DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Sikeresen beépítette új motorját a McLaren

Két hete volt a wokingiaknak arra, hogy a Hondára szabott autójuk Renault-val is működőképessé váljon. Hajszál híján teljesítették a feladatot, de akadtak kompromisszumok.

Három közös szezon után vált meg az F1-es McLaren a Hondától, hogy idén már Renault erőforrásokat használhasson. A 2018-as autó tervezése szempontjából vészesen későn hozták meg ezt a döntést, így félő volt, hogy az eredetileg Hondára tervezett karosszériába problémamentesen be tudják-e ültetni a francia erőforrást. A művelet sikerrel zárult, ám szükség volt némi átalakításra. Tim Goss technikai igazgató a motorsport.comnak elárulta, a Hondáétól teljesen eltérő konstrukcióval kellett boldogulniuk.

mclaren_motor_2017



„Két, alapjaiban eltérő konstrukció létezik” – avatott be a részletekbe. „Ott van egyrészt a Mercedes/Honda, másrészt a Ferrari/Renault megközelítése. A lényegi eltérést a turbófeltöltő elhelyezése jelenti. A Mercedes és a Honda a turbó kompresszorát a belsőégésű motor elé, a turbináját pedig mögé helyezték el, míg az MGU-H-t a két hengersor fölé rakták. A Ferrari és a Renault ezzel szemben a kompresszort is a motor mögé tette, amit sorban az MGU-H, végül pedig a turbina követ.”

A mclarenesek idei autójukat így az egyik elképzelésnek megfelelően kezdték el fejleszteni, majd menet közben váltottak a teljesen eltérő megoldásra. „A két építési mód két teljesen eltérő megközelítést kíván karosszéria és váltó szempontjából. Rövid időn belül mindkét megoldást kitapasztalhattuk, így rálátásunk van előnyeikre és hátrányaikra is. Vannak dolgok, amiket imádok a Renault-féle megoldásban, de vannak olyanok is, amelyek frusztrálnak” – folytatta Goss. A Renault-motor egyik legjelentősebb előnyét ki is fejtette: ennek köszönhetően építhetik rövidebbre autójukat. Mivel a Honda turbókompresszora a motor előtt helyezkedik el, az ahhoz szükséges hűtő pedig már az üzemanyagtanktól vett volna el értékes helyet, ezért az egész autót meg kellett nyújtani. A japánokéhoz képest a franciák erőforrását előrébb tudták tolni a karosszériában, így az erőforrás első felével nem akadt problémájuk. Ami a Renault-féle megoldás esetén fejtörést okozott, az a motor hátsó traktusának elrendezése – mivel az ő konstrukciójuk hátul zsúfoltabb, ezért az autó hátsó felét, a váltót és a futóművet is át kellett tervezniük.

vandoorne_mclaren_2017_action

„Nagyon, nagyon intenzív volt, de fantasztikus munkát végeztünk. Lényegében két hetünk volt mindent megoldani, de tudtuk, hogy mit kell tennünk. Annak külön örülök, hogy időben megszületett a motorszállító lecserélését meghozó döntés. Ettől később már nem is történhetett volna. Jelentős változásokkal járt, de végül nagyobb kompromisszumoktól mentesen, és időben végeztünk ezzel.”

Az tény, hogy a McLaren autója megy most át a legtöbb változáson, Goss idén más csapatoktól is jelentős módosításokra számít. „Az autók szerkezetét év elején alakítjuk ki, és szezon közben van, hogy ez bizonyos változtatásoknak így nem enged teret. Mivel a jelenlegi autók még viszonylag fejletlenek [a 2017-es szabálymódosítások miatt], ezért az előző szezonokhoz képest nagyobb előrelépésre számíthatunk” – vélekedett.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: