DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Így trükközik a Mercedes a guminyomással?

A brackley-i F1-es istálló már tavaly is bajba került a szabálytalan guminyomás miatt, az Európa Nagydíjon készített fotók pedig alátámasztják, hogy milyen eszközzel játsszák ki a mérést.

Az Auto Motor und Sport cikkében azt elemzi, hogy milyen trükkel játszik a Mercedes a guminyomással - a német lap szerint a brackley-iek egy olyan megoldással álltak elő, amely a rajt előtt komoly mértékben felhevíti a féktárcsákat, amely átadja a hőt a felninek, az azon lévő abroncs nyomása pedig így épp annyira növekszik meg, mint amennyi az előírásokban szerepel.



Azonban elindulás után a guminyomás lecsökken - ez azért lényeges, mert minden psi (1 bar 14,5 psi-nek felel meg) csökkenés egy tizedmásodperces javulást hozhat köridők tekintetében, ráadásul az abroncs is tartósabbá válik. Az Auto Motor und Sport 15 perccel bakui Európa Nagydíj előtt lefotózta azt az eszközt, amellyel a rajt előtt felhevítik a féktárcsákat - a Mercedes mind a négy keréknél elhelyezett egy-egy ilyet.

Persze mielőtt a versenyzők kigurulnának a rajtrácsra, az abroncsokat, a féktárcsákat és a tengelyt is maximális hőmérsékletre hevítik fel, aztán a pályán pedig a kerék leemelése után jöhet a már említett eszköz, mellyel úgy tartják meg a hőt, hogy a keréktárcsát egy erre a célra kialakított borítóval befedik. A kerékmelegítő paplanok legyenek bármilyen hasznosak is, nem tudnak elég hőt termelni ahhoz, hogy a Mercedes elérje a célját - egy „elő nem melegített” kerékagy esetében pedig extrém gyorsan csökkenhet az abroncs nyomása - mintegy 0,1 psi-vel percenként.

„Ha az indulónyomás 21 psi, akkor forró keréktárcsára tett abroncs nyomása 22 psi-re emelkedhet, aztán pedig gyorsan csökkenésnek indul. Így mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy az alatt az öt perc alatt ne essen sokat az érték” - nyilatkozta egy meg nem nevezett forrás a lapnak. 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: