DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Brawn arra is találna megoldást, amire nincs

Egy ideális Formula-1-ben az autók nehezen vezethetőek, nagy aerodinamikai tapadással rendelkeznek és szoros csatákba is tudnak bonyolódni egymással. Ilyen F1 ma még nem létezik, de Ross Brawn saját szakmai csapata segítségével létrehozná.

A Liberty Mediához csatlakozva a Formula-1 technikai részlegének irányítását átvevő Ross Brawn lépésről lépésre építi ki saját munkakörnyezetét, miközben a sport jövőjével kapcsolatos víziói is egyre jobban formálódnak. A szakember legfőbb terve, hogy gyorsaság és vezethetőség tekintetében minimum a jelenlegi szinten hagyja az autókat, és eközben próbáljon megoldást találni az F1 évek óta legégetőbb problémájára, az előzés nehézségeire, és DRS nélkül elérni, hogy az autók közel tudjanak haladni egymáshoz. Jelenleg ezt a sokat emlegetett „káros légáramlatok” akadályozzák, ami miatt az üldöző autó mindig hátrányosabb körülmények között kénytelen haladni, mint az előtte lévő. A csapatok és technikai szakemberek már több mint egy évtizede próbálnak erre megoldást találni, de mindeddig sikertelenül, egyedül a felnyitható hátsó vezetőszárny ötlete született meg félmegoldásként, amitől hat év elteltével is sokan idegenkednek a nézők közül.

williams-ferrari



Brawn azonban nem adja fel a küzdelmet, mivel hisz abban, hogy lehetséges megszűntetni a káros légáramlatok hatását. Tudja azonban, hogy egyedül ő sem lenne képes megfejteni az F1 legnagyobb rejtélyét, ezért egy saját technikai csoport létrehozásán munkálkodik, akik közös ötleteléssel vázolnák fel a sport jövőjének irányát.

„Néhány olyan szakértő fog velünk együttdolgozni a FOM-nál, akik elismertnek számítanak a szakmában, és akiket szerintem nagy tisztelet fog övezni. Nem lesz olyan nagy a csapatunk, csupán öt-hat emberről van szó, de tapasztalatom szerint mi képesek leszünk érvek mentén megvitatni, hogy mit is szeretnénk elérni” - mondta Brawn a Motorsportnak.

„Szeretnék biztosra menni abban, hogy a jövőben mielőtt döntéseket hoznánk, mindig gondoljuk át, hogy az hogyan hat majd a show minőségére, a versenyzés minőségére, valamint a versenyzés költségeire.”

„Összetett problémáról van szó. Nem akarjuk, hogy lassúak legyenek az autók, szóval meg fogjuk tartani a tapadás jelenlegi szintjét, viszont úgy, hogy ez ne nehezítse a hátul érkező autó dolgát. Az első kérdés, hogy létezik-e erre megoldás egyáltalán. Ha a megfelelő embereket bízzuk meg ezzel a feladattal, és mondjuk adunk nekik egy évet vagy 18 hónapot a megoldás felkutatására, vajon képesek leszünk majd olyan autókat tervezni, amelyek közelről tudják követni egymást?”

haas-mclaren

Brawn rámutat, immár jóval hatékonyabb szimulációs eszközök állnak majd a rendelkezésükre, mint egy évtizeddel ezelőtt, hiszen a CFD, azaz a számítógépes folyadékdinamika révén új lehetőséget nyílnak meg a kutatások terén.

„Tudom, hogy korábban is megpróbáltunk már utánajárni ennek az Előzési Munkacsoporttal, ám szerintem akkor még nem volt meg az a tudásunk, ami ma a csapatoknak rendelkezésére áll. Az azóta nagy fejlődésen átesett CFD-technológia viszont nagy előrelépést jelent. Akkoriban még a szélcsatornában próbáltunk kísérletezgetni, a szélcsatornák azonban nem két autóra lettek tervezve, szóval az eredményeink sem lettek a legjobbak”- idézte fel a nagyjából tíz évvel ezelőtti kísérleteket Brawn.

„Sokan még ma is azt mondják, hogy lehetetlen erre a problémára megoldást találni, szerintem azonban igazán még bele sem merültünk a kérdésbe. Azt persze nem tehetjük meg, hogy leszedünk az autóról mindent, ami aerodinamikai leszorítóerőt ad, mert az autók egyszerűen nem lennének ilyen gyorsak, még ha a gumikkal és a karosszériával vissza is tudnánk nyerni a tapadás jelentős részét. Viszont azt szeretnénk, hogy az autók ugyanilyen gyorsak maradjanak, ezért kell előállnunk egy másmilyen megoldással.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: