DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

A pattogás okozhatta Leclerc balesetét Russell szerint

A Mercedes versenyzője gyanúsnak tartja, hogy a Paul Ricard-on ugyanabban a kanyarban két baleset is történt, amely előtt pattogtak az autók. A GPDA elnökeként ténykedő Russell szerint a versenyzők többsége támogatja az FIA közbelépését.

Kevesen ismerik annyira a 2022-es Formula-1-es autók jellegzetességét, a pattogást, mint George Russell, hiszen a szezon kezdetén a Mercedes volt az a versenygép, amely a legszélsőségesebben produkálta a jelenséget. Az utóbbi nagydíjakon jelentősen visszaesett a delfinezés a teljes mezőnyt tekintve, a brit azonban emlékeztet rá, az effektus továbbra is velük van: gyanúja szerint ez is közrejátszott Charles Leclerc kicsúszásában a Francia Nagydíjon.

„Világos, hogy egyes csapatok látszólag nem szenvednek annyira, mint mások, de nézzük meg a múlt heti versenyt, mikor Charles kicsúszott. Ha megnézzük a fedélzeti kamerás felvételét a kanyarba menet, hallhatjuk, hogy az autó teljesen a talajhoz csapódik. Cü-cü-cü hangot hallunk végig a kanyarban, és a feje is mozog fel-le. Mick Schumacher ugyanebben a kanyarban csúszott ki a szabadedzésen, pontosan ugyanígy, az autó a talajhoz verődött. Ez egy szükségtelen veszély, melyet viszont muszáj vállalnunk, mert az autók így a leggyorsabbak” – mondta a BBC-nek adott interjúban Russell.



A versenyzőt megkérdezték, a pattogás okozó vagy közreműködő tényező volt-e a ferraris balesetében. „Biztos, hogy nem segített. Tudjuk, mi volt az autó terhelési változója, a tömege 50 %-val pattogott fel-le. Ha az autó 700 kiló és a változó 400 kiló, azt egy versenyző nem tudja kontrollálni. Plusz-mínusz 400 kiló minden fél másodpercben, befelé egy kanyarba…” – válaszolta Russell.

„Ha lassítunk, kevésbé súlyos, de ezek az autók annyira kifinomultak aerodinamikailag, hogy ha pattognak, a gumik pedig nem érintkeznek a talajjal, vagy nem akkora erő megy át a talajba, mint kellene… Nem tudom megválaszolni, mindenesetre érdekes, hogy a hétvégén két baleset is volt ugyanabban a kanyarban, és mindkettőnél delfineztek a bejáraton” – fejtegette a brit pilóta, aki azt is körülírta, milyen érzés a pattogás a versenygépben ülve.

„Mintha egy ugrálólabdán ülnénk, csak éppen nincs tompítva… A látás is nehezül, mert rázkódunk fel-le az egyenesekben. Nekem nincs válaszom, de az FIA dolga, hogy közbelépjen. Teljességgel szükségtelen, és már épp elég kockázatot kellett vállalnunk miatta, mikor 300-as tempóval vezettünk Monacóban, Dzsiddában vagy Silverstone-ban.”

George Russell a versenyzői szövetség, a GPDA elnöke. Az FIA a Belga Nagydíjtól élesíti a delfinezést korlátozó technikai direktívát, melynek tesztidőszaka Kanadában kezdődött. Ez a direktíva annak eredménye, hogy a GPDA felkérte a testületet a közbelépésre, mivel a versenyzők egészségük miatt aggódtak.

„Végeztünk egy felmérést, melynek az eredményeit én nem láttam, mert az ügyvédünk és Alex Wurz kezelte, valamint az FIA tudja, mi jött ki. Olyan kérdések voltak benne, mint az, hogy a delfinezés/pattogás gyakorolt-e rád egészségi hatást, a korábbi évekhez képest több fájdalmat érzel-e a verseny után, az FIA-nak foglalkoznia kellene-e az üggyel. Nem tudom az eredményét, de biztos, hogy a többség azt mondta, változtatni kell. A versenyzők támogatják ebben az FIA-t, abszolút, bár sosem fogják százszázalékos egyetértéssel” – mondta a versenyzői szövetség vezetője.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: