DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Ilyen F1-es autókat akar az FIA 2026-tól

Könnyebb autók, 16 colos gumik, és az előzések élvezhetőségének megreformálása: ezek a célok az újgenerációs F1-es technikákkal.

Nikolas Tombazis, az FIA együléses versenyzésért felelős vezetője beszélt arról, hogy milyen tervek merültek fel a szövetségnél a 2026-os F1-es autók kialakítását illetően.

Mint ismert, a motorszabályok már véglegesek, a motorgyártók fejlesztik is a teljesen megújuló elemeket, az autók kialakítása viszont még a tervezési fázisban van. Az biztosnak látszik, hogy a fél cél egy könnyebb autó lesz.

„Negyven-ötven kilogrammal tervezzünk lejjebb vinni a súlyhatárt. Fürge autókat szeretnénk, mert azt vettük észre, hogy az utóbbi időben alapvetően túl nehézzé, nehézkessé váltak az F1-es autók. Ehhez kisebb leszorítóerőre lesz szükség, mert akkor kisebb terhelést kapnak bizonyos alkatrészek, mint mondjuk a futómű, és ebből fakadóan csökkenthetik a súlyt a csapatok” – magyarázta Tombazis, hozzátéve, hogy a kerekek mérete is csökkenni fog.

f1-mclaren-2023



„A 16 colos kerekeket célozzuk kisebb kerékátmérővel és keskenyebb felülettel elöl, illetve hátul is. Mindezekből fakadhat a jóval kisebb súly” – tette hozzá.

A leszorítóerő csökkenése azt is eredményezheti, hogy az autók könnyebben fogják majd követni egymást, az FIA ezzel kapcsolatban is többet tud, mint korábban.

„A 2023-as szezonban romlott az autók versenyezhetősége, rosszabbá vált a helyzet, amikor szorosabban követték egymást, és úgy hisszük, hogy megértettük ennek a miértjét, illetve azt, hogy mit tehetnénk ellene. Úgy gondoljuk, hogy a 2026-os szabályrendszer sokkal robosztusabb megoldást jelent majd a szoros versenyzésre” – mondta Tombazis.

Korábban felmerült az aktív aerodinamika ötlete, és az, hogy az elöl haladó autó dolgát nehezebbé tegyék, hogy ezzel segítsék az előzést, de Tombazis szerint ez nem fog megtörténni. Lesz, lehet aktív aero, a DRS-hez hasonló, a hátulról támadó autó feladatát megkönnyítő eszközt terveznek, de még nem tudja, hogy mi lesz a megoldás, hogy egy aeroelem megváltozik az egyenesben, megváltozik a kanyarban, vagy a motorerő lesz több előzési lehetőségben, esetleg a három faktor együtt érvényesül, ezt még elemezniük kell. 

Hozzátette, hogy azt szeretnék elkerülni, hogy egyszerűen kikerüljék egymást az autók az egyenesekben, a terv az, hogy a féktávra érkezzenek meg egymás mellett, vagy egymáshoz nagyon közel, hogy ott láthassanak akciót a nézők. Természetesen azt sem engedhetik meg, hogy az előzés újra kivitelezhetetlenné váljon, de mindehhez a teljes autó koncepcióját nagyon pontosan kell kitalálni. 

Azt pedig kiemelte, hogy egyelőre kár lenne elhamarkodottan ítélni az FIA terveivel kapcsolatban, az értékelés ugyanis nem zárult le, a szabályrendszer nem végleges, tehát még bármilyen változtatás történhet az adatok kielemzése után – ezek egyelőre tervek, ötletek, elképzelések, és a meghatározott irány, amerre vinni szeretnék a sportágat.

Megjelent a Száguldás és cirkusz F1-es szezonösszefoglaló album és falinaptárunk, amelyek webshopunkban most nagy kedvezménnyel megvásárolhatóak!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: