DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

„A fiatal pilóták 23 évesen ki fognak égni”

Mesterkélt versenyzőkről, a fiatalokkal kapcsolatos aggodalmáról, valamint az üzemanyag-spórolásról is beszélt a szókimondó világbajnok, Alan Jones, akinek nem szokása titkolni, ha valami nem tetszik neki.

Alan Jones a Formula-1 két ausztrál világbajnokának egyike, az 1980-as bajnoki cím nyertese, melynek különlegessége, hogy egyben a Williams csapat első szezon végi trófeája is volt. Az ausztrál gyakori visszatérője az F1-es bokszutcának, a múltban számos alkalommal betöltötte már a negyedik versenybíró szerepét, amelyet mindig egy expilóta kap – köztük egy hónappal ezelőtt a Hungaroringen. Szókimondásban pedig nehezen találjuk párját.

„Úgy gondolom, mindannyian mesterkéltek egy kicsit, hogy az igazat mondjam. Azt hiszem, hogy sokak a saját PR-jüket olvasgatják, amibe le van írva, hogyan kell viselkedniük a nyilvánosság előtt” – mondta az F1i.com-nak adott interjúban Alan Jones. Emellett viszont nem gondolja azt, hogy a versenyzés nem lenne igazi, mint régen: „A Formula-1 továbbra is a Formula-1, a motorsport legfelsőbb foka. 170 mérföld óránként még mindig 170 mérföld, ha pedig tökkelütött vagy, nem fogod elérni a mércét. A jó versenyzők szükségszerűen a jó csapatokhoz kerülnek, tehát igazán nem változott semmi.



„Büszke vagyok rá, hogy életemben sosem vásároltam ülést. Ez manapság egyre nehezebb. Marknak (Webber) sikerült, és azt hiszem, Danielnek is sikerült, mert bekerült abba a Red Bull Junioros dologba” – tért át Jones a fizetős pilóták problémájára. „Mások viszont pénzzel tömött zsebbel érkeznek, és bevásárolják magukat egy autóba. Nem tudom, hogy ez a dolog a) igazságos, vagy b) tükrözi a tehetségüket. Néhányuknak tehetségük sincsen, de sok pénzük van. Ez kissé szégyenteljes.”

Fizetős versenyzők mindig is voltak, az egészen fiatalon érkező pilóták – a végletet Max Verstappen képviseli – azonban mostanában sokasodtak meg. Az egyszeres világbajnok ezt a jelenséget is sajátos szemmel látja: „Ha a szívósságukat és tehetségüket nézzük, rendben van. Én inkább attól félek, hogy ki fognak égni, mert annyi sz*rságra van szükség manapság az autón kívül. Szponzorok, itt jelenj meg, ott jelenj meg, ide gyere, csináld meg ezt, elégítsd ki a média igényeit. 17-18 évesen megérkezel, és 23 éves korodra beleb*zulsz. Ilyet szabad mondani?”

Sokan nem szeretik a jelenlegi, hibrid éra halk motorhangját és a versenyek spórolását – aligha meglepő, hogy a régi vágású Jones is közéjük tartozik. „Azt szerettem, amikor üvöltöttek, ez volt a Formula-1. Azt vallom, hogy mikor a zászló lehull, a mellébeszélésnek vége, akkor egyszerűen nyomni kellene. Továbbra sem tudok igazán megbirkózni a benzinspórolásról szóló nagydíjjal. A jobboldali pedált a lehető legtöbbször a lehető legtovább kellene koppanásig nyomni” – beszélt arról az ausztrál, milyen lenne számára az ideális F1.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: