DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 29. péntek
F1

Nincs harag a McLaren és a Toyota között

Nincs köze a felek kapcsolatának ahhoz, hogy nem használja tovább a Toyota szélcsatornáját a McLaren. Hatékonyabb és gazdaságosabb is sajátot üzemeltetni.

Idén nyáron megnyílik a McLaren régóta várt szélcsatornája Wokingban – ez az esemény azért nagy mérföldkő, mert az istállónak eddig nem volt saját szélcsatornája, a Toyota létesítményét használta Németországban, Kölnben. A tesztelendő autómodellt minden alkalommal 400 kilométert kellett utaztatni, a jövőben viszont egyszerűen csak át kell vinni egy másik épületrészre. A logisztika és nem a partnerek közti kapcsolat megromlása okozta a szakítást, hangsúlyozta Zak Brown.

„A Toyota hosszú időn át nagyszerű partner volt, ez nem a Toyota szélcsatornája miatt történt” – mondta a McLaren vezérigazgatója a RacingNews365.com-nak. „A Covid alatt megtörtént, hogy egyvalaki elkapta a vírust, és ezért a teljes csapat leállt. Ha valami eltört a modellen, akkor nem 100 yardot kellett sétálni a javításhoz, hanem itthon kellett megszerelni, aztán feltenni a repülőre. Ehhez még vegyük hozzá a Brexitet.”

„A Toyota szélcsatornája nagyszerű volt, a Toyota pedig kiváló partner volt, reaktív, nagyszerű szélcsatornával. A kihívást az jelentette, hogy egy másik országban volt a szélcsatorna. Emiatt nem voltunk elég hatékonyak” – folytatta Brown.



A Toyota-szélcsatornának van egy másik hátránya is: elsősorban sportautók számára fejlesztették, nem együléseseknek. A McLarennek lehetősége lett volna beruházni, hogy dinamikus falakkal szereljék fel, ami az F1-es autók nyitott kerekei miatt fontos, de úgy döntöttek, inkább saját csatornájukba invesztálnak. „A mi döntésünk volt, nem a Toyotáé” – mondja erről a McLaren-főnök.

Olcsóbb a saját szélcsatorna, mint a bérlés

A projekt elindításának egy másik oka is volt: a szélcsatorna építése természetesen hatalmas költségekkel jár, ha azonban elkészült, olcsóbb a fenntartása, mint a Toyotának fizetett bérleti díj – ez a költségplafon korában döntő tényező.

„Nem voltak hatékonyak a kiadásaink. Szélcsatornát béreltünk, amiért fizettünk, ami így van rendjén. Mostantól nem kell bérleti díjat fizetnünk, mert sajátunk lesz. Ezenfelül a gyártáson is felfrissítettük a gépparkot. Régi gépeink voltak, amik elromlottak és nagy számlákat kellett fizetni a javításért. Amit ezen megspórolunk, azt át lehet csoportosítani az állományra. Ugyanennyit költöttünk, de nem hatékonyan. A szélcsatorna esetében a bérlés többe kerül, mint a saját üzemeltetése” – magyarázta Brown, hogy az összes költés a plafon miatt nem fog változni, de eloszlása hatékonyabb lesz.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: