DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

Hogyan törhetett le a bukócső Zhou autójáról?

Az FIA minden jelentős baleset után hivatalos vizsgálatot indít, hogy a jövőben még biztonságosabbá váljon az autósport. A silverstone-i incidens utáni analízis középpontjában valószínűleg a bukókeret lesz.

A baleset legijesztőbb pillanata az volt, mikor Guanyu Zhou Alfa Romeója átbukfencezett a gumifalon, és a mögötte fekvő keskeny sávba, a szalagkorlát és a kerítés közé szorult, megakadályozva, hogy a kínai versenyző önerőből távozzon. A baleset helyszínére siető George Russell is megjegyezte: a jövőben kezdeni kell azzal valamit, hogy ne rekedhessen egy autó egy ilyen résben.

Biztonsági szempontból azonban ennél fontosabb momentum, ami a baleset első másodperceiben történt, mutatott rá a Motorsport.com elemzése: mikor a C42 fejtetőre borult, az Alfa Romeo felső bukókerete nem állta a nyomást, leszakadt az autóról, így más biztonsági struktúrák, köztük a halo akadályozták meg, hogy a versenyző sisakja érintkezzen a talajjal.



Az Alfa Romeo előzetesen átment az FIA kötelező töréstesztjén – máskülönben egyetlen csapat sem gurulhat pályára. Ezen három terheléses tesztet kell kibírnia a bukócsőnek: 60 kilonewton oldalirányú, 70 kilonewton hosszirányú, valamint 105 kilonewton függőleges terhelést. Zhou becsapódásakor az erőhatás több irányból érkezett: először hatott rá egy jelentős függőleges terhelés, majd a csúszás során állandó hosszirányú erő érte.

A forrás megemlíti az Alfa Romeo bukócsövének kialakítását. A mezőnyből egyedüliként a csapat úgynevezett penge jellegű struktúrát használ, amely az elmúlt években fel-feltűnt a rajtrács egyes csapatainál. Az Alfa Romeo például 2017 és 2019 között használta, majd az előző két évben más kialakítást tervezett.

 

A penge jellegű struktúrát használta a Mercedes 2010-ben, majd a Force India és Lotus 2011-ben. Már a Mercedes képen látható kialakítása felvetett aggályokat az FIA részéről, a szervezet akkor attól tartott, hogy a felborult autó keskeny struktúrája laza talajba fúródhat, ezért megszabták a penge szélességét. A kialakításnak érthető okai vannak a hagyományos dizájnnal szemben: aerodinamikai előnyökkel jár, valamint könnyebb, ez utóbbi pedig fontos a 2022-es autók esetében, mivel a csapatok mérnökei minden területen igyekeznek tömeget csökkenteni.

Az FIA a G-erőt mérő szenzorok adatait és a telemetriát használja fel vizsgálata során, valamint az autó tényleges alkatrészeit is megkapja.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: