DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

Ezért jóval megbízhatóbb idén a Honda

A japán gyártó nagyot fejlődött a tavalyi év hasonló időszakához képest, mind megbízhatóságban, mind teljesítményben. Kanadában ismét előrébb kerülhetnek, de nem a megbízhatóság rovására.

A 2017-es év tömény katasztrófaként vonult be a Honda Formula-1-es történelmébe, az előző évi, látható javulás után teljes csőd lett a következő évi erőforrás és ez jó időre meghatározta az idényt. Végső soron ez a megbízhatatlan és lassú motor vezetett oda, hogy a McLaren és a Honda ősszel szétváltak.

A McLaren a Renault-val szerződött, a Honda pedig a Toro Rosso partnere lett. A faenzaiak nagyon is elégedettek a japánok hozzáállásával és az erőforrás is sokat javult tavalyhoz képest, ám a McLaren nem sokat lépett előre, változatlanul a középmezőnyben toporog, köze sincs a dobogós helyért folytatott harcokhoz.

A nagy elvárások miatt túl nagy volt a nyomás a japánokon, így a teljesítmény hajhászása közben többször is kockázatot vállaltak és kiforratlan, de a tempót vélhetően növelő alkatrészeket szereltek be az autókba úgy, hogy az nem volt megfelelően letesztelve. Alaposan meg is sínylette a megbízhatóság.

Tavaly, július közepén a két pilóta (Alonso és Vandoorne) már tizenöt turbófeltöltőt és MGU-H-t használt fel (nyolc lenne a megengedett), de a belsőégésű motor terén sem álltak sokkal jobban. Májusban már régen a rajtbüntetéseknél jártak a túl sok felhasznált komponens miatt, idén egyelőre erről szó sincs. Pierre Gasly és Brendon Hartley összesen a második, illetve a harmadik motornál, turbónál, illetve MGU-H komponensnél jár, Hartley esetében is azért ilyen „gyenge” a szám, mert a barcelonai autótörése teljesen gallyra vágta az erőforrást is, így cserélni kellett.

A Honda nem akar a kapkodás hibájába esni, mindent alaposan letesztelnek, mielőtt bevetik


Toyoharu Tanabe a Motorsport.com szakoldalnak részletezte, min változtattak, hogy az egység végre kezd ütőképes és megbízható lenni. „Egyelőre a megbízhatóság stabilnak tűnik és éppen erre vigyázunk a leginkább. Minden fejlesztést óvatosan kezelünk, nehogy túlságosan megnyomjuk a teljesítményt a megbízhatóság rovására. Egyelőre jól megtaláltuk az egyensúlyt a kettő között” – közölte a japán gyártó F1-es főnöke.

„Rengeteg a tennivalónk, ezek közül kevés szól rövid távra, sokkal inkább gondolkodunk hosszú távokban. Ha valami újat kifejlesztünk, az autóba kerülés előtt hosszas analizálást és megbízhatósági tesztet végzünk. Bármilyen apró dolog, ami növeli a teljesítményt, időt igényel.”

„Monacóban a siker kulcsát az jelentette, hogy alacsony fordulaton és a sok rövid gázadásnál minél jobban üzemeljen az erőforrás, az energiafelhasználást is így állítottuk be. Rengeteget dolgoztunk előtte a vezethetőségen, hogy minél inkább összeférjen a karosszéria viselkedésével a kanyarokban, így a pilóta mindig korábban taposhatott rá a gázra.”

„A megbízhatóság, a lóerő és a vezethetőség a három kulcsfontosságú terület a motorunknál. Természetesen a nyers erő is nagyon fontos a jó köridőkhöz, de a vezethetőségnek legalább akkora hatása van. A gázadásokkal kapcsolatos programozásnál pedig mindig szorosan együttműködik a csapat és a versenyző, hogy meglegyen a megfelelő önbizalom a kigyorsításoknál” – tette hozzá Tanabe.

A Toro Rossón kívül minden szakember és rajongó óriási várakozással tekint a fejlesztett Honda-erőforrásra, amit a tervek szerint Kanadában már be is vetnek. A korábbi hírek ugyanis arról szóltak, hogy az óvatos hozzáállással is plusz negyven lóerőt találtak a Honda mérnökei. Ha ez valóban így lesz, akkor Gasly és Hartley Montrealban is egyértelműen harcban lesz a pontszerző helyekért.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: