DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 6. vasárnap
F1

Williams: Nehéz egy gyártóval zöld ágra vergődni

Noha a grove-i F1-es csapat nem élvezi egy nagy autógyártó anyagi támogatását, Claire Williams úgy véli, könnyebben zajlanak a dolgok, ha csak a saját dolgukra koncentrálhatnak.

A Renault távozása utáni hiátust 2000-től kezdve a BMW töltötte be a Williamsnél, de a nagy reményekkel kecsegtető partnerkapcsolat végül néhány győzelmet, és egy hamvába holt világbajnoki kísérletet (2003) követően, hat szezon után kudarcba fulladt. A bajorok nem csak motorszállítóként, hanem teljes értékű technikai partnerként és kvázi-főszponzorként segítették a gárdát, de egy idő után megelégelték, hogy a grove-i gyár mélyén nem képesek olyan produktumot alkotni, mely felér a mennyei magasságokban szárnyaló BMW-hajtóművekéhez.

Ezt követően nyolc év száműzetés következett a Williams számára - legalábbis a mezőny elejéről: két ízben versenyeztek a Cosworth, majd a Toyota és a Renault erőforrásaival, de egyszer sem találták meg az utat az élmenők felé (na jó, Pastor Maldonadónak azért egyszer mégiscsak sikerült). A 2014 elejétől életbe lépett, a Mercedesszel létrejött motorszállító megállapodás hozta el a megváltást, kiegészülve új szponzorok, valamint új szakemberek érkezésével, az eredmény pedig két, egymást követő, konstruktőri harmadik hely lett.



„Eléggé tudom értékelni a függetlenségünket, nagyon fontos számomra” - beszélt csapata helyzetéről Claire Williams helyettes csapatvezető az Autosportnak. „Azt senki sem tagadhatja, hogy mekkora jelentősége van a gyári támogatásnak, de ha nincs jó kapcsolatunk egymással, nem értjük és nem tiszteljük a másik erősségeit, gyengeségeit, és határait, nagyon nehéz lesz működésre bírni - főleg egy olyan kultúrában, mint a miénk.”

„Szeretem a jelenlegi felépítésünket, de ez nem azt jelenti, hogy nem fogadnám el, ha egy gyártó odajönne hozzánk, és ezt mondaná: ’Társulni akarunk veletek.’ Ha az említett kikötéseknek mindkét fél megfelelne, akkor az számunkra ugródeszkát jelentene egy másik szintre. Most viszont csak ügyfelek vagyunk - de a Mercedes ügyfelei, és jó kapcsolatot ápolunk velük. Nagyon keményen dolgozunk rajta, hogy ez olyan erős legyen, amilyen csak lehet, hiszen hosszú távú szerződést kötöttünk egymással.”

Bár a Williams jelenleg nem élvezi a motorgyártó közvetlen anyagi támogatását, a csapatnál hisznek abban, hogy képesek a világbajnoki címért harcolni. „Néhányan azt mondták, hogy soha sem nyerhetünk, de nézzék meg, mi történt Silverstone-ban. Megelőztük, és 10 körig magunk mögött tartottuk őket, és csak azért nem nyertünk, mert nem voltunk elég erősek ahhoz, hogy feltartsuk őket. Nem a motor volt a hibás, hanem az autó. Jobb munkát kell végeznünk a karosszéria terén, így a győzelmekért, és a bajnoki címért is harcolhatunk a Mercedes ellen. Nem szól minden a motorokról a Forma-1-ben, ahogy azt a paddockban mesélik - 100%-ig hiszem azt, hogy ha jobb munkát végeznénk az autóval, küzdeni tudnánk ellenük.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: