DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

Az új F1-es motor már félig elektromos lesz

Miközben az egyik oldalon azon dolgozik a Formula-1, hogy az idei szezon elkezdődhessen valahogy, párhuzamosan már a hosszabb távú tervek is körvonalazódnak, hogy a sport a technológiai tápláléklánc csúcsán maradjon.

Az FIA boszorkánykonyháin már forralják új motorformula tervezetét, amellyel a tervek szerint tovább hangsúlyoznák az elektromos hajtás szerepét a királykategóriában. De ez a pillanat azért még nem mostanában fog elérkezni: a következő, 2022-re tolt szabályváltozási hullám az F1 számos területét érinti ugyan, de a hajtásláncokat szinte teljesen érintetlenül hagyja, így tulajdonképpen a jelenlegi V6-os hibrid koncepciók élhetnek, fejlődhetnek majd tovább az új érában is. Az erőforrással kapcsolatos szintlépést egy későbbi dátumra, a 2026-os szezonra tűzték ki előzetesen, noha még az is elképzelhető, hogy a mostani gazdasági válság nyomán az is késlekedni fog pár évet.

00120001_442



Az FIA technikai részlege, élén Gilles Simonnal azonban egy ideje már dolgozik annak kifundálásán, hogy pontosan milyen erőforrások is lehetnek majd relevánsak nemcsak a bevezetés pillanatában, hanem az azt követő évtizedben is. A jelenlegi Formula-1-es motorok összeteljesítményének nagyjából 20%-a származik az energiavisszanyerő-rendszerekből, ezt az értéket pedig 50% környékére növelnék 2026-ra. Egy másik impozáns mutató szerint a hőenergiát már most is 50%-os hatékonysággal használják fel ezek a mérnöki csodának számító erőforrások, ez az érték pedig szintén tovább növelhető lesz. A cél persze, mint azt mostanság minden autógyártó és versenysorozat is hangoztatja, a hatékonyság növelése, ám az odáig vezető út meglehetősen rögös, hiszen még meg nem történt folyamatokat kell hozzá minél jobban megérteni.

„A trend az lesz, hogy a motort egyre hatékonyabb módon használjuk ki, és hogy minél több energiát visszanyerjünk az elektromos tartozékok segítségével. Mindkettőn dolgozunk: a nagyobb motorerőn és az elektromos rendszerek hatékonyságán” – idézi Simont a The Race. „Persze mielőtt bármit is elkezdenénk megépíteni, tisztán kell látnunk azt illetően, hogy milyen technológiát akarunk beletenni az autókba. Most is úgy kell elkezdenünk gondolkodni, ahogy 2010-ben tettük a jelenlegi erőforrások kapcsán: milyen fejlődési irányba tartanak a technológiák, és hogyan fognak kinézni tíz év múlva? Ha ezt körvonalaztuk, akkor elkezdhetjük lerakni azokat a téglákat, amelyek egy észszerű szabályrendszer alapjai lesznek.”

„Már elkezdtünk utánajárni, hogy milyen kutatás-fejlesztési irányok jöhetnek szóba az akkumulátorok következő generációjánál, és noha vannak kérdőjelek, de máris több választunk van, mint a belső égésű motorok jövőjét illetően.”

A széleskörű megújuláshoz és közúti relevanciához persze számos összetevő kell, ezek egyike, hogy fokozatosan az autók által használt üzemanyagok egyre több szerves anyagot tartalmazzanak: az F1 által tavaly megfogalmazott cél értelében 2030-ra szeretnék elérni, hogy az autók 100%-ban második generációs (jelentése: olyan szerves hulladék, amelynek nincs kihatása a táplálékláncra) bioüzemanyaggal működjenek.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: