DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 25. hétfő
F1

Egy kis okfejtés a bahreini teszt előtt

Már csak egyet kell aludni a hivatalos bahreini előszezoni tesztelésig. Néhány dologra feltétlenül érdemes lesz odafigyelni, miközben a mérnöki csodák egymás után gördülnek majd ki a bokszutcából.

Jelenleg rendkívüli a fejlődési ütem a Formula-1 berkein belül. Nem is csoda, hiszen nemsokára új időknek új dalaival egy új korszak köszönt be. Mindez már akkor valamelyest kirajzolódott, amikor a barcelonai aszfaltcsíkon zajlott a tesztelés, gőzerővel folyt a munka a szélcsatornákban és a numerikus áramlástani szimulációk lehetőségével. Bár például a Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto szerint a maranellói gárda a már meglévő csomagjára fog összpontosítani, a többiek szinte biztosan többféle frissítést fognak kipróbálni a tesztelésen.

A Mercedes és a Red Bull csapatok megjósolhatóan az eddigiektől eltérő fejlesztésekkel érkeznek meg Bahreinbe, s néhány plusz napot rászánnak majd bizonyos alkatrészek fejlesztésére, viszont érdemes lesz megfigyelni, hogy valószínűleg ezeket csütörtök reggel vetik be, de néhányat a tesztelés utolsó délutánjáig nem fogják autóikba telepíteni, mivel szeretnék szárazon tartani a puskaport.



Minden csapatnak lesz mit tanulnia a már fellépő „delfinezés” kezelésére (a McLaren alkotásai talán a kivételek) Ez a jelenség Barcelonában sikeresen meggátolta a csapatokat abban, hogy minőséges adatok birtokában távozhassanak, így most nagy erőt kell majd arra fordítaniuk, hogy azokat az információkat, amelyeket már be kell volna gyűjteniük, most végre kipipálhassák.

Nagy kérdés az Alfa Romeo, a Haas és az Alpine alakulatok helyzete, hiszen a katalán ringen ők voltak azok, akik a legkevesebbszer tudtak körbemenni. Tehát valószínűleg a „kényszer nagy úr” alapon minden alkalmat ki fognak használni a hibák kiküszöbölésére. Elég idő fog rendelkezésükre állni – egyenkénti nyolc órányi pályabejárás ­–, a száraz időjárási körülmények pedig kapóra jöhetnek.

Az előszezon első tesztje általában a megbízhatóság ellenőrzésére szolgál, és csak a másodikon kezdenek el nagyobb hangsúlyt fektetni magára a teljesítményre. Így várhatóan azok, akik Spanyolországban magas arányban hajtottak körbe ­– a Ferrari, a Mercedes, a McLaren, a Red Bull, a Williams ­– azok a köridő hajszolását fogják innentől kezdve preferálni.

Ahogy a csapatok a teljesítményre fognak figyelni, kicsit tisztább képet fogunk kapni arról, hogy kik az igazi menők az első futam lebonyolítása előtt. Persze, mint mindig, a csapatok munkatársai nem győzik majd elégszer hangsúlyozni, hogy a valós erőviszonyok csak az első néhány futam után kezdenek el kikristályosodni. Pláne igaz egy ilyen szezon előtt, amikor könnyen meglehet, hogy minden előzetesen prognosztizált papírforma a semmivel lesz egyenértékű, illetve további kérdés, hogy egy viszonylag új csapat a gyártók közötti könyörtelen harcban mennyire fog tudni lépést tartani másokkal, valamint mi lesz a helyzet azokkal, akik egyik pályán jó teljesítményt produkálnak majd, de másutt meg lehet sehol sem lesznek a beállításaik okán.

Az új szabályok egyik fő célja az volt, hogy olyan konstrukciók lássanak napvilágot, amelyek könnyebben tudnak egymásra tapadni, főként a kanyarokban, s ez által is javuljanak a test-test elleni küzdelmek esélyei. A spanyol földön többen is párosban körökön át üldözték egymást, hogy ezt lemérjék, s az első jelek mindenképpen pozitívak voltak. A pilóták úgy találták, hogy a követésekkor nem lépett fel hirtelen alul- vagy túlkormányzottság, és nagy összességében könnyebb volt az egy másodperc tartása az elöl haladóhoz képest. Mindez a kísérletezgetés a királyságban is folytatódik, hiszen a március 10-12. közötti időpontban már a hosszú etapok és a versenykörülmények szimulálása sokkal inkább tetten érhetőbb lesz.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: