján

„Kevesebb ideje jut számunkra, de a tapasztalatát fel kell használnunk, hiszen a teljes rajtrácson neki van a legnagyobb rutinja mérnökként. Nem tudom a megfelelő angol kifejezést, de ő az a személy, aki nem azért van jelen, hogy tervezzen, hanem azért, hogy vizsgáztassa a koncepciót. Hiszen ha valaki hátralépett egyet, akkor más dolgokat is meglát. Olyan tudással rendelkezik, amilyennel mi nem, mert nem vagyunk olyan tapasztaltak” – írta körül a francia szakember, hogyan kamatoztatja a mérnöki csapat Newey legendás kvalitásait és látásmódját.

Wache kiemelte, hogy a 65 éves Newey alázattal áll hozzá a csapatmunkához: megkérdőjelezi az ötleteiket, rávilágít problémákra, de annak ellenére, amit négy évtized alatt letett az asztalra, nem akar dirigálni a fiatalabb mérnököknek.

„Nagyon intelligens és továbbra is rendkívül nyitott. A nagyon sikeres emberek általában azt gondolják, hogy az ő ötletük a legjobb, ő viszont nem ilyen, nyitottan áll hozzá. Inkább egy mentorként működik, aki vizsgáztat bennünket.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: