DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Az üzemanyagharc, amely megváltoztathatja az F1-et

A Red Bull a holtszezonban üzemanyag-beszállítót váltott, amelynek akár döntő hatása is lehet a 2017-es, Forma-1-es világbajnoki címért folyó harcnak.

A Milton Keynes-i alakulat évek óta a Total partnereként versenyzett a Forma-1-ben, amely a Renault-motoroknak köszönhetően nem is volt meglepetés, a holtszezonban azonban váltottak, és elcsaklizták a McLaren évtizedes partnerét, az ExxonMobilt. A gárda nemrég az olajcég texasi központjából tartott bemutatót, az amerikaiak motorsport-technológiáért felelős menedzsere pedig úgy véli, hogy hosszú évek tapasztalatai (melyek alatt a Mercedesszel és a Hondával is dolgoztak együtt) nagy hasznára válnak majd a Red Bullnak.

„Úgy vélem, remek rajtra számíthatunk” – idézte Bruce Crawley-t az Autosport. „Az üzemanyag- és erőforrás-csomagunk versenyképes előnnyel bír, elégedettek vagyunk a program jelenlegi alakulásával, de további fejlesztéseken dolgozunk. Több mint 35 éve vagyunk az F1-ben, ez alatt pedig számtalan motorszerkezettel ismerkedtünk meg. A Red Bullt nagyon érdekelte a közös munka, mert felismerték eredményeinket a teljesítménybeli előrelépések terén. Elszántak, hogy megnyerjék az idei világbajnokságot, melynek kulcsa ez a technológiai együttműködés lesz, mi pedig azért vagyunk itt, hogy segítsük őket.”



A Renault erőforrásainak radikális átalakítása azonban nem tette lehetőéve, hogy a Red Bull és az ExxonMobil a kívántak szerint teszteljen a próbapadon. „Ha lett volna fél évünk a gyakorlásra, örültünk volna neki, de nagyon rövid időbe kellett besűrítenünk a programunkat, és az is hatalmas kihívást jelentett, hogy a nulláról voltunk kénytelenek kezdeni. Számunkra az adatok a legfontosabbak, egy új program kezdetén nagymértékben hagyatkozunk korábbi tapasztalatainkra: arra, hogy milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre a folytatáshoz, amelyekből kiindulva meghatározhatjuk a jövőben követendő irányt.”

Noha az Ausztrál Nagydíjon használatba vett üzemanyagok már javában úton vannak Melbourne felé, Crawley szerint az előszezoni tesztek nagyon fontosak lesznek a szezon további részében igénybe vett anyagok finomhangolása szempontjából. Amikor arról kérdezték az amerikait, hogy milyen változásokon mentek keresztül az ExxonMobil termékei, így válaszolt: „A jelenlegi erőforrás ’étvágya’ másabb, mint amihez hozzászoktunk a Hondánál, ahogyan a Honda is eltért a Mercedeshez képest.”

„Ez a harmadik erőforrásunk a V6-os érában, és egyáltalán nem meglepő, hogy a motorok eltérnek egymástól: mind különböző megoldásokkal készült, eltérő a mechanikai tervezésük, és a megépítéshez használt anyagok is eltérnek egymástól. Ezek a tényezők együttesen befolyásolják az üzemanyag- és az olajfogyasztást, és hogy őszinte legyek, meg is lepődnék, ha egyformák lettek volna.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: