Jó előre tudták a Ferrarinál, hogy problémás lehet az idénykezdet, arra viszont nem számítottak, hogy ennyire – árulta el a Scuderia sportigazgatója, Laurent Mekies az Osztrák Nagydíj időmérő edzése után. A szakember arra is rávilágított: a borzalmas szereplés hátterében álló gondok forrását egyelőre csak keresik, a válaszokra várni kell.
Akik arra gyanakodtak, hogy a Ferrari csak altatott a februári tesztidőszakban és azóta eltelt időszakban, igazi gyomrost kaptak az évadnyitó Osztrák Nagydíj időmérő edzésén, amelyen Sebastian Vettel sokkoló módon már a Q2-ban elbúcsúzott és csak a 11. helyet szerezte meg, a záróetapba jutott Charles Leclerc pedig ott semmilyen vizet nem zavarva a 10. rajtkockát eredményező köridőt tudott csak produkálni. Amikor Mattia Binotto néhány nappal a nyitány előtt elkezdte felkészíteni a közvéleményt arra, ami szombaton délután végül be is következett, az időmérőn látott produkciónál mindenki többet várt. Mint Laurent Mekies sportigazgató elárulta: ők maguk is…
„Ez van… Tudtuk, hogy nagyon nehéz dolgunk lesz, de a helyzet még annál is nehezebb, mint amire gondoltunk” – értékelt néhány órával az időmérő edzés után a francia szakember, akinek már a sajtóban való feltűnése is sokat mondó. Baumgartner Zsolt egykori versenymérnöke egy kimagasló képességű és sokat tapasztalt mérnök, azonban klasszikus háttérember, de a Ferrari most rá szabta a tájékoztatási feladatot. Nagy valószínűség szerint óvni akarták a különféle okok miatt az eddigiekben is sokat bírált csapatfőnököt…
A helyzet súlyosságát még jobban szemlélteti az a kimutatás, amely az előző évi spielbergi időmérő edzéssel veti össze a mezőnyt. Míg a Mercedes és a Renault a partnercsapatokkal együtt javult, a Honda ügyfelei közül pedig a tavalyhoz képest kevesebbet produkáló Red Bull is nagyjából hozza az előző évi szintet, addig látványos romlást csak a Ferrari-egységek produkáltak: a Haas 0,619, a gyári csapat 0,920, míg az Alfa Romeo 1,119 másodperccel volt lassabb az egy éve, ugyanott nyújtott teljesítményéhez képest.
Naná, hogy a közvélemény azonnal visszakanyarodott a korábbi motorügyhöz, amelyről sem az FIA, sem a Ferrari nem árul el azóta sem részleteket. Több szakmabeli is arra az álláspontra helyezkedik, hogy a maranellói alakulat és partnerei most isszák annak levét, hogy az FIA betiltotta azt a vitatott megoldást a hajtásláncban, amelynek pontos részleteit továbbra is homály fedi…
„Most épp ott tartunk, hogy próbáljuk megérteni a hátrányunkat, továbbá azt, hogy mi is történt pontosan. Nagyon fegyelmezetten és precízen kell eljárnunk, hogy megkapjuk a válaszokat a kérdéseinkre. Ezt tesszük most. Ha megkapjuk a választ, akkor fogjuk csak tudni, hogy pontosan mit kell tennünk” – fogalmazott Mekies.
Binotto és a Ferrari vezérkara a Magyar Nagydíjra ígér átfogóbb fejlesztési csomagot a gyári csapatnak, ami jelenthet némi reményt, viszont a jelenlegi helyzetben joggal merül fel a kérdés: mivel biztatják az évadnyitó futamra a menesztése és annak körülményei miatt egyébként is sértett Vettelt, valamint a tavalyi szezonja után az idei évre vérmes reményekkel hangoló szupertehetség Leclerc-t?
„Nem próbálunk elrejtőzni. Egyikünk sem ilyen, márpedig ez megadja a megfelelő hajtóerőt ahhoz, hogy javuljunk. A holnapi nappal kapcsolatban pozitívum, hogy a verseny hosszú, 71 körös. Változtatunk is néhány dolgon, amelytől forradalmat ugyan nem lehet várni, de a mezőny elég szoros. A Mercedesről nyilvánvalóan nincs értelme beszélni, de mögöttük szoros a mezőny, nagy küzdelemre van kilátás. Charles és Seb nagyon jó ebben, mi pedig igyekszünk a körülményekhez képest elérhető legjobb fegyvert biztosítani számukra” – fogadkozott Mekies.