DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 27. szerda
F1

Haas: Példakép vagy veszély az F1-re?

Jót tesz-e az F1-nek a "Ferrari-másolat", milyen hatással lehet ezt a többi meglévő és az esetlegesen belépő istállókra nézve? Egy dolog biztos: a jelenség új.

Megoszlanak a vélemények az újonc Haas első két futamon elért sikereivel kapcsolatban, hiszen vannak, akik szerint örvendetes, hogy az istálló ilyen eredményeket szállít már az első Formula-1-es futamain, mások szerint pedig rosszat tesz a sportnak, hogy ezt ilyen erős hátszéllel teszik. Az ugyanis nem titok, hogy a Haas a Ferrari óriási segítségével fejlesztett ilyen autót, az olaszok mindenben útmutatást adtak az amerikaiknak, sőt, többek között a szimulátorukat is használhatták.

A motor az idei Ferrariéval megegyező, a karosszériát a korábbi Ferrari-mérnökök által a Ferrari szélcsatornájában gyűjtött adatok alapján tervezték, a Ferrarié a váltó, a felfüggesztés és gyakorlatilag minden - a "tiltott" alkatrészeket pedig a Dallara gyártotta/gyártja, amely jelenleg megengedett. Az amerikai istálló tehát úgy szállt be a Formula-1-be, hogy mindent megvett, átvett, kölcsönzött egy már sikeres csapattól, így talán nem meglepő, hogy rögtön sikereket is ért el.

Dppi_00216011_380



Ez több más istállót is bosszant, többet között olyan tradicionális csapatokat előz meg a Haas, mint a McLaren, a már régóta működő Force India és Sauber, de a tavalyi évben harmadikként záró Williamshez képest sincs igazán lemaradása. "Szerintem ez jó az F1 jövőjének" - nyilatkozta Guenther Steiner, a csapat első embere. "Az autó és a technológia már annyira előrehaladott, hogy enélkül esélyed sincs". 

A helyzet persze nem csak a Haas szempontjából előnyös - a Ferrari B-csapataként bőven segíthetik az olaszok fejlesztéseit is, legalábbis egyelőre. Az F1-nek tehát két fronton is el kell gondolkodnia, hogy ez jó irány-e, avagy sem - egyrészt az újként belépő istállók eredményességét, másrészt az anyacsapatra gyakorolt hatását is figyelembe kell venni. Az biztos, hogy a két résztvevő nyer rajta, de az is biztos, hogy a többi, önállósodott, kisebb költségvetéssel bíró istállónak hátrányt okoznak ezzel, amely ahhoz is vezetnek, hogy ezek kikopnak a sportágból. Hogy összességében jó, vagy rossz ez irány... azt egyelőre nem fogjuk megtudni. Az mindenesetre egyértelmű, hogy ha valakinek van lehetősége így csapatot építeni, nem várható el, hogy etikai okokból egy saját maga számára jóval nehezebb utat válasszon, hiszen ez üzlet.

 

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: