„Nos, ez egy sz*r hétvége volt. Először ott volt a hibám a kvalifikáció végén, ami miatt ki kellett cserélnünk a váltót az autóban. Később úgy döntöttünk, hogy akkor már kicseréljük a motort is, és ezzel bevállalunk egy bokszutcai rajtot, de rossz gumiszettet tettünk az autóra, így jött a büntetés, amivel nagyjából véget is ért a versenyem” – részletezte vasárnapi nyilatkozatában monzai hétvégéjét Kimi Raikkönen, aki mindössze a 15. helyen zárta az Olasz Nagydíjat.
A finn kétszer is balesetet szenvedett, mindkettő alkalommal a Parabolicában: előbb a pénteki első szabadedzésen, majd az időmérő Q3-as szakaszában csúszott ki az utolsó kanyarban. A második balesetet követően csapatának váltót kellett cserélnie, egyúttal pedig új motort is behelyeztek: a kvalifikáción használt második generációs Ferrari-erőforrás helyére a legújabb, Spec 3 verziót szerelték. Ez az előírások szerint bokszutcai rajtra kötelezte a finnt.
Az Autosport szaklap kiderítette, hogy az Alfa Romeo itt követett el egy hibát, amely az illetékesek hiányos szabályismeretéből fakadt. A csapat úgy gondolta, hogy a bokszutcai rajttal semmissé válik a Q3-as résztvevőkre vonatkozó szabály: hogy az időmérő első 10 helyezettjének a Q2-es leggyorsabb körén használt gumiszetten kell indulnia. Raikkönen használt lágy abroncsai helyett ezért új közepeseken rajtolt azzal a szándékkal, hogy hosszú első etapot teljesítsen.
Csakhogy a bokszutcai rajt nem mentesít a fenti szabály alól, legalábbis Raikkönen esetében nem mentesített: a Q3-ba bejutó, bokszutcából rajtoló versenyző csak akkor választhat szabadon abroncsot, ha karosszériacsere történt. Az Alfa Romeo szabályszegését jelentették a versenyfelügyelőknek, akik stop-and-go büntetést szabtak ki a finnre – ahogy ő fogalmazott, ezzel nagyjából véget is ért versenye.
Mikor az Autosport vasárnap megkérdezte Frederic Vasseur csapatfőnököt, a francia csapatvezető úgy nyilatkozott, még nem tudja, hogyan történhetett meg a szabályok félreértelmezése – azaz ki hibázott –, ezért kisebb belső vizsgálatot indít.