DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

„Követnünk kell a szabályokat Herta esetében”

Az F1 vezérigazgatója, Stefano Domenicali és több csapatfőnök is úgy véli, hogy az FIA-nak nem kellene különengedélyt adnia az AlphaTauri ülésével szóba hozott amerikai IndyCar-pilótának.

Sajtóhírek szerint egyre biztosabb, hogy Pierre Gaslyra igyekszik lecsapni a Fernando Alonsót és Oscar Piastrit is elveszítő Alpine, az AlphaTauri lehetőségei között pedig felröppent Colton Herta neve is a francia pótlására. Egy fontos akadálya van azonban az IndyCarban szereplő amerikai érkezésének: történetesen az, hogy jelenleg nem rendelkezik a szuperlicenchez szükséges pontokkal. A szabályok értelmében az utolsó négy szezonból a három legeredményesebb számít minden pilótánál, az amerikainak pedig így 32 licencpontja van, amelyet F1-es szabadedzéseken való szerepléssel sem tud feltornázni az előírt 40-ig.

Az FIA állítólag ugyanakkor mérlegeli annak lehetőségét, hogy valahogy mégis kivételt tegyen Hertával és a pontok hiánya ellenére megadja neki a Formula-1-es szuperlicencet. Különengedélyt többek között vis majorra hivatkozva adhat a Szövetség, a koronavírus-járvány miatti kaotikus körülmények pedig akár lehetőséget is adnának minderre, de borítékolható, hogy egy ilyen lépés nemtetszést váltana ki sokakból.

Sőt, ez tulajdonképpen már meg is történt, Frederic Vasseur, az Alfa Romeo csapatfőnöke például így reagált a Formula.hu jelenlétében zajló zandvoorti sajtótájékoztatón, amikor ezzel kapcsolatban kapott kérdést: „Szerintem ennek semmi köze semmilyen vis majorhoz, hiszen voltak világszerte mindenhol bajnokságok, ahol lehetett pontokat szerezni. Ha az FIA meg akarja szüntetni a szuperlicencpontok rendszerét, az egy másik történet. Megtehetik, rajtuk áll a döntés, mi túlélünk a rendszer nélkül. De ennek semmi köze a vis majorhoz.”

herta-indycar



Vasseur arra is rámutatott, hogy okkal vezették be annak idején a szuperlicencpontok rendszerét: így akarták elejét venni annak, hogy komoly anyagi háttérrel rendelkező, de eredményeket felmutatni nem igazán tudó versenyzők alkossák az F1-es mezőny jelentős részét. Herta persze nem ebbe a kategóriába esik, elvégre jól teljesít az IndyCarban – csak nem elég jól ahhoz, hogy begyűjtse a kellő pontokat.

Azt persze lehet vitatni, hogy elegendő pontot osztanak-e az IndyCarban erősen teljesítő versenyzők számára, és bár a Haast irányító Günther Steiner is úgy véli, hogy az amerikai formulaautós sorozat legjobbjainak lehetőséget kellene tudni adni a száguldó cirkuszban, abban egyetért Vassuerrel, hogy az F1-nek minden körülmények között tartania kell magát az előírásokhoz.

Ugyanígy látja a helyzetet a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff is: „Nagyszerű lenne, ha szerepelne egy amerikai az F1-ben, értelemszerűen ez nagy lökést adna nekünk az Államokban. De úgy vélem, okkal van érvényben a pontrendszer. Nem akarunk olyan rendszert, ahol ki lehet választani azokat a szériákat, ahol a legkönnyebben lehet pontokat gyűjteni. Szerintem az F4-F3-F2-es ranglétra működik Európában. Talán megnézhetjük, mi működik az IndyCarnál vagy épp a Super Formulánál, hogy a megfelelő pontok járnak-e értük. De a szabály az szabály, és remélem, az amerikaiak valahogy tudnak elegendő pontot gyűjteni az F1-hez.”

Nem meglepő, hogy a csapatfőnökök közül az az Andeas Seidl lenne nyitott rugalmasságra Herta esetében, aki azt a McLarent irányítja, amellyel tesztelt is már F1-es autót az amerikai: „Összességében hiszünk ebben a rendszerben, szerintem jó ez a szisztéma. Ugyanakkor nyitottak vagyunk bizonyos rugalmasságra is. Főleg figyelembe véve az elmúlt két év viszonyait a koronavírus-járvánnyal és mindennel, ezek hatással voltak a versenyzők által elérhető eredményekre is. És igen, nyitottak vagyunk rugalmasságra, hogy szuperlicencet adjunk egy olyan srácnak, mint Colton, aki végső soron szerintem eddigi karrierje során megmutatta, hogy abszolút alkalmas az F1-es szereplésre, efelől nincs kétségem.”

A Motorsport.com eközben Stefano Domenicalit, az F1 vezérét is megkérdezte a Herta-ügyről, s a szakvezető a többséggel egyetértésben szintén határozottan kijelentette, hogy nem lehet kivételt tenni. „A sportnak tiszteletben kell tartania a szabályokat. És persze az amerikai versenyzők meg a többiek is fontosak. Ha jogosult arra, hogy az F1-be jöjjön, mert megvannak a pontjai, az fantasztikus. De van egy létra és egy protokoll, amit követni kell: ez a helyzet, és szerintem ez a helyes.”

„Nem hiszem, hogy helyes visszamenőleg módosítani valamit, szerintem inkább a szabályokat kell alkalmazni. Ha van néhány átbeszélendő pont vagy valami, amit frissíteni kell, akkor ehhez megvan a megfelelő fórum, hogy felvessünk ötleteket és átbeszéljük őket. De most ezt a szabályt kell tiszteletben tartani, ez a véleményem” – fogalmazott Domenicali.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: