Bár Mohammed ben Sulayem, a Nemzetközi Automobil Szövetség elnöke a Formula.hu által a Magyar Nagydíjon készített exkluzív interjúban arról beszélt, hogy onnantól számítva négy-hat héten belül megszülethet a döntés az esetleges új F1-es csapatokkal kapcsolatban, de mostanáig nem kommunikáltak a felek erről – pedig immár két hónap telt el a hungaroringi állomás óta.
A Motorsport-Total.com szakportál ugyanakkor úgy tudja, hogy a háttérben valójában már nagyon is előrehaladott állapotban van a döntési folyamat. A lap arról számolt be, hogy a paddockban terjengő információk alapján az FIA négyből három pályázatot már el is utasított.
Az egyetlen talpon maradt jelentkező a portál információi szerint az Andretti Global, amely év eleji bejelentése értelmében a General Motorshoz tartozó Cadillackel karöltve szeretne beszállni a Formula-1-be. Az FIA zöld jelzése azonban még nem jelenti azt, hogy automatikusan csatlakozhat is a mezőnyhöz az Andretti, a végső szót ugyanis az F1 és Stefano Domenicali FOM-vezérigazgató mondhatja ki.
A Motorsport-Total.com a három elutasított pályázat – az egyaránt a Formula-2-ben szereplő Hitech és a Rodin Carlin, valamint az ázsiai LKYSUNZ formáció – kapcsán nem ír arról, miért dobták őket vissza, mindenesetre a feltételrendszer minden korábbinál komolyabb volt, hiszen az anyagi háttér mellett többek között azt is prezentálniuk kellett az érdeklődő alakulatoknak, hogyan tervezik megvalósítani a fenntarthatóságot és milyen hozzáadott értékkel szolgálnának az F1 számára.
Érdekességként érdemes megjegyezni, hogy a portál nem említi a beadott pályázatok között a Craig Pollock nevével fémjelzett és állítólag szaúdi támogatással bíró Formula Equal projektet, amelynek az egyik célkitűzése volt, hogy félig nőkből álló csapattal szálljanak be a száguldó cirkuszba.
Emelte a tétet az egyik F1-es csapat
Az esetleges új csapatok kapcsán egy másik érdekes fejlemény, hogy az említett és állítólag elutasított LKYSUNZ hajlandó lenne akár 600 millió dolláros „felhígulás elleni” vagy belépti díjat fizetni – annak ellenére, hogy a jelenleg érvényes Concorde-szerződésben ezt 200 millióban határozták meg az istállók.
A mezőny mostani csapatainak a kezdetek óta elsősorban az a fő kifogása a potenciális új érkezőknek, hogy értelemszerűen kevesebb részesedés jutna nekik a bevételekből. Ezért fogadták el az említett 200 milliós belépti díjat, most azonban úgy vélik az alakulatok, hogy az F1 megnövekedett népszerűsége és értéke miatt ezt meg kellene emelni a háromszorosára.
A LKYSUNZ tehát ezt önként kifizetné, ráadásul a vezérigazgatójuk, Benjamin Durand úgy fogalmazott: továbbra is tárgyalásban állnak az FIA-val, bár további részleteket nem árulhat el. A Motorsport-Total.com úgy tudja, hogy a formáció új dokumentumokat is benyújtott a Szövetség felé, csakhogy azokat is vissza fogják dobni a határidők lejárta és az elutasítás véglegessége miatt.