DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 20. péntek
F1

Látványos kiugrások a rajtnál

Még a legnagyobb pilótákat is utolérheti a végzete, hogy még a szabad jelzés előtt kiugrik a rajtnál. Bottas esete végül átment a rostán, ám voltak ennél sokkal látványosabb esetek is. Lorenzo, Alesi, Hakkinen, Frentzen, Maldonado többek között.

A Formula-1-ben az egyik leglátványosabb start 1999-ben történt a Nürburgringen. Marc Gene és Alex Zanardi rosszul állt be a rajtkockájába, emiatt az öt piros nem aludt ki, hanem felette sárga lámpák gyulladtak ki. A rajtra kihegyezett pilóták azonban a változásra reagáltak, így az első öt helyezett mindegyike kiugrott, köztük Frentzen és Hakkinen is. Végül senkit nem büntettek az esetnél, a rajtot visszalőtték természetesen.

Az F1 egyik legtapasztaltabb pilótája 2001 után sem vonult vissza az autóversenyzéstől, 2009-ben például a Speedcar sorozatban indult. A bahreini fordulóban a repülőrajtot nagyon benézte, a biztonsági autó kiállt a mezőny elől, de a lámpák még nem váltottak zöldre, Alesi azonban a sor hátuljáról a füvet is használva megindult előre, egészen az első helyig. Nyilvánvaló, a büntetés nem maradhatott el, de ez a klip klasszikussá vált az autósportban.

A Formula-1 fenegyereke, Pastor Maldonado Belgiumban is hozta a formáját 2012-ben. Az utóbbi évek egyik leglátványosabb kiugrását produkálta, a mérések szerint nagyjából egy teljes másodperccel a piros lámpák kialvása előtt adott gázt, így nem volt nehéz alaposan előrelépnie. A büntetés itt is megérdemelt volt.

Bő három éve, Jorge Lorenzo is elhibázta Austinban a rajtot a MotoGP-ben, még Maldonadónál is látványosabban. Az ötödik kockából a piros lámpánál kövér gázt húzott neki, majd lelassított. Realizálta, hogy ezt nagyon elbaltázta, de ekkor már mindegy volt, így még mindig piros közben újra teligázt adott neki és eljött utcahosszal elsőnek, majd várta, mikor kapja a büntetést. Megkapta.

A Porsche Szuperkupa sem maradt szárazon, 2016-ban a Norisringen Luca Rettenbacher alaposan kiugrott a rajtnál, a mezőny végéről. Már az ötödik piros lámpára reagált, az utolsó sorból fel is jött a mezőny közepére, ám ez a szabályok szerint nem megengedett módszer.

A legkevésbé érthető eset Richard Morké, a V8 Ute pilótája a második versenyen a fordított rajtrács miatt az élen találta magát. Ám már a piros jelzés legelején elstartolt, másodpercekkel azelőtt, hogy a futam valójában elindult volna. Sokan szándékossággal vádolták, hogy ezzel úgymond hírnevet szerezzen, de gyakorlati haszna a jogos büntetés miatt nem volt.

 

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: