DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Becsapják a csapatok a Pirellit?

Mivel az abroncsgyártónak az idei autókkal nincsenek adatai az egyes pályákról, kénytelenek a csapatokra támaszkodni a kötelező nyomásérték kijelölésekor. A gyanú szerint két istálló visszaél a lehetőséggel.

A gumiszállító Pirelli minden nagydíj előtt kötelező nyomásértékeket ír elő, mely az esetek többségében alacsonyabb a 2016-os számoknál. A pénteki edzésnapi kezdőértéket a csapatok három héttel előre rendelkezésre bocsátott szimulációi alapján lövik be, általában egy óvatos szintre, ezután pedig az edzéseken nyert adatok alapján péntekről szombatra csökkentik. A legnagyobb változás Ausztráliában, Bahreinben és Spanyolországban történt. Sokaknak meglepetést okozott az is, hogy míg a téli barcelonai teszteken 22 és 18 psi nyomásértéket jelöltek ki az első és hátsó abroncsokra, addig a Spanyol Nagydíj előtt már 22,5/20 psi volt a megadott minimum. Ezt a szombati napra 20/18,5-re csökkentették.

A német Auto Motor und Sport tudni véli, mi áll a háttérben. Információjuk szerint a paddockban arra gyanakszanak, hogy egyes csapatok szándékosan eltúlzottan magas leszorítóerő-értékeket adnak meg, annak érdekében, hogy a Pirelli magasan tartsa a guminyomás értékét. A lap újságírója, Michael Schmidt szerint mindig ugyanaz a két csapat ad meg téves adatot.



Hogy mely istállók csalhatnak, nem derült ki, mindenesetre tény, hogy a fent említett három verseny pénteki napján, magasabb nyomásérték mellett kiugróan teljesített a Mercedes, mind egy körös és hosszabb távú tempó tekintetében. Mikor aztán szombatra csökkentették a határértéket, az előny eltűnt, és a Ferrari jóval közelebb került a német istállóhoz. Alacsonyabb nyomású gumikon minden csapat köridejei javulnak: a Ferrari azonban érezhetően jobban reagál a nyomás csökkentésére, mint a Mercedes.

A Pirelli versenyigazgatója, Mario Isola elismerte, kapnak fals adatokat, de kizárt, hogy ebből bármely csapat profitáljon: „Igaz, hogy a leszorítóerő-értékek némelyike a valóságban eltúlzottnak bizonyul. Egy ilyen taktika azonban kevés eredménnyel járna, mivel a guminyomáson bármikor változtathatunk, ha biztonságosnak érezzük” – mondta Isola, aki a kiugró barcelonai különbséget a helyszínen bevetett számos fejlesztéssel magyarázta: az autók a márciusi tesztek óta sokat gyorsultak, ezért jelöltek ki a hétvége kezdetén egy óvatos, magasabb értéket.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: