DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

Az F1 baja az, hogy endurance akar lenni

Minden szép és napsütéses lenne a Formula-1-ben, ha a sport végre megszabadulna az üzemanyag-használatra vonatkozó korlátozástól, állítják a Renault-nál.

Az utóbbi hónapokban a csapatok között megindultak az egyeztetések azt illetően, hogy a közeljövőben, akár már 2017-től eltöröljék azt a két éve életbe lépett szabályt, amely 100 kg-ban korlátozza az autónként felhasználható üzemanyag-mennyiséget a versenyeken. Ma már sokan úgy gondolják, hogy jórészt ez a hatékonyság javítását célzó szabály sokat elvett az utóbbi évek futamainak izgalmaiból, vagy legalábbis azt a képzetet keltette a nézők fejében, hogy a versenyzők a rajttól a célig spórolásra vannak kényszerítve, ami mindenképpen csökkentette az F1 vonzerejét.

A gyártók között egyelőre még nincs egyetértés a szabály eltörlését illetően - a Mercedes például a maradása mellett kampányol, de a Renault ügyvezető igazgatója, Cyril Abiteboul szerint mindenki azzal járna a legjobban, ha száműznék ezt a megkötést. Elmondása szerint ugyanis a fő célt, vagyis a hatékonyság javítását már egyébként is elérték.

Dppi_00116001_808



„Nagyon örülnék, ha az F1 továbbra is F1 maradna, és nem indulna el az endurance irányába. A sportot az sodorta veszélybe, illetve az jelenthet rá további fenyegetést, ha kombinálni akarja az F1-et a hosszútávú versenyzéssel” - hangsúlyozta a francia az Autosportnak nyilatkozva.

„Az endurance a hatékonyságról, a fenntarthatóságról szól, ahol az a cél, hogy az autók nagyon hosszú ideig fussanak meghibásodás nélkül. Az F1 azonban a rövid versenyek színtere, ahol végig a támadásé kellene, hogy legyen a főszerep.”

„Még a V8-as érában is volt bizonyos mértékű benzinspórolás. Ez is része volt a taktikának, hiszen a versenyzőknek optimalizálni kellett a tempójukat a csapat stratégiájához. Mindig is eleme volt ez az F1-nek, és ehhez soha nem is volt szükség arra, hogy korlátozzák a felhasználható üzemanyag mennyiségét. Így én legszívesebben teljesen eltörölném az erre vonatkozó szabályt.”

Abiteboul azonban a másik korlátozást, a 100 kg/órás átfolyási sebességet helyénvalónak tartja, annak feloldása szerinte olyan fegyverkezési versenyhez vezetne, ami viszont már nem sokaknak tenne jót a mezőnyben. Ám ahhoz, hogy változzon az F1-ről kialakult kép, elég lenne a hordozható mennyiség limitértékét eltörölni.

„Ha ezt megszüntetnénk, azzal egy csapásra eltűnne az összes negatívum, amit jelenleg ehhez a technológiához társít a közvélemény. Hiszen egyébként tényleg fantasztikus, amit csinálunk. Mindenkinek el kellene ismernie, amit a gyártók, különösképpen pedig a Mercedes elért, hiszen 30-40 százalékkal csökkentettük az üzemanyag-felhasználást. Ezt a nagyszerű eredményt azonban szinte az egészet semmissé teszi a benzinmennyiségre vonatkozó korlátozás, az emberek ugyanis azt hiszik, hogy a sport csak a spórolásról szól ” - mutatott rá.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: