A Formula-1-ben 2007 óta egyetlen gumigyártó szállítja az abroncsokat a teljes mezőnynek. A hivatalos egyedüli gumiszállítói szerepkört 2010-ig a Bridgestone töltötte be, majd őket váltotta a Pirelli 2011-ben, amely azóta is az F1 partnere ebben.
Mint arról mi is írtunk, az FIA néhány megnyitotta a tendert a 2025-től 2027-ig esedékes időszakra, opcióval a 2028-ig való hosszabbításra. Fontos hangsúlyozni: a Formula-2 és a Formula-3 ellátását is magában foglaló tenderen csak egy győztes lehet, azaz biztosan nem lesz újra gumiháború a száguldó cirkuszban.
A Pirelli egyelőre hivatalosan csak annyit kommunikált, hogy vizsgálják a tender pontos feltételeit és érdekli őket a pályázat, de egyelőre még nem döntöttek arról, hogy ténylegesen maradnának is-e az F1-ben. Maria Isola szerint ugyan elégedettek a Formula-1-es eredményekkel, a sport gumikkal való ellátása és az abroncsok fejlesztése természetesen komoly erőforrásokat igényel.
Mindenesetre úgy hírlik, az előző kiírással ellentétben ezúttal elképzelhető, hogy lesz kihívója a Pirellinek. Az Auto Motor und Sport ugyanis paddockértesülésekre hivatkozva arról számolt, hogy épp az olaszok elődje, a Bridgestone fontolgathatja a visszatérést a királykategória.
A Bridgestone komoly múlttal rendelkezik az F1-ben, 1976 és 2010 között összesen 175 győzelmet aratott: a legsikeresebbek az egyeduralmuk mellett természetesen a 2000-es évek eleji Ferrari-partnerség idején voltak. Most állítólag a Formula-1 felívelő népszerűsége és sikerei vezették arra a japán gyártó vezéreit, hogy átgondolják az újbóli szerepvállalás lehetőségét.
Az előny a Pirellinél
Az FIA és a FOM természetesen csak jól járna, ha több jelentkező lenne a tenderre, hiszen értelemszerűen ezzel jobb alkupozícióba kerülnének a gumigyártókkal szemben, amelyeknek eleve rengeteg szempontnak meg kell felelniük. A Bridgestone-nak nyilvánvalóan megvan a tudása ahhoz, hogy F1-es abroncsokat gyártson, ugyanakkor a Pirelli mindenképp előnyből indulhat a pályázaton.
Az olasz cég a 2011 óta eltelt időszakban rendre teljesítette, amit a Formula-1 elvárt tőle – még ha ez a hírnevüket megtépázó kritikaáradatot is eredményezett a gyorsan elkopó termékeik miatt. Nem mellesleg ők ismerik a jelenlegi autók paramétereit, s ne feledjük, hogy aki nyer a tenderen, annak két éven belül két abronccsal kell előállni, hiszen a 2026-os új motorszabályok értelemszerűen bizonyos tekintetben a gumik viselkedésére is hatással lesznek – még ha az alapvető paraméterek a tender kiírása értelmében hasonlók is maradnak a jelenlegi állapotokhoz képest.