DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Miért nem tudnak az F1-esek a fehér vonalon belül maradni?

47 köridőt vettek el a spielbergi időmérő során. A kvalifikáció legjobbjai fejtegették, mi volt az extrém mennyiségű törlés oka – és lehetséges megoldásokat is vázoltak.

Köridők törlésének sokasága árnyékolta be az Osztrák Nagydíj időmérő edzését: 47 mért kört vettek el a teljes kvalifikáció során, ebből 25-öt a Q1-ben, 19-et a Q2-ben és hármat a Q3-ban. A legszembetűnőbb kárvallott Sergio Perez volt, akinek három körét is törölték a Q2-ben, ezért nem jutott tovább az utolsó fázisba – ezt csapata sem hagyta szó nélkül.

A Red Bull Ringen már a múltban is kényes pont volt a fehér vonal, de a 47 törlés így is kirívó: egy évvel korábban a kvalifikáción még csak 16 köridőt vettek el. Erre mondta Max Verstappen, hogy „amatőröknek tűntünk” – a vasárnapi pole-pozíciót megszerző holland beismerte, benne hagyott utolsó két kanyarjában, hogy elkerülje a rizikót.

Sebesség, tapadás és árgus szemek

Mi az oka, hogy a világ legjobb autóversenyzőinek gondot jelent a határon belül maradni? Erre az időmérőn remeklő két Ferrari-versenyző válaszolt:

„Minél nagyobb a sebesség, annál trükkösebb. A 10-es kanyar közepén az autó könnyebbé válik, mivel lejtés van a pályán, a pilótafülkéből viszont nem jó a kilátás” – magyarázta a második rajtkockát szerző Charles Leclerc. Csapattársa, Carlos Sainz hozzátette: „A sebesség nagyon nagy, azt pedig nem látni, hol helyezkednek el a gumijaink. A pálya szélét egy fehér vonal jelzi, ami nem érezhető, ha rajta vagyunk.”



A Pirelli F1-es főnöke, Mario Isola beszélt arról: az autók gyorsabbak, mint egy évvel korábban voltak, az első abroncsok pedig jobban tapadnak, kisebb az alulkormányzottság, ezért a versenyzők úgy érzik, jobban feszegethetik a határokat – ezért több a pályaelhagyás.

A The Race szaklap egy másik tényezőt is említ: a 10-es kanyarban sem a rázókövek, sem a szenzorok pozíciója nem változott, ugyanakkor az FIA genfi központjában plusz személyzet támogatja a helyszíni versenyirányítás munkáját. Nagyobb kapacitás jut az élő felvételek figyelésére és a lehetséges pályaelhagyások jegyzésére, valamint vizsgálatára. Az intenzívebb ellenőrzés is magyarázhatja a több köridőelvételt, míg a múltban több határeset felett siklott el a figyelem.

Szélesebb fehér vonal, kavicságy vagy rázókő a megoldás?

A versenyzők javaslatokat is tettek arra, milyen pályán történő változásokkal küszöbölhető ki a sok köridőtörlés, ami mesterkéltebbé teszi az akciót. Verstappen két lehetséges megoldást vetett fel:

„Néhány pályán már kipróbálták, hogy szélesebbre festik a fehér vonalat. Ez segített, mert egyes helyeken nagyon keskeny a vonal, az adott kanyarban elért sebességhez viszonyítva” – mondta a holland az FIA-sajtótájékoztatón. „A kavicságy is működne, de azt a motorosok nem akarják. Az nem várható el a szervezőktől, hogy kavicsot hordjanak ide, aztán el kelljen takarítaniuk, majd vissza, nagyon költséges lenne.”

A második rajtkockát kiharcoló Leclerc is felvetette a kavicságy opcióját: „A 4-es kanyarban nagyon közel vagyunk a sóderhez, egy-két centiméteren múlik, ez egy logikus megoldás lehet. De nem tudom, ez mennyit számítana az utolsó szektorban, ahol nagy a sebesség” – mondta a monacói, aztán egy újabb lehetséges megoldást vázolt a rázókő formájában: „A személyes preferenciám a fekete-fehér rázókő lenne. Pár évig itt is használtuk és jól működött, mivel legalább érezhető, hol van a pálya határa. A fehér vonalat nem is látjuk, így nagyon könnyű öt centivel kívül kerülni. A rázókövet viszont érezzük, ha rámegyünk.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: