DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 30. szombat
F1

Tost: Tsunodának három év kell

Franz Tost, az AlphaTauri csapatfőnöke úgy véli, hogy újonc pilótájának jó irányba halad a fejlődése. A japán első kilenc versenyhétvégje során hullámzó teljesítményt nyújtott, de még nem kell aggódni Tsunoda jövője miatt.

Nagyon jól indult Yuki Tsunoda számára a Formula-1-es karrier, miután a szezonnyitó Bahreini Nagydíjon rögtön pontot szerzett, amire első japán újoncként volt képes. Az azóta eltelt nyolc versenyen hét egységet gyűjtött, miközben csapattársa, Pierre Gasly már 39 szerzett pontnál jár.

A japán tapasztalatlansága már többször kiütközött a szezonban, amikor Franciaországban és Imolában a Q1-ben kicsúszott, vagy a múlt hétvégi Osztrák Nagydíjon, amikor kétszer is megbüntették, mert átszelte a fehér vonalat a bokszutcába menet.

Csapatfőnöke azonban teljesen nyugodt maradt az incidensek után is, így nyilatkozott a legutóbbi futam után: „Yuki fejlődése jól halad, az egész folyamat a megfelelő irányba tart. Nem várhatja el senki egy újonctól, hogy azonnal tudjon mindent. Ezért vallom azt, hogy egy fiatal pilótának szüksége van három év tanulásra ebben az összetett világban, amit Formula-1-nek hívunk. A száguldó cirkusz sokkal bonyolultabb lett az utóbbi években, mint volt a korábbiakban. Elégedett vagyok Yuki teljesítményével, fantasztikus a tempója és napról napra fejlődik. Optimista vagyok azzal kapcsolatban, hogy erős második félévet láthatunk tőle és sikeres lesz a jövőben” – fejtette ki gondolatait Tost a Formula1.com-on.



Tost elmagyarázta, mi volt a gond Tsunoda Paul Ricardon történt baleseténél, amikor a japán túlságosan ráhajtott a kerékvetőre és belecsúszott a falba. Szerinte ez egy tökéletes példa arra, hogy az újoncoknak miért kell idő, amíg felveszik a Formula-1 ritmusát.

„Emlékszem, amikor Yuki balesetet szenvedett a francia versenyhétvégén, a harmadik szabadedzés során alulkormányzottságot tapasztaltunk, ezért állítottunk az első szárnyon, hogy nagyobb hatást gyakoroljon az első tengelyen. Amikor odaért a kanyarhoz és megpróbált befordulni, az autó jobban reagált, mint amire számított, így ráhajtott a kerékvetőre, valamennyi szél is meglökte, amitől belecsúszott a falba. Ezeket nem lehet megtanítani egy fiatal versenyzőnek, mindent a pályán kell megtanulniuk, ezért a tapasztalat nagyon fontos” – tette hozzá.

„A fiatal pilóták nagyon nehéz helyzetben vannak, amikor megérkeznek a Formula-1-be, mert minden versenypályán, minden versenyhétvégén az első időmérőjüket csinálják végig.  Persze mondhatjuk, hogy volt három szabadedzésük előtte, tudniuk kell a határokat. De vannak változó tényezők, mint például a szél, vagy az aszfalthőmérséklet, amik módosítják a viszonyokat.”

„Az erőforrásnak sem az az egyetlen feladata, hogy erőt adjon, segít a fékezés során, az MGU-K-val, és így tovább. A fiatal versenyzőknek ezt is meg kell tanulniuk. A pályák ráadásul változnak, minden aszfaltcsíkon mások a lehetőségeid, hogy kihasználd az erőforrásodat. Rengeteg minden változik” – zárta gondolatait Franz Tost.

Tsunoda hullámzó teljesítményének köszönhetően az AlphaTaurinak elsősorban Gasly-ra kell támaszkodnia, a francia szerezte a csapat 48 pontjának 81%-kát. Azonban nincs még élő szerződése a csapattal 2022-re, a csapatfőnök azonban bizakodó, hogy jövőre is a soraikban tudhatják Pierre Gaslyt, aki szóba került lehetséges opcióként a Williams egyik ülésére is.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: