DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Rodin: Mégis miben nyújt újat az Andretti?

Az FIA által elutasított F1-be vágyó Rodin Cars tulajdonosa állítja: az ő pályázatuk jobb volt, mint az amerikaié, csak olyat vártak el tőlük, ami „őrültség”.

Hétfőn vált hivatalossá, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség egyedül az Andretti Global pályázatot fogadta el a Formula-1 iránt érdeklődő új csapatok közül, így nekik van esélyük arra, hogy csatlakozzanak a száguldó cirkusz mezőnyéhez, amennyiben sikerül megállapodniuk a FOM-mal is – ami persze nem lesz sétagalopp.

Az elutasított projektek közül egyedül a Rodin Cars állt ki eddig a nyilvánosság elé azzal, hogy pontosan mivel is pályáztak: többek között női versenyző és Ferrari-erőforrás is szerepelt a terveik között. Az új-zélandi gyártó milliárdos tulajdonosa, David Dicker a Motorsport-Magazine-nek részletesebben is beszélt arról, miért csalódott a vizsgálat kimenetele miatt:

„Világossá szeretném tenni, hogy nem panaszkodni szeretnék az FIA-ra. Van véleményem arról, ahogy felépült, de nincs negatív problémám velük. Nem irritál a dolog, még ha félmillió dolláromba is került…” – fogalmazott a Rodin tulajdonosa, aki ugyanakkor az elejétől kezdve úgy érezte, hogy a pályázatot tulajdonképpen az Andrettinek írták ki:

f1-rodin-1_1



„Hogy őszinte legyek, mindig azt gondoltam, hogy el fognak utasítani és az Andretti lesz az egyetlen, amely átlépheti a vonalat, és ez korrektnek is bizonyult. A probléma az, hogy amikor adódik a lehetőség, ettől függetlenül meg kell ragadni, mert így működik a világ. Szóval meg kellett csinálnunk, még ha úgy is gondoltam, hogy nem fog sikerülni. Továbbra is hiszem, hogy jobb pályázatunk volt, mint az Andrettinek, de ez nem igazán számít. Ez mind nagyon csalódáskeltő, őszinte leszek.”

 

Az Andretti pont azt nyújtaná, mint a többi F1-es csapat?

Dicker elsősorban azért háborgott, mert szerinte az Andretti semmiben sem lenne más, mint bármelyik jelenlegi istálló: „Az igazi gond szerintem az, hogy sokat beszélnek arról, hogy sokszínűséget akarnak, az F1 pedig azt mondja, hogy csak akkor új csapatot, ha az hozzáad valamit. És nem látom, hogyan adna hozzá bármit az Andretti, hiszen csak egy újabb brit központú csapat lesz, mint az összes többi istálló a Ferrarit, az AlphaTaurit és a Saubert leszámítva. Szóval hol is van a hozzáadott érték?”

„A GM-nek elég pocsék mérlege van annak kapcsán, hogy kiszállnak dolgokból, ha olyan a kedvük, szóval ezt nem érezném jó alapnak. És valójában nem csinálnak semmi eltérőt a többi csapattól. Például mi a különbség aközött, amit ők és a Haas csinál? Nem látom át. Világbajnokságnak nevezik, még sincs egyetlen alakulat sem a dél féltekéről. Sőt, igazából szinte az összes csapat az Egyesült Királyságban székel, a többi pedig Nyugat-Európában. Ez tényleg világbajnokság lenne?” – mutatott rá.

A többek között az F2-ben vitézkedő Carlin istállóban többségi tulajdont szerző Rodin ellenben állt elő olyan pontokkal, amelyek egyedivé tették volna őket: „Mi tényleg kínáltunk valami újat: női versenyzőt és földrajzi sokszínűséget. A projektet én személyesen tudom finanszírozni. Ezt egyetlen másik pályázó sem tudta elmondani magáról, mind hoztak külső pénzt. Mármint nyilván én is tudok kívülről pénzt hozni, de ők csak arra alapoztak. És ezt kissé gyengének éreztem.”

f1-rodin-2_1

„Azt is mondtuk nekik, hogy készek lennénk saját erőforrást is fejleszteni, mert megvan hozzá az infrastruktúránk” – fogalmazott a Motorsport.com lapnak. „Csak azért indultunk el a ferraris úton, mert arra jutottunk, az lenne a jobb stratégia. És közben mindenki beszél arról, hogy nőt kellene juttatni az F1-be, de senki sem csinálja meg. Mi készen álltunk rá.”

 

Min hasalt el a Rodin?

Dicker azt is elmondta, hogy az FIA visszajelzése alapján a pályázatukat elsősorban amiatt dobták vissza, mert infrastruktúra szempontjából még nincsenek olyan kész létesítményeik, mint amivel az Andretti vagy akár a Hitech is rendelkezik eleve – a tulajdonos szerint azonban őrültség lett volna a részükről a zöld jelzés előtt ilyen befektetésekbe fogniuk:

„Az FIA igen részletes dokumentációt küldött piros és zöld négyzetekkel, hogy miben voltunk jók és miben nem. És ha összegeznem kellene, az elvárásuk az volt, hogy legyen már egy előre megépített F1-es infrastruktúránk, amely kilövésre kész, ha megkapjuk az esélyt és beengednek – ami szerintem egy elég őrült ötlet.”

A Rodin-vezér hozzátette: abszolút arra számít, hogy az F1 és főleg a mezőny mostani tíz csapata meg fogja akadályozni a bővítést – bár azzal nem ért egyet, hogy az istállóknak legyen ebbe beleszólása (hivatalosan egyébként nincs is, de a FOM alighanem meghallgatja a véleményüket).

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: