DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 8. kedd
F1

Miért lett ilyen izgalmas az USA Nagydíj?

Nem túlzás azt állítani, hogy a negyedik austini F1-es futam 2015 legjobbja lett, de mi kellett ahhoz, hogy az elejétől a végéig a fotelünkbe szegezzenek minket a képernyőn látottak?

Valljuk be, a 2015-ös szezon eddig nem bővelkedett izgalmas, és fordulatos versenyekben, a szezon első felében például talán csak a Brit Nagydíjon történt a szokásosnál több esemény. A második félidőre fordulva azonban mintha megsokasodtak volna a felejthetetlen pillanatokat tartogató versenyek: ilyen volt a Magyar Nagydíj, majd két héttel ezelőtt Szoscsiban is komoly futamot hoztak össze a srácok - Austin azonban mindkettőt fölülmúlta.

A hétvége első két napján elátkoztuk az időjárást, de végül is az esőnek köszönhetjük, hogy non-stop akcióban volt részünk az 56 kör során - és itt most nem arról van szó, hogy a verseny első harmadában vizes pályán küzdöttek a pilóták egymással. A limitált pénteki és szombati program miatt egy napra sűrűsödtek össze az USA Nagydíj lényegi eseményei, ami kulcsfontosságú volt a verseny izgalmassá tételében - a csapatok híján voltak a máskor kézenfekvő adatoknak, ezért a beállítások terén sem tudtak 100%-ban biztosra menni. Ami ezt illeti, a legtöbben ebben látják az F1 sikerességének legfőbb összetevőjét: kevesebb adat, kevesebb szimuláció - lehet, hogy eljött az egynapos hétvégék ideje?



Elvitathatatlan, hogy a verseny első szakaszában a Red Bull egyenrangú ellenfele volt a Mercedesnek, hiszen nedves pályán eltűnt a motorerő-hátrányuk, sőt, mintha Ricciardo és Kvjat jobban is alkalmazkodott volna az átmeneti körülményekhez az RB11-essel. Jó volt látni, hogy a máskor csak stratégiai melléfogások és műszaki hibák miatt legyőzött csillagos gárdát éles versenyben is szorongatják, és ahogyan az orosz pilóta megfogalmazta a verseny után, ha végig a verseny eleji körülmények maradtak volna a futamon, sokkal nagyobb esélyük lett volna a győzelemre.

Miután Lewis Hamilton gyengéden kitessékelte Nico Rosberget az első kanyarban (természetesen mindketten a saját igazukat védik), Kvjat lépett a második, Ricciardo pedig a harmadik helyre. Bár az orosz versenyző folyamatosan szorongatta Hamiltont, a virtuális safety car keresztülhúzta számításait - hogy aztán a zöld zászló meglengetésekor a Red Bull járjon rosszabbul, hiszen Rosberg azonnal megelőzte Ricciardót („Nico hogy a fenébe előzött meg engem?” - értetlenkedett az ausztrál), majd Kvjatot is a hosszú egyenesben.

A tavaly három győzelmet is szerő Ricciardo nagy pillanata a 12. körben jött el, hiszen Kvjat bedobta magát Rosberg mellé az utolsó kanyarban, majd visszaesett a negyedik helyre, aztán a német fékezte el magát az első kanyarban, Ricciardóra hagyva a második helyet. Az ausztrál olyannyira belejött, hogy Hamilton után vetette magát, és az élre állt, az év előzésére is esélyes manőverrel, a 15-ös kanyar utáni elnyújtott ívben, a 19. körben pedig Rosberg is elment csapattársa mellett.

Alighogy eljött a Red Bull nagy esélye (a tavalyi Belga Nagydíj után először nyílt valós lehetőségük a győzelemre), máris fordult a kocka: Lewis Hamilton megnyitotta a bokszkiállások sorát, a slick gumikon pedig a Mercedes már egyértelműen jobbnak bizonyult, és a 26. körben már Rosberg-Hamilton volt a vezetők sorrendje. Ricciardo később elismerte, a Red Bull 65/35 arányban volt esőre beállítva a szárazzal szemben, ezért nem okozott nagy meglepetést nekik, hogy pillanatok alatt eltűntek a középmezőnyben.

A Red Bull leszakadásával egy időben új ellenfelet kapott a Mercedes Sebastian Vettel személyében - aki közepes keverékre váltott, és a restartot követően egy körön belül felugrott a harmadik helyre -, így fennállt annak a lehetősége, hogy a német már nem fog többször kiállni a verseny során. A Hülkenberg-Ricciardo ütközés miatt pályára életbe lépett virtuális safety car alatt egyedül Rosberg cserélt, de hamar vissza tudott térni Hamilton mögé. Aztán Kvjat balesete elhozta számára a nagy lehetőséget, hiszen Hamilton és Vettel is cserére szánta magát, így senkitől sem zavartatva vitorlázhatott a győzelem felé. A végkifejletet már ismerjük, Rosberg hibázott, tálán nyújtva Hamiltonnak a győzelmet, ezzel együtt pedig a világbajnoki címet.

Azzal, hogy mind a győzelemért, mind pedig a középmezőny pozícióiért kemény csaták folytak elejétől a végéig, újfent bebizonyította, hogy lehet izgalmas versenyt kreálni a Forma-1-ben - gondoljunk csak arra, mit műveltek a Ferrarik, a Force Indiák, a Toro Rossók és a McLarenek az 56 kör során. Mi lett volna, ha kiegyenlítettebbek lennének az erőviszonyok?

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: