DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Régi trükköt hozna vissza Russell

Látványos és komolynak is tűnő probléma merült fel a megújult szabályrendszer szerint készült 2022-es autóknál, ám a Mercedes pilótája szerint egyszerű lehetne rá a megoldás.

Talán minden szezon előtt igaz, hogy senki sem tudja igazán, mit várhat az új autójától a pályán, a 2022-es versenygépekkel tapasztalt jelenség azonban így is jócskán meglepett mindenkit. A delfinezés kétségkívül beillhetne akár látványelemnek is, azonban technikailag ez egy olyan probléma, amit meg kell oldani, mert egyes pályákon különösen veszélyes is lehet.

Hogy pontosan mi is ez a jelenség, arról korábban itt írtunk. Nem kételkedhetünk abban, hogy a Formula-1-es csapatok tapasztalt mérnökei kigondolnak majd valamit erre, azonban nemcsak őket foglalkoztatja a kérdés. A friss Mercedes-pilóta, George Russell például már meg is fogalmazta saját javaslatát, amihez újabb szabályváltozás is kellene.

„A Charles-ról készült videón láttuk, hogy náluk mennyire rossz volt ez. Szóval azt hiszem, muszáj valamiféle megoldást találnunk. Talán ha lenne aktív felfüggesztésünk, egy gombnyomással megoldható lenne. No és persze az autók is pokoli gyorsak lennének úgy. Szerintem erre minden csapat képes lenne, szóval ez egy járható út lenne a jövőben. De várjuk ki előbb Bahreint. Biztos vagyok benne, hogy már ott is sok okos ötlettel áll elő mindenki” – nyilatkozta az ifjú brit a tesztek után.

Noha a lassulás úgy tűnik, valóban nem lesz akkora gond, mint amekkorának legelőször jósolták, Russell, mint autóversenyző, szívesen menne mindig gyorsabban, és már csak ezért is támogatja a még 1994-ben betiltott eszköz visszatértét. „Szerintem egyértelmű, hogy az aktív felfüggesztéssel sokkal gyorsabbak lennének az autók, mert optimalizálhatnánk a hasmagasságot a kanyarsebességhez, és ugyanígy az egyenesekben is. Ez egy egyszerű mód lenne arra, hogy gyorsabbá tegyük az autókat. Illetve ez biztonsági szempontból is fejlődés lenne. Persze biztos vannak ennek korlátjai, nem vagyok mérnök. De hogy az egyenesben nem lenne problémánk, az is biztos” – vélekedett.

No de mit mond erre egy mérnök? James Key, a McLaren technikai igazgatója osztja Russell véleményét. „Az aktív felfüggesztés kétféleképp is segítene. Egyrészt a kör nagy részében a csúcson lehetne tartani az aero teljesítményt. Másrészt elháríthatnánk az önfrekvencia egy részét is, ami a karosszériát éri. A problémát ez nem oldaná meg, mert a fizika még mindig működik, de könnyebb lenne kezelni. Technikai igazgatóként nagyon örülnék az aktív felfüggesztés visszatérésének. De a költségvetési plafon miatt talán nem lenne a legjobb ötlet visszahozni” – mondta Key.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: