DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 6. vasárnap
F1

Mercedes: Verstappen csak találgatott a féktávon

James Vowles, az F1-es világbajnoki címvédő csapat vezető stratégája elárulta, hogyan tervezték a mexikói rajtot Valtteri Bottasszal és Lewis Hamiltonnal, s hogyan csúszott mindez félre.

Már az első kanyarban odalett a Mercedes váratlan időmérős előnye a Formula-1-es Mexikóvárosi Nagydíjon, miután Max Verstappen a külső íven fékezve mindkettejüket megelőzte a rajt után. A mexikói célegyenesben van az egyik leghosszabb szakasz az első féktávig, így a szélárnyékozásnak és a helyezkedésnek különös fontossága van a startoknál. James Vowles, a Mercedes vezető stratégája a csapat szokásos elemző videójában elárulta: ők is arra játszottak, hogy Valtteri Bottas majd szélárnyékot ad Lewis Hamiltonnak. Csakhogy a tervek gyorsan keresztül lettek húzva:

f1-mexiko-start-dppi-2021



„Az 1-es kanyart érintő stratégiánk eléggé egyértelmű volt. Ha Valtteri jó rajtot fog, akkor szélárnyékot ad maga mögött Lewisnak, hogy ezzel kivédje Verstappen fenyegetését” – magyarázta Vowles. „Mint kiderült, Valtteri rajtja egy árnyalattal gyengébb volt mind Lewisénál, mind Verstappenénél – nem sokkal, nagyjából négy méteren múlhatott, de ez elég volt ahhoz, hogy Lewis ne tudjon besorolni mögé. Ráadásul azzal, hogy Verstappen startja is jól sikerült, elég gyorsan Valtteri mellé ért. Ennek eredménye volt, hogy nagyon hamar hárman kerültek egymás mellé az 1-es kanyar felé menet.”

A szakember szerint innentől kezdve minden a fékezésen múlt (eleve úgy véli, ez az egyik legnehezebb féktáv az F1-es versenynaptárban, különösen a start után), Verstappennek pedig bejött, hogy félig vakon tapogatózva kockáztatott. „Valtteri nem az ideális íven haladt, ahogy Lewis sem. A pálya jobb oldalán valamelyest rosszabb a tapadás, mint volt azon a részen, ahol Verstappen haladt a versenyíven. De még így is csak néhány méter különbségnek kellett volna lennie a féktávok között, nem akkorának, mint amit láttunk. Végső soron a pilóták ott fékeztek, ahol azt gondolták, még tudnak. Ha megnézzük Verstappen verseny utáni nyilatkozatait, elég egyértelmű, hogy csak találgatva ment be oda és bízott a legjobban, s ez működött neki.”

A Red Bull tempója miatt innentől a Mercedesnek nemigen volt esélye Verstappen ellen, Vowles szerint pedig csak akkor lett volna reális sanszuk a győzelemre, ha mindkét autóval a holland előtt tudnak maradni: „Ha első két helyen elfordulunk, szerintem jó esélyünk lett volna egész futamon kivédekezni a Red Bullokat. Ha viszont csak az első hely a miénk, és úgy jön mögöttünk a két Red Bull, akkor rettenetesen nehéz lett volna megőrizni a vezetést. Az egyik autójukkal korán kiállhattak volna, a másikkal később, így végül mindkét autóval kompromisszumra kényszerültünk volna. Ahol végeztünk, azaz a második helyen Lewisszal, korrekt volt sajnos a rajt utáni teljesítményünk alapján, és örülök, hogy azt meg tudtuk őrizni. Egész versenyen védekező stratégián voltunk. Nyilván Valtteri pedig sokkal kevesebbet ért el, mint azt megérdemelte volna. Ha nem mennek neki az 1-es kanyarban, akkor legrosszabb esetben is negyedik, de még reálisabb, hogy harmadik lett volna.”

 
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: