DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 7. hétfő
F1

Steiner a kártérítésről: Elszabadulna a pokol

A Formula-1 sose volt az a kifejezetten olcsó sport, de ez nem jelenti azt, hogy a résztvevők meg sem próbálják költséghatékonyabban menedzselni a szereplésüket. Egyes ötletek azonban túlzóak.

Nem panaszkodhat idén az F1-es közvélemény, bőven talált magának a sport vitatémákat. A „hogyan alakul a pilótapiac” már el is törpül amellett, hogy Lewis Hamilton és Max Verstappen csörtéiben éppen kinek van igaza. A balesetben is végződő csatározás után aztán a Red Bull újabb, meg nem beszélt kérdéskört talált, mégpedig, hogy nem illene-e a vétkesnek átvállalnia a javítási költségeket egy ütközés után. Már a Brit Nagydíjat követően felmerült ez, a Magyar Nagydíj roncsderbije után pedig a Ferrari is osztani kezdte a bikások véleményétTúl sokan viszont nem álltak melléjük, több kollégájuk megjegyezte, ez a felvetés azért már túlzás, és nem kellene úton-útfélen a károk miatt panaszkodni, szabályt módosítani pedig főleg nem.

A Haas egyike azoknak a csapatoknak, akiknél két újonccal a fedélzeten az átlagosnál gyakrabban törnek az autók. Mick Schumacher és Nyikita Mazepin versenygépét is nem egyszer a falból kellett kiszedni, ami természetesen nemcsak az alkatrészeken, de a csapat számláján is meglátszott, Günther Steiner mégsem gondolja úgy, hogy emelni kellene a költségvetési plafonon. „Tudom, hogy ez egy érzékeny pont jelenleg, a költségkorlátozással. De a versenyzés mindig is kiszámíthatatlan lesz, és kiszámíthatatlanságot is szeretnénk. Ha mindent kézben tartunk, és tűpontosan megszervezünk, elvész a váratlanság” – világított rá az ellentmondásra a csapatfőnök.



Steiner a karakteréhez híven nem csinál nagy ügyet abból, ha apróra törik az autójuk. Persze a pilótákat nem dicséri meg – sem Schumacher, sem Mazepin nem menekülhetett a fejmosás elől egy-egy hibája után – de a költségek miatt nincsenek álmatlan éjszakái. Különösen ha az ő hibájukból történik, akkor ennyi, így jártak. Viszont versenyző és költségvetés érdekes összefüggésére hívta fel a figyelmet. „Láthattuk például, hogy ha esik, akkor a dolgok kiszámíthatatlanná válnak, a csapatok pedig nincsenek felkészülve az ütközésekre. Mi is sok sérülést elszenvedtünk – nagyrészt a saját hibánkból –, de ez van. A jövőben ez adja majd a versenyzők értékét. Ha egy pilóta keveset hibázik, értékesebb lesz, mert kevesebb kárt okoz, és az így megmaradt összeg mehet a fejlesztésekre. Ez a játék része” – véli Steiner.

Azt pedig egyenesen elutasítja, hogy a vétlen fél bevasalhatná a javítási költségeket a károkozón. Szerinte Isten óvja a sportot ettől a felfogástól, az pedig már valóban a vég lenne, ha még a szabálykönyvbe is bekerülne ez bármilyen formában. „Ha szabályt hozunk arról, hogy a vétkes fél állja a költségeket, akkor kárfelmérőket kellene fogadnunk, és hirtelen vagy húsz emberrel többet kellene alkalmaznunk, hogy eldönthessük, kié és milyen mértékben a felelősség. A következő pedig az lesz, hogy a bíróságon fogunk ülni, mert valaki 100 000 dollárral tartozik nekünk, mert az alkatrész értéke nem egyértelmű. Egy olyan elem, ami az utolsó versenyét futotta, kevesebbet ér, mint egy új” – fejtegette a Haas-főnök, mennyire nem tenné egyszerűbbé az életet a Red Bull és a Ferrari felvetése.

Ha ilyenkor lenyugodnának a felek, az sokkal célravezetőbb lenne szerinte, és nem ölné meg a sportot sem. „Egy adott ponton muszáj azt mondanod, hogy jól van, megoldjuk. Máskülönben úgy túlkomplikálhatnánk, hogy pokollá válna az egész. A költségplafont is emelni kellene pusztán azért, hogy a kárfelmérőket ki tudjuk fizetni. Az emberek versenyt szeretnének látni, nem a biztosítási ügyeket hallgatni. Néha kicsit vissza kellene fognunk magunkat. Három verseny károk nélkül, és már mindenki el is feledkezik róla” ­– adott tanácsot túlbuzgó kollégáinak Steiner.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: