DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 16. szerda
F1

Vettel cukiságbombát robbantott a nap végén

Nem könnyű, de megpróbáljuk: a formula.hu napló formájában igyekszik hangulatjelentést adni az USA Nagydíjról, egyenesen Austinból. Nagy vonalakban ilyen volt a pénteki nap a COTA-n a mi szemszögünkből.

9:00 Az előző napi jéghideg borzalom után péntekre szerencsére elállt a szél, így már kora reggel is egy fokkal kellemesebbé vált a texasi időjárást. A Circuit of the Americas irányába tartó jó negyedórás útunk során kizárólag a pálya környékén tapasztalunk némi forgalmat. Ehhez képest a helyszínen meglepően nagy a nyüzsgés, az USA Nagydíjon minden évben jelenlévő kollégák szerint a közönség péntekenként még nem szokott is népes lenni.

10:30 A paddock népe továbbra is a csütörtökön kihirdetett 2021-es szabályzatcsomagot emészgeti, bármerre jár az ember, szinte kizárólag erről hallani. Az általános vélekedés egyszerű: most már legalább van valami, biztosan nem tökéletes, de majd lehet csiszolni rajta.

11:15 Megy az első szabadedzés, amelyen George Russell autójával Nicholas Latifi köröz. Az idén F2-es élmenőnek számító kanadai pilóta az évad hajrájában folyamatosan kapja a lehetőségeket, ami véletlennek a legkevésbé sem mondható: a grove-i csapat tudatosan készíti fel a kanadait, aki – noha ez még csak pletyka – szinte biztosan megkapja Robert Kubica helyét 2020-ra. Claire Williams csapatfőnök-helyettes az FIA hivatalos sajtótájékoztatóján cáfolta, hogy már megszületett volna a döntés, ennek ellenére a formula.hu összes forrása biztosra veszi, hogy a kanadai pilótáé lesz a volán. A bejelentéssel Williams szerint is várnak az évadzáró Abu Dhabi Nagydíj utáni időszakig – nyilvánvalóan azért, mert szeretnék, ha Latifi befejezné az F2-es bajnokságot, ahol a célja az lehet, hogy megvédje az ezüstérmes pozíciót az összetettben. A bajnoki cím sorsa már Szocsiban eldőlt Nyck de Vries javára.

11:53 Hamilton a mexikói változás után újra a jól megszokott hangtól kapja a csapatrádiós üzeneteket. Bradley Lord, a Mercedes sajtófőnöke Whatsappon adja a tájékoztatást: Peter Bonnington, a hatodik vb-címért hajtó brit pilóta versenymérnöke csütörtökről péntekre virradóra megérkezett Austinba és visszafoglalta a pozícióját. A szakember egészségügyi okok miatt volt távol, s bár nem volt betervezve az amerikai visszatérése, az állapota végül lehetővé tette ezt. Annyi bizonyos, hogy a brit nagyon örül ennek, hiszen hűséges harcostársával együtt hozták össze az összes mercis vb-címét.

13:00 Hiába fenyegetőztek a sokszor emlegetett vétójog bevetésével a 2021-es szabályokkal kapcsolatos tárgyalások során, a Ferrari végül éppúgy megszavazta a módosításokat, mint az összes többi csapat. Miért? A választ Mattia Binotta csapatfőnök adta meg az FIA hivatalos sajtótájékoztatóján: „Azért szavaztuk meg, mert így végre megvannak az új szabályok, s ha nem is vagyunk egészen elégedettek, az irány legalább jó. Hogy fontolgattuk-e a vétót korábban? Számos alkalommal elmondtuk már korábban is, hogy számunkra sokkal fontosabb az együtműködés az F1-gyel és az FIA-val, hogy október végére meglegyen a legjobb csomag. Erre összpontosítottunk inkább, erre fordítottuk az erőforrásainkat. Ennyi” – adott magyarázatott a szakvezető.

14:15 Körbenézünk az első olyan amerikai versenypályán, amelyet kifejezetten az F1 miatt építettek. Az érzelmeink vegyesek: ugyan a nyomvonal kétségkívül remek és talán a legjobb Tilke-alkotás, a környezet meglehetősen silány és a tornyot – amit péntekre épp kibérelt valaki egy privát eseményre – leszámítva semmi különös látnivaló nincs a környékén. Annak persze mindenképpen lehet örülni, hogy péntekhez és az Egyesült Államokhoz képest már így is sok néző van jelen. A helyi szervezők előrejelzése szerint szombaton és vasárnap sokkal többen lesznek, még úgy is, hogy hétvégén csupán 300 kilométernyire, Fort Worth-ben vizitál a legnépszerűbb észak-amerikai sorozat, a NASCAR. Az időzítés miatt egyébként az expilóta, a Stewart-Haas Racing irányító Tony Stewart ki is fakadt a COTA-n tett csütörtöki látogatása során: „Ekkora idiótákat, hát miért nem ültek le, hogy megbeszéljék ezt egymással? Mindenki jobban járt volna, ha egyeztetnek, hiszen az érdeklődők közül sokan talán maradtak volna még egy hetet, hogy egyszerre lássanak két ilyen óriási sorozatot” – fogalmazott az exbajnok, aki – mikor emlékeztették, hogy másodszor történt ilyen – hozzátette: „Ez még jobban mutatja, hogy mekkora idiótákról beszélünk!”

17:30 Míg délelőtt Verstappen vitte a prímet, addig délután Hamilton ugrott az eredménylista élére. A tévéközvetítésben, valamint a tréning elején bonyolított pályaturnénk során is jól látszott, hogy a COTA meglehetősen huplis, egyes részeken már-már bántóan az: „Jómagam először vezettem itt, de valóban az. Dolgozik egy haverom itt, a pályán, aki jóelőre figyelmeztetett erre, sőt, azt is megjegyezte, hogy az utóbbi 4-5 hónapban is sokat romlott ilyen téren a helyzet. Annyi jó van ebben, hogy a jelenlegi teljesítményünk mellett teljesen mindegy, hogy huplis-e a pálya vagy sem, ez nem oszt, nem szoroz” – fogalmazott realistán a Williams lengyel pilótája, Robert Kubica.

vettel_5



18:00 A versenyzők indulnak az eligazításra, ami nem egyszerű a fullra megtelt paddockban. Vettelnek van ideje egy cukiságra, nem először idén. Köztudott, hogy a Ferrari pilótája különösen figyel az őt megközelítő kissrácokra: ezúttal egy Mercedes-sapkás kis fickó közelített hozzá egy szelfit kérve, mire a német lehajolt, a bámészkodók körében osztatlan sikert aratva lekapta a fejéről a Mercedes-sityakot, eldobta, és nekiadta a sajátját. A nevetési hullámot csak fokozta, amikor a gyerek felkapta a földről a csillagos fejfedőt: a német megbúbolta, majd ment a dolgára.

18:45 Még egy utolsó körbejárás a paddockban, aztán indulás Austinba, ahol a terv erre az estére a Texas State Capitol megtekintése.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: