DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 29. vasárnap
F1

Öt év óta az első holtverseny - Sanghaji statisztikák

Tudtátok, hogy Lewis Hamilton 2013 óta több sikert ért el az F1-ben, mint Fernando Alonso egész karrierje során. A Kínai Nagydíj statisztikáiból az is kiderül, hogy korábban még csak egyszer kezdődött ilyen szorosan a bajnokság.

A Kínai Nagydíj a statisztikák világában Lewis Hamiltonról szólt, aki tökéletes hétvégéjével nagy elődök eredményeihez közeledett, illetve érte be őket.

Ami talán a legjelentősebb, a brit megszerezte karrierje 106. F1-es dobogós helyezését, ezzel beérte Alain Prostot az örökranglista második helyén. Már csak egyedül Michael Schumacher az, aki nála többször tűnt fel a díjátadókon, az ő 155-jének megdöntéséhez azonban még jó néhány szezonra szükség lenne.

start



Hamilton pályafutása harmadik grand slamjét is begyűjtötte, bár saját elmondása szerint ez a teljesítmény sokkal inkább a teniszben érdemel elismerést, mintsem az autóversenyzésben. Grand slammel illetik azt az alakítást, ha egy versenyző a hétvége során a pole-t, a győzelmet és a leggyorsabb kört is megszerzi, eközben pedig a futam minden körében az élen áll. Hamilton ezt megelőzően 2014-ben Malajziában, valamint 2015-ben Olaszországban volt képes még ilyet elérni. Három grand slamjével még mindig nem ő a legsikeresebb a mezőnyben, hiszen Sebastian Vettelnek négy van, a rekordot tartó Jim Clark pedig nyolc ilyen tökéletes hétvégét is teljesített.

A fenti eredményt darabokra szedve azt is megállapíthatjuk, hogy Hamilton 10. rajt-cél győzelmét, valamint 11. mesterhármasát is begyűjtötte.

A brit hétvégi sikerével arról is gondoskodott, hogy zsinórban 11. F1-es szezonjában is legyen legalább egy győzelme (a sorozat ráadásul rögtön karrierje első évében kezdődött, ami teljesen példátlan). Schumachernek 15 egymást követő szezonban volt győzelme 1992 és 2006 között, már csak ő áll a brit előtt ebben a tekintetben.

És van még egy dolog, amiben Hamiltont már csak a hétszeres világbajnok előzi meg a ranglistákon: a Mercedes pilótája immár három pályán rendelkezik öt futamgyőzelemmel (Sanghaj, Montreal, Hungaroring), amit rajta kívül csak Schumacher ért el. Ő viszont lényegesen előrébb jár, hiszen tíz különböző pályán is legalább ötször tudott nyerni.

Sanghaj az első pálya, ahol Hamilton már nyolc dobogóval rendelkezik.

A Mercedes 150. F1-es versenyét futotta a hétvégén, ahol a csapat a 75. pole-ját szerezte, tehát egészen remek, 50%-os mutatóval rendelkeznek.

Talán furcsának tűnhet, de az F1 történetében korábban még csak egyszer történt meg, hogy két versenyző felváltva 1. és 2. helyen ért célba a szezon első két versenyén, ahogy idén Vettel és Hamilton tette. Az 1981-es évad kezdődött így, amikor a két Williams-pilóta, Alan Jones és Carlos Reutemann kezdtek ilyen domináns stílusban.

Dppi_00117003_785

Közel öt év után először láthatunk holtversenyt az egyéni bajnokság élén. A 2012-es Spanyol Nagydíj után állt fenn ilyen legutóbb, akkor Vettel és Alonso egyaránt 61 ponttal vezettek.

2007 óta, vagyis tíz év után először történt meg, hogy a Ferrari a szezon első két futamán egyaránt képviseltette magát az első rajtsorban.

Max Verstappen az időmérőn való Q1-es kiesés után kapaszkodott fel a dobogóra. Erre a kínai pályán korábban csak egyszer volt precedens: 2011-ben Mark Webber szintén a Red Bull-lal mutatott be látványos felkapaszkodást a 3. helyig.

Ez volt a 100. verseny, amelyen a Red Bull feljutott a dobogóra. Persze ebben voltak bőven kettős pódiumok is, így a csapat összesen 136 top3-as helyezést számlál.

Fernando Alonsóval először fordult elő F1-es karrierje során, hogy egy szezon első két futamán nem tudott célba érni (illetve az első kettőn, amin elrajtolt, hiszen az előző két év elején kihagyott egy-egy versenyt).

Egyúttal véget ért a spanyol makulátlan sorozata is Kínában, hiszen a korábbi 13 versenyen minden alkalommal célba ért, és körhátrányba is csak egyszer, 2015-ben került. Amit viszont Alonso számára igazán fájdalmas lenne hallani: Hamilton immár több futamot nyert a Mercedes színeiben, mint ő egész karrierje során. Ráadásul a brit összes mercedeses győzelme Alonso máig utolsó F1-es diadala, a 2013-as Spanyol Nagydíj után született!

alonso_2

És nem csak Alonsóra járt rá a rúd ezen a hétvégén, hanem csapattársára is: a McLaren a 2015-ös Szingapúri Nagydíj óta első kettős kiesését jegyezte.

Kevin Magnussen a tavalyi Orosz Nagydíj óta legjobb eredményét érte el a 8. hellyel, egyben most először tudott pontot szerezni a Haasnak valaki, akit nem Romain Grosjeannak hívnak.

Nico Hülkenberg révén a Renault tavalyi visszatérése óta először jutott be az időmérő Q3-as szakaszába. Az enstone-i csapatnak még Lotus néven a 2015-ös Orosz Nagydíjon sikerült ez legutóbb.

Antonio Giovinazzi ironikus módon éppen időmérős balesetével biztosította, hogy a Sauber mindkét autójával bejusson a Q2-be. A tavalyi szezon során éppen Kínában volt az egyetlen alkalom, amikor sikerült a csapatnak a kettős továbbjutás.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: