DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

A megbízhatóság fontosabb, mint a nyers erő

A Mercedes a megbízhatóságával nyerte meg a 2017-es világbajnoki címeket, pedig tempóban a Ferrari már a nyakán lohol. Ez a partnercsapatokra is igaz, a német erőforrást használók nagy előnyben.

Az évadnyitó futamhoz képest az erőviszonyok terén komoly hullámzást tapasztalhattunk a szezon előrehaladtával, de egyetlen szegmens stabilan tartja magát. A Mercedes erőforrásait használó csapatok (a gyári istálló, a Force India és a Williams) számára óriási előny, hogy nincsenek megbízhatósági gondok, nem kell letekerni sem a motort és ezek miatt rajtbüntetéssel sem kell számolniuk.

A németek gyári istállója Lewis Hamilton vezetésével a megbízhatóságnak köszönheti az idei világbajnoki címet. Az autó ugyanis több különböző pályán is nagy kihívás elé állította a mérnököket, gyakran nem is Hamiltonék voltak a leggyorsabbak a pályán. Az eddigi 18 versenyhétvégéből 11-12 alkalommal is vagy a Ferrari, vagy a Red Bull, vagy mindkét rivális gyorsabbnak tűnt versenytávon, mint a németek. Ezeknek az esélyeknek azonban csak kis részét tudták kihasználni.

A Ferrari és a Renault problémái azonban komolyan visszavetették a két legfőbb riválist, bár a második félévben határozottan úgy tűnik, hogy a Scuderia és a Red Bull csomagja is erősebb, mint a Mercedesé. Ám (főleg) a motorhibák miatt főleg Lewis Hamilton váratlanul könnyű győzelmeket is aratott, mint például Szingapúrban vagy Japánban. Előbbi helyszínen nagyon el voltak veszve az Ezüst Nyilak, mégis első és harmadik hellyel távoztak. 

A gyári csapat mellett a Williams és a Force India sikerének titka is a szinte tökéletesen működő motor


Kicsit lejjebb hasonló a helyzet. A Force India 99 pontos előnyre tett szert a negyedik helyen, már behozhatatlan a különbség. A Williams pedig a második félévben mutatott drasztikus visszaesés miatt veszélyben érezhette a konstruktőri ötödik pozíciót, különösen a Renault tűnt veszélyes ellenfélnek. (A McLaren is helyenként úgy nézett ki, hogy negyedik erőnek lépett előre, de a megbízhatatlan Honda-erőforrás miatt rendre a mezőny végéről kényszerültek rajtolni)

A Renault felzárkózása azonban megakadt, többnyire a súlyos technikai hibák miatt, Nico Hülkenberg például Spa után egyetlen pontot sem szerzett, pedig többször is a 4-5. pozíció nézett ki a rutinos németnek. Csak Szingapúrban, az Egyesült Államokban és Mexikóban legalább 20-25 pontot veszített el a francia gyári istálló technikai meghibásodások miatt. A Williams ezt köszönte szépen és a feltűnő visszaesés ellenére is, a lehetőségeket kiválóan kihasználva a Toro Rossóval szemben 23, a Renault előtt pedig 28 pontra növelte a különbséget, ami szinte eldöntötte a Williams javára ezt az elveszni látszó csatát.

Massa és Stroll Belgiumban és Szingapúrban is már a Q1-ben kiesett, mégis értékes pontokkal távoztak a verseny végén, míg Hülkenberg és Sainz (korábban Palmer) a szinte állandósult Q3-as rajthelyekből is csak ritkán hoztak ki igazán jó eredményt. Ez el is döntötte a két csapat közti vetélkedést. A Toro Rosso megbízhatósága pedig szintén a borzalmas kategóriába esett vissza, többnyire a motor gyengélkedik.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: