Rendhagyó módon szombaton kezdődött az imolai Formula-1-es hétvége, hiszen próbajelleggel most nem is terveztek pénteki szabadedzéseket – így erősen megnőtt annak a jelentősége, hogy ki milyen munkát tud végezni a szombati másfél órás, egyszeri gyakorlás során. Ennek megfelelően már az első percekben elég nagy forgalom alakult ki a mezőny nagy részének ismeretlen pályán, így tíz perc után már minden pilótának volt mért köre, ami azért nem számít feltétlenül megszokottnak.
Eleinte Max Verstappen állt az élen és az Alpha Taurik is nagyon gyorsnak tűntek, de rendkívül hamar változtak a köridők és a pályahatárokat is hamar letapogatták a versenyzők – húsz perc alatt már tíz kört töröltek a versenyfelügyelők átvágások, szélesítések miatt. Szűk fél óra elteltével „megérkezett” Valtteri Bottas és átvette a vezetést, de ez nem tartott sokáig, mert Verstappen visszavágott, közben pedig Lewis Hamilton felugrott a harmadik helyre – nagyjából az edzés közepére kezdett el letisztázódni, hogy az autók közötti erőviszonyok hogyan alakulhatnak így elsőre ezen a helyszínen.
Szűk egy óra elteltével elképesztően szoros eredményt láthattunk az élen, ugyanis a Verstappen-Hamilton-Bottas triót összesen négy századmásodperc (!) választotta el egymástól – mögöttük pedig egy másodperces lemaradással érkezett Charles Leclerc, aki megint elképesztő különbséget autózott ki Sebastian Vettellel szemben és a nagy hármast leszámítva mindenkit maga mögé tudott utasítani.
Az utolsó fél órában ezek a dolgok azért valamelyest módosultak, mindenki felrakta már a lágy gumikat és megpróbált futni egy jó kört az időmérő előtt - ebből végül Hamilton jött ki legjobban, a brit klasszis három tizedet adott Verstappennek, aki további kettővel volt gyorsabb Bottasnál, így ők alkották a top hármat, a korábbi egál után némileg szétszakadva. Mögöttük viszont kisebb lett a szakadék, a továbbra is nagy formában lévő Pierre Gasly úgy jött be negyediknek, hogy fél másodpercen belülre került Bottashoz képest, igaz, ezzel egy fokkal kiemelkedett az ismét iszonyatosan sűrű középmezőnyből - jót ment a másik Alpha Taurival Kvjat, jót mentek a Renault-k, nem találtak viszont bele a Racing Pointok és a McLarenek. Az utolsó pillanatban Leclerc még javított és felugrott az ötödik helyre, ezzel jelezte, hogy a Ferrari szintén nincs rossz passzban ezen a pályán sem.
14:00-tól következik az időmérő!
A szabadedzés végeredménye: