DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 20. péntek
F1

„Ma már a Haast sem vennék fel az F1-be”

Ez a véleménye az elutasított LKY SUNZ vezérének, aki szerint nem csak az Andretti pályázata volt elég jó a befogadáshoz, csak túl nagy volt az ellenállás.

Két hete jelentette be az FIA, hogy a jelentkező csapatok közül csak az Andretti Global pályázatát fogadták el a Formula-1-es csatlakozás kapcsán – igaz, ez még távolról sem jelenti azt, hogy érkezhetnek is, hiszen a neheze még csak most jön számukra azzal, hogy meg kell állapodniuk a létszámbővítést a kezdetektől ellenző FOM-mal.

A Nemzetközi Automobil Szövetség közleménye szerint összesen négy istálló jutott el a kiértékelés második fázisáig: sajtóértesülések szerint ez az Andretti mellett a Hitech, a Rodin és a LKY SUNZ volt. Utóbbi alapítója és elnök-vezérigazgatója, Benjamin Durand most a The-Race szaklapnak beszélt arról, hogy bízott benne, hogy nem csak az amerikai istálló pályázatát fogja elfogadni az FIA:

„Tudtuk, hogy megvan az esélye, hogy csak egy csapatot választanak. De hogy őszinte legyek, azt gondoltam, 12 csapatunk lesz, s a döntés közöttünk és a másik két elutasított jelentkező között fog megszületni. Amit mondhatok, hogy amennyit én tudok a pályázó istállókról – és nyilván nem vagyok mindenben illetékes –, mindegyikük áll olyan szinten, hogy versenyre keljen a Haasszal vagy az AlphaTaurival, vagy ilyesmi.”

f1-haas



„Az Andretti egy sokkal magasabb szintre érkezik, hiszen győzelmekért akar harcolni és így tovább, szóval ők jobb pályázattal rendelkeztek. Oké, de ha a Haas is most velünk jelentkezett volna, szerintem ők sem lettek volna sikeresek. Olyan magasan van a léc, hogy lehet, hogy a Haas a néhány évvel ezelőtti pályázatával sem ugrotta volna meg azt” – utalt a 2016-ban beszállt gárdára.

Durand szerint az elutasított istállók anyagai, így a LKY SUNZ-é is megfelelt volna sportszakmai, technikai és pénzügyi szempontból is, a vezérigazgató mást sejt a háttérben: „Úgy vélem, próbálták erőltetni a 12 csapatot. De szerintem látták az ellenállást, és úgy határoztak, mégsem nyomják. Komoly a feszültség jelenleg az FIA és az F1 között a 11. csapat okán. Ha elfogadtak volna egy 12. csapatot, valószínűleg még keményebb dolguk lett volna.”

„Úgyhogy az a gyanúm – bár nem vagyok az FIA vagy bármely csapat –, hogy az utolsó négy pályázat minősége elég jó volt ahhoz, hogy elfogadják őket, lehetett volna akár 14 alakulat is. Amit próbálok mondani, hogy mind a négyen voltunk elég jók, én ezt gondolom. Nem hiszem, hogy az lett volna a gond, hogy hogyan fejlesztünk autót, főleg azoknál, akik 2026-ban vagy 2027-ben érkeztek volna. De oké, ez van.”

f1-durand-lkysunz

Mi volt az elutasítás oka?

Bár Durand szerint tehát az F1 és az FIA közötti konfliktus állt valójában a háttérben, értelemszerűen valamilyen magyarázatot azért kellett adnia a Szövetségnek, hogy miért dobják vissza a pályázatukat. A LKY SUNZ vezére minderről így beszélt:

„Jeleztük az FIA-nak, hogy néhány dolgot rosszul értelmeztek a pályázatunk kapcsán. Úgyhogy küldtünk nekik válaszlevelet, és azóta sem hallottunk felőlük. Nyilván nem mehetek bele részletekbe, mert köt még a bizalmas szerződés, de a pályázatunkkal kapcsolatos értékelésük és az indoklásuk nem volt összhangban azzal, amit küldtünk nekik.”

Durand hozzátette: tulajdonképpen ugyanazt akarták csinálni, mint az FIA által elfogadott Andretti, csak épp nem amerikai, hanem ázsiai és afrikai alapokra helyezve: a csapat központja Ázsiában lett volna, s afrikai szakembereket is bevontak volna a projektbe. „Az a tippem, hogy ennek a komplexitása, amit még soha senki nem csinált, hogy lett volna egy istálló Ázsiában afrikai elemekkel, okozott nekik problémát vagy félelmet, hogy sikerülne-e nekünk mindez” – fogalmazott Durand. „De nem tudom, miért gondolják, hogy Amerikában lehetséges, Ázsiában pedig nem.”

Érdekesség, hogy Mohammed ben Sulayem FIA-elnök ezzel szemben épp nemrég beszélt arról, hogy az egyik álma, hogy egy amerikai és egy ázsiai gyártó csatlakozzon az F1 mezőnyéhez.

f1-start-2023_2

Amiért az egymilliárdot is kifizették volna

A hivatalos bejelentés előtt a LKY SUNZ azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy nemcsak a Concorde-egyezményben pillanatnyilag rögzített 200 milliós „felhígulás elleni” vagy belépti díjat lettek volna hajlandók kifizetni a mostani csapatok kompenzálására, hanem ennek a sokszorosát, akár egymilliárd dollárt is. Durand szerint a támogatók pont amiatt álltak a projekt mögött, mert értéket láttak volna az F1 ázsia-afrikai térnyerésében:

„Valamiért az FIA felidegesítette magát ezen – pedig nem tudom, miért, hiszen nem volt köze ennek hozzájuk” – mondta a pénzbeli ígéretről. „Azokra a megjegyzésekre reagáltunk, amelyeket Szingapúr előtt tettek olyan emberek, mint Zak Brown, akik azt mondták, nem fontolnák meg olyanok felvételét, akik nem hajlandók ezt az összeget kifizetni. Mi megbeszéltük a támogatóinkkal és azt mondták, oké.”

„Ismétlem: segítettünk volna a bajnokságnak fejlődni olyan piacokon, ahol jelenleg nincs jelen. Úgyhogy a támogatóink számára volt értelme a befektetésnek, mert úgy gondolják, jó értékei lettünk volna a bajnokságnak és idővel fejlődött is volna, hiszen segítettünk volna a bajnokságnak is növekedni.”

A LKY SUNZ előtt tehát egyelőre bezárult az F1 ajtaja, de Durand nem adja fel: elmondása szerint most motorsportos akadémiákat fognak indítani Ázsiában és Afrikában, és bíznak benne, hogy később a Formula-1 is lehetőséget ad nekik, hogy ezzel is segítsék a sokszínűséget a sportágban.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: