A konstruktőri világbajnokság hatodik helyén álló Alfa Romeo úgy döntött, a Szingapúri Nagydíj helyett a nagyobb törésveszély miatt csak Japánban veti be módosított első szárnyát, amely elsősorban a gyors kanyarokban segíti az autó egyensúlyát – ez a legjelentősebb módosítás, amely az összes csapatnál történt Suzukában. Az Alfa Romeo rendelkezésére két új első szárny áll a nagydíjon, egy-egy a két versenyzőnek, ezért a pénteki edzésnapon is óvatosak voltak.
Az eső miatt az első szárny nem került fel az autókra, a második szabadedzés legvégén, a száradó körülmények között azonban Valtteri Bottas versenygépére felszerelték az egyiket, a versenyző utolsó két etapjára. (Guanyu Zhou egyelőre nem próbálta ki az újítást.) Bottas a korlátozott tapasztalat alapján is pozitív fejleményekről számolt be:
„Egyértelműen plusz stabilitást biztosított a gyors szakaszokon. Ezt éreztem, márpedig ez az új szárny feladata” – számolt be a fejlesztés teljesítményéről az Autosport lapnak a finn. „Persze jó pár érzékelő hiányzott a nedves körülmények miatt, így aerodinamikai számokat nem tudtunk mérni, de érzet terén hozza, amit kell. És legalább egyensúly terén kaptunk egy deltát arról, hogy változik az időjárás függvényében és a többi, így valamennyire tudunk becsülni a holnapi napra. Remélhetőleg az elvárások szerint fog alakulni.”
„Jobb lett volna kicsit hamarabb megkapni, de jobb későn, mint soha. És úgy tudom, Austinba is érkezni fog valami. Igaz, hogy amit az idei évben találunk, az a következőben is segíteni fog, szóval nemcsak a jelenlegi autón dolgozunk, hanem a jövő évin is. Szóval remélem, működni fog, idén a korrelációval nem volt probléma” – számolt be Bottas.
Az Alfa Romeo szezonja egészen kétarcúan alakult eddig: a szezon első kilenc versenyén csupán kétszer nem szerzett a csapat pontot, egy ötödik és két hatodik helyet is sikerült elérni, az azóta eltelt nyolc nagydíjon azonban mindössze egyetlen pontot érte el a svájci istálló – ezért is kell fejleszteni a hatodik hely megőrzéséért, habár 15 egység előnyük még így is maradt az Aston Martinhoz képest. A csapatfőnök, Frederic Vasseur a szárnytól várja a fordulatot:
„Számottevő előrelépést jelent, és azt is figyelembe kell venni, hogy egyes alkatrészeket átviszünk a következő szezonra, tehát már a jövő évre is fejlesztünk. Suzuka a megfelelő helyszín a bevezetésre, logikus volt Szingapúrt még a régivel teljesíteni, és utána lapozni. Kisebb fejlesztéseket várunk a következő futamra, aztán pedig szerintem erre a szezonra végeztünk” – nyilatkozta Vasseur.