DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Kubica: Ha túlmegyünk a határon, elszáll az autó

A lengyel pilóta szerint az új autók tapadása elképesztően jó, de a széles, nehéz, nehezebben reagáló versenygépeknek számos hátránya is van, ami kevésbé engedi meg a hibát.

2006-ban érkezett a Formula-1-be Robert Kubica, a BMW-nél váltotta év közben az alulteljesítő Jacques Villeneuve-öt. Monzában rögtön egy dobogós hellyel hívta fel magára a figyelmet, nem egészen két év múlva pedig futamot is nyert.

Élete azonban egy csapásra megváltozott 2011 februárjában, amikor egy óriási ralibaleset következtében súlyos sérüléseket szenvedett, ebből jobb karjának részleges bénulása maradandónak bizonyult. Igaz, legalább az amputációt elkerülte. Pályafutása azonnal kettétört, bár nagy meglepetésre 2019-ben visszatért a Williams színeiben és most második éve az Alfa Romeo tartalékpilótája (tavaly beugróként két futamon lehetőséget is kapott).

Úgy érzi, a modern autók szépek és gyorsak, viszont nehezebben kezelhetők, kevésbé lehet reagálni egy hibára. „Számos szemszögből nézve óriásit változtak az autók az elmúlt években. Először is egyértelműen nehezebbé váltak. Másodszor, az erőforrások sem hasonlítanak a régiekre, az egyszerű V8-asokhoz képest egy komplex hibridrendszert valósítottak meg” – magyarázta Kubica az Auto Motor und Sport cikkében.

Kubica régi motoros és feltűnőbben megérzi a modern autók nehezebb vezethetőségét és nagyobb súlyát


„Teljesen megváltoztatott gumik, a slickek nagyobb felületen tapadnak az aszfaltra, mint a barázdált abroncsok. De az egész autó felépítése teljesen más, mint a 2000-es évek végén. A modern gépek 2017 óta sokkal szélesebbé váltak, de ezt addig kevésbé érzékeljük, ameddig nem megyünk bele egy kerék-a-kerék elleni csatába. A nagyobb súlyt kompenzálja a sokkal jobb tapadás a kanyarokban, de az autók szélessége nagy próbatétel.”

„Amikor a visszatérésemre készültem, teszteltem rövid időn belül egy 2012-es és egy 2017-es modellt is. A százkilós súlygyarapodást azonnal megéreztem, teljesen más volt a vezetési élmény. Szinte sokkolt a cockpitben ülve a dolog. A lassú kanyarokban lomhán és nehézkesen reagál az autó.”

„Ha megnézünk egy korábbi F1-es videót, láthatjuk, hogy az autók sokkal gyorsabban és határozottabban reagálnak a kormánymozdulatokra, könnyebb volt irányítás alatt tartani az autót. Ma pedig ha valaki kicsit is túllépi a határait, rögtön elszáll. Nagyobb árat fizetünk, ha hibázunk. Amennyiben 3-5%-kal elmérjük a kanyart, már baleset lehet belőle, korábban akár 10%-nyit is tudtunk játszogatni. Az pedig természetes, hogy több tapadást és még több lóerőt szeretnénk az autónkba, mert akkor gyorsabban és könnyebben vezethetünk” – tette hozzá Kubica.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: