DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 26. kedd
F1

Perez eddig nem sokkal jobb, mint Gasly és Albon volt

Nagy reményekkel szerződtette le a rutinos mexikói F1-es pilótát a Red Bull, de a szezonrajt alulmúlta a várakozásolat - be kell látni, hogy egyelőre nincsenek vele előrébb, mint korábban Pierre Gaslyval és Alex Albonnal.

Eddig nem tett hozzá sokat a Red Bull szezonjához Sergio Perez, legalábbis ahhoz képest, amit sokan vártak tőle, mondván végre egy rutinos, megbízható, stabil pilóta ül be a nehezen vezethető autóba Pierre Gasly, valamint Alexander Albon után. Természetesen öt versenyhétvége után még senki felett nem szabad pálcát törni, jól látszik, hogy minden olyan versenyző szenved, aki új autóba ült idén (Ricciardo, Alonso és bár javul, de Vettel is gyengén kezdett, hogy mondjuk Tsunodáról ne is beszéljünk), de mégis érdemes kicsit megnézni, hogy mit is hozott eddig Perez.

Az alábbi statisztikákban Sergio Perez első hátom versenyhétvégéjének számszerű eredményét hasonlítjuk Pierre Gasly, valamint Alexander Albon első öt versenyhétvégéjéhez a csapatnál - annyi, hogy Albonnál két ilyet is nézünk, egyszer a 2019-es évközi beugrását, egyszer pedig a 2020-as szezon elején. Az időmérős köröknél csak az azonos etapban futott köridőket néztük (vagyis ha mondjuk Gasly kiesett a Q2-ben, akkor Verstappen Q2-es idejéhez mérjük).

Öt futam után bajnoki pontok

Albon 2019-es beugrás 48 pont

Perez 44 pont

Albon 2020 36 pont

Gasly 2019 21 pont

 

Tabellán elfoglalt pozíció

Perez 5.

Albon 2020 6.

Gasly 2019 6.

Albon 2019 8.

 

Átlagos futam végi helyezés

Albon 2019 5,2

Perez 5,8

Albon 2020 7

Gasly 2019 7,8

 

Átlagos időmérős helyezés

Perez 6,8

Albon 2020 9,2

Gasly 2019 10,5

Albon 2019 10,6

 

Átlagos időmérős lemaradás Verstappenhez képest

Gasly 2019 0,438

Perez 0,465

Albon 2020 0,509

Albon 2019 1,133

majom



Ezekből jól látszik, hogy Perez is óriási lemaradásban van Verstappenhez képest és a problémák mindenképpen az időmérős teljesítményére vezethetők vissza. A mexikói pilóta pontosan ugyanabban a sávban van a holland csapattársához képest, mint Gasly és Albon volt, nagyjából fél másodpercet kap tőle szombatonként, ami azt eredményezi, hogy sokkal hátrébbról rajtol a futamon, mint kellene - ugyan a rajtpozíciója így is magasabb az elődeinél, de ebben jelentősen benne van az, hogy az idei Red Bull bizony minden pályán pole-pozícióra esélyes. Perez eddig egyszer verte meg időmérőn Verstappent, amikor a holland elrontotta az utolsó körét, így ez még tovább árnyalja a képet.

Amit nem lehet elvenni Pereztől, az a versenytempó, amiben igazából egészen közel van Verstappenhez, de mivel egyrészt jóval hátrébbról rajtol, másrészt magát a rajtot eddig ötből háromszor elrontotta, így taktikailag minimális eredményt hoz csak Gaslyékhoz képest. A Mercedeseket még egyetlen egyszer sem tudta szorongatni, stratégiailag a mostani monacói alternatív tervvel tudott a legtöbbet segíteni Verstappenen, de ezt is megfordíthatjuk, hiszen igazából Verstappen szándékos lassúsága adott esélyt Pereznek arra, hogy jó eredménnyel zárjon.

Maga az autó minden korábbinál közelebb van a Mercedeshez, az idei Red Bull-lal lehet pole-t szerezni, első sorba kvalifikálni, futamot nyerni és minimum dobogókat kellene szerezni - szép csendben említsük meg, hogy az agyonkritizált Valtteri Bottas is sokkal jobb eredményeket hozott eddig Pereznél, pedig a két autó között nincs már érdemi különbség. Természetesen mindezt bonyolítja, hogy közben a középmezőny is közelebb jött, így ha Perez elrontja az időmérőt, vagy a rajtot (illetve általában mindkettőt), akkor jóval nehezebben jön fel, mint mondjuk Albonnak kellett volna feljönnie tavaly.

Ezzel együtt egy fontos dolog meglátszik a mexikóin: nagyon nem ugyanaz egy középcsapatnál és egy élcsapatnál versenyezni. Ha a Racing Pointnál elrontotta a kvalifikációt, szinte fel sem tűnt senkinek, "biztos ennyi volt az autóban", a csapattársát sem Max Verstappennek hívták és ha egy átlagos, középszerű hétvégét teljesített, akkor is pozitív volt a megítélése, aztán ha néha kijött neki az extra, az adott pályán felülteljesített az autó, vagy volt egy kis szerencséje, akkor a jó versenyzői készségeinek köszönhetően szállított egy-egy bravúrt, amellyel magára irányította a figyelmet és kivívta a néző szimpátiáját.

Egy élcsapatnál viszont ez nagyon kevés - itt minden hétvégén, minden pályán teljesíteni kell, ha valaki hibázik, az nagyon feltűnő, ha lassú, az nagyon látszik és rengeteg pontba kerül a csapatának. Öt futam után természetesen bőven van még ideje javulni és beváltani a hozzá fűzött reményeket, de az egyértelmű, hogy elsőre nem hozta meg a kívánt javulást a csapat számára.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: